Jump to content

Wat verstaan we nu onder agressief?

Recommended Posts

Posted
Voor mij is agressief de kans je te bezeren. Dat is weer afhankelijk van hoe je er mee omgaat. Vaak zijn het de effectievere krabbers waar dat voor geldt, doch niet altijd.

Dat agressief gelijk staat aan oncomfortabel vind ik nogal kort door de bocht Hans, wellicht dat dat voor jou opgaat?

Er zijn weinig agressieve krabbers die ik zelf echt oncomfortabel vind, de Roedter is er daar een van. De Muhle r41 2011 is prima te temmen, kwestie van oefenen en techniek.

Ik heb ook de R41 gehad die wat agressiever is en dat was te merken aan mijn huid. Deze werd schraal en dat vind ik geen fijne scheer ervaring. Dus ik heb op het handvat van die R41 ook een R89 kop gezet.

Naar aanleiding van een topic van Woodface waarin de agressiviteit van een -willekeurige- krabber naar voren kwam werd het mij duidelijk dat mijn definitie hiervan niet geheel aansluit met die van andere leden en dat is leuk want daarom hebben we dit prachtige forum tenslotte, voor de gezonde discussie. :P

Daaropvolgend ging ik me bezinnen op de vraag is het eigenlijk wel mogelijk om een label om een krabber te hangen? Want zoals altijd geldt natuurlijk het UEKAZ en er zijn misschien wel variabelen die dit kunnen beïnvloeden?

Stel dat we elke krabber op dezelfde manier zouden uittesten dus op hetzelfde tijdstip, met -wel of niet- dezelfde pre-shave en dezelfde scheerzeep zouden we dan tot een ranglijst van agressiviteit kunnen geraken waarin we ons allemaal kunnen vinden?

Als ik de quote van Richard als uitgangspunt neem dan zou ik dus ook kunnen zeggen dat willekeurig elke krabber als agressief bestempeld kan worden echter velen zullen dit te kort door de bocht vinden. Maar toch volg mij even en stop mesje in iedere als mild omschreven krabber zoals bijvoorbeeld een Merkur 23C of Gilette Tech zet vervolgens veel druk op het mesje en gegarandeerd je neemt je opperhuid mee.

Dit impliceert volgens mij dat dus ook de persoonlijke (lees: juiste) scheertechniek een grote rol zal spelen in de beoordeling van de krabber.

En natuurlijk zal ook de huidconditie een belangrijke rol spelen heb je bijvoorbeeld een gevoelige huid of niet. Hier kan ik over mee praten want normaal gesproken kan mijn huid heel veel aan en heb ik (bijna) nooit irritatie totdat de ziekte opvlamt en mijn huid aanvoelt als zwaar zonverbrand en de scheerbeurt dientengevolge altijd minder prettig aanvoelt.

Waar zit dan het verschil in beleving van Iwan en Marcel zie hun quote om een krabber agressief te noemen of niet. Zie hoe ze hun subjectieve ervaring met het scheren met respectievelijk de R41-2013 en met zijn nog brutere broer de R41-2011 omschrijven.

Waar bevind ik me in dit spectrum? Wel met de R41-2013 kan ik me dagelijks comfortabel en strak glad uitscheren zonder enige vorm van irritatie.

Met de R41-2011 kan ik me ook scheren echter zo comfortabel dus zonder irritatie gaat me dat dagen niet lukken. De conclusie is dat bij dagelijks gebruik voor mij de R41-2011 ronduit onplezierig op de huid aanvoelt dus ik hem te agressief vind.

Met het gebruikte woord "dagelijks" doemt een belangrijke vraag in de beleving die een krabber je biedt bij mij op, namelijk scheer je je dagelijks of scheer je je om de twee of drie dagen?

Het zal voor velen heel kerkenbaar zijn dat indien er één of meerdere dagen tussen een scheertbeurt ligt/liggen, de huid veel vriendelijker reageert op een scheerbeurt. Daarom denk ik dat ook je gehanteerde scheerfrequentie mede de beoordeling van een krabber als zijnde agressief ja of nee beinvloedt.

Als ik de scheerbeurt een dag overgeslagen had dan gaven de R41-2011, Timeless 0,95 en bijvoorbeeld de Valencia slant mij een fantastische scheerbeurt en zou ik ze op dat moment aanduiden als meer dan fantastische niet agressieve krabbers.

Echter bij de scheerbeurt op de volgende dag merk ik aan mijn huid dat de krabber zich meer laat voelen doordat de opperhuid nog niet geheel hersteld is wat meestal enige irritatie en aluin prik tot gevolg heeft. De scheerbeurt op de derde dag is vervolgens vaak een onprettige scheerbeurt omdat de huid nog te geïrriteerd is en er daarna vaak scheerbrand optreed. Slechte techniek wellicht of is deze krabber mij te machtig dus te agressief?

Natuurlijk speelt het geplaatste mesje een rol het zal helder zijn dat de twee uitersten in dit spectrum en wel de Derby en de Feather de krabber een iets ander resultaat geven. Echter voor mij voelt een krabber niet agressiever door het plaatsen van welk mesje dan ook wel wordt het scheercomfort positief of negatief beïnvloedt hierdoor.

Dus dezelfde krabber kan dus door mij op diverse momenten verschillend beoordeeld worden daarom houd ik me tegenwoordig bij het uittesten van krabbers aan de stelregel dat ik met een krabber me 5 dagen achter elkaar zonder problemen moet kunnen scheren.

Dan blijft de effectiviteit voor mij over om eventueel tot aankoop over te gaan. Een krabber moet voor mij strak glad en diep kunnen uitscheren en dat doen bijvoorbeeld het Wolfje met het grote mondje de Blackbirds, Timeless SB 0,95 en de Lutz Slant.

Als ik dan over comfortabel en effectief praat moet een krabber aan het hierboven omschrevene voldoen oftewel ik moet me er zeer comfortabel en strak glad mee kunnen scheren.

Lukt dit niet dan categoriseer ik een krabber als te agressief oftewel niet geschikt voor dagelijks gebruik. Dat sluit dus niet uit dat hij een stoppelbaard van een paar dagen met veel plezier kan verwijderen maar de volgende dag staat er dan een andere krabber hier op het programma.

Lukt het dagelijks scheren wel maar heb ik na een paar uur al weer flinke stoppels dan is de conclusie dat hij te weinig effectief en dus mild is.

Misschien moeten we dus vaststellen dat de agressiviteit van een krabber afhankelijk is van de scheerfrequentie, huidconditie maar vooral van de subjectieve scheerbeleving van een ieder en dat het moeilijk is om een krabber een algemeen stempel te geven.

Nu is bovenstaande dus zeer subjectief en waarschijnlijk zijn er meer variabelen te benoemen, daarom ben ik zeer benieuwd wat jullie onder agressiviteit bij een krabber verstaan?

Posted

Dank Hans.

Voor mij is ook de scheertechniek en de balans van de krabber van belang. Bijvoorbeeld de Lutz gaat héérlijk met het originele greepje terwijl een zwaarder geval de krabber oncomfortabel kan maken. Lange halen of korte haaltjes geven soms ook een compleet ander gevoel.

Posted

Ook een zeer belangrijk punt Jaco zo heb ik de laatste dagen een gelijke ervaring met de Ikon 102 scheve die nu hij voorzien is van een zwaardere iKon OSS greep veel beter in balans is en daardoor aan scheercomfort gewonnen heeft.

Posted

Het gaat nog verder denk ik. Hoe zwaar is je baard, welke zeep gebruik je? Hier is dus nooit een eenduidig antwoord te vinden. Ik vind weinig agressiever, dan effectief. Heb lichte baardgroei en gebruik goede zepen. Mijn zoon heeft staalstoppels en sloopt een mesje met 2x scheren. Vindt een comfortabele krabber helemaal niets, want die werkt niet bij hem. Zeg het maar.

Posted

Klopt Harrie. Ik nijg zelf ook naar het laatste, max 3 keer met een mesje want dan is het wel op. Hierdoor ligt de voorkeur op krabbers met een groter mesgat.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Posted

Dus de sterkte van het baardhaartje en de hoeveelheid hiervan is bepalend voor hoelang een mesje mee gaat dat is ook bij mij maximaal drie keer. Natuurlijk is dit arbritair want een mesje zou misschien wel meer scheerbeurten aankunnen echter ik kies voor scheercomfort en dit geven mij scherpe mesjes.

Maar bovenstaande id dit nu bepalend voor de agressiviteit van een krabber en welke krabbers vinden jullie dan agressief en waarom?

Posted

Stel dat we elke krabber op dezelfde manier zouden uittesten dus op hetzelfde tijdstip, met -wel of niet- dezelfde pre-shave en dezelfde scheerzeep zouden we dan tot een ranglijst van agressiviteit kunnen geraken waarin we ons allemaal kunnen vinden?

Zeer zeker niet, als dat zou mogelijk zijn dan bestond die lijst al en had je voldoende aan bijvoorbeeld drie krabbers, de beste van de milde, middenmoot en agressieve voor de dagen dat je dat zo wil.

zet vervolgens veel druk op het mesje en gegarandeerd je neemt je opperhuid mee.

Dit impliceert volgens mij dat dus ook de persoonlijke (lees: juiste) scheertechniek een grote rol zal spelen in de beoordeling van de krabber.

Volledig akkoord, daarom is het voor beginners aan te raden de als niet zo prettig ervaren krabbers nog een tijdje te laten liggen in de kast om er enkele maanden later terug naar te grijpen, vaak merken ze dan een ongelooflijk verschil met het eerste gebruik. Zo ook voor wie ondertussen met een open mes leert scheren en dan terug een krabber gaat gebruiken, verschil door de ondertussen opgedane mes ervaring maakt voor een heel andere beleving met een krabber.

Met het gebruikte woord "dagelijks" doemt een belangrijke vraag in de beleving die een krabber je biedt bij mij op, namelijk scheer je je dagelijks of scheer je je om de twee of drie dagen?

Voor mij is een krabber top als ik me er twee keer daags mee kan scheren zonder enig probleem.

Echter bij de scheerbeurt op de volgende dag merk ik aan mijn huid dat de krabber zich meer laat voelen doordat de opperhuid nog niet geheel hersteld is wat meestal enige irritatie en aluin prik tot gevolg heeft. De scheerbeurt op de derde dag is vervolgens vaak een onprettige scheerbeurt omdat de huid nog te geïrriteerd is en er daarna vaak scheerbrand optreed. Slechte techniek wellicht of is deze krabber mij te machtig dus te agressief?

Gevoeligheid zal meespelen maar als je druk zet neem je opperhuid mee in een poging BBS te bekomen en dan boet je natuurlijk in aan comfort. En waarvoor? Een uur na het scheren voel je toch sowieso weer stoppels.

Lukt het dagelijks scheren wel maar heb ik na een paar uur al weer flinke stoppels dan is de conclusie dat hij te weinig effectief en dus mild is.

Twee keer per dag scheren? (dubbel plezier en je zepen raken rapper op).

Posted
Dus de sterkte van het baardhaartje en de hoeveelheid hiervan is bepalend voor hoelang een mesje mee gaat dat is ook bij mij maximaal drie keer. Natuurlijk is dit arbritair want een mesje zou misschien wel meer scheerbeurten aankunnen echter ik kies voor scheercomfort en dit geven mij scherpe mesjes.

Goede keus Hans.

Ik heb mijn Trig mesjes allemaal weggegooid!

Ik kon het gezicht niet glad krijgen bij een tweede scheerbeurt met een Trig, dit i.c.m. plaat 4 van de Rockwell...

• 2 weeks later...
Posted

Zoals de oplettende lezertjes weten wil ook zoon Koning nog wel eens dit forum lezen en toen hij dit topic las kwam hij bij mij met een suggestie dat voor hem ook de grootte van het te scheren oppervlak en welk gedeelte er geschoren dient te worden van invloed is hoe hij de agressiviteit van een krabber beoordeeld.

Nu gaat mijn zoon afwisselend met een baard en dan weer een tijdje geheel glad geschoren door het leven en dat verleidde hem mij toe te vertrouwen dat de keuze in welke krabber dan te gebruiken en hoe hij vervolgens aanvoelt hierdoor veel kan verschillen.

Als hij zich geheel glad scheert dan is de keuze van de krabber welke te gebruiken veel belangrijker voor hem omdat er dan ook op plaatsen geschoren wordt - zoals vanaf de halsstreek via de kin doorlopend tot aan de onderlip en bijvoorbeeld de mondhoeken en bovenlip welke voor hem de zeer scheergevoelige gebieden zijn. Voor de gehele halsstreek, wangen en kaken waar hij de WTG, XTG de ATG gang doet wordt de mate van gladheid in grote mate door de techniek en effectiviteit van de krabber bepaald.

Als hij zijn baard laat staan is het scheerwerk slechts voor hem beperkt tot ongeveer een centimeter hoogte in de hals om de lijn recht te krijgen en de baardlijn op zijn wangen. Omdat dit zo minimalistisch is en er weinig te doen valt en dit voor hem nu ook niet de gebieden zijn waar nog wel eens stoppels willen blijven staan zoals rond de mondstreek en kaaklijn is de keuze voor een krabber niet wezenlijk belangrijk. Ergo hij heeft dan zo weinig te scheren dat een krabber volgens hem zich niet kan bewijzen en goed tot zijn recht kan komen.

Welke krabbers heeft hij wel een Gillette ball-end, Merkur Progress, Merkur 39C en een Fatip open kam bijvoorbeeld.

In het kort komt het erop neer dat de mate van agressiviteit zoals een krabber beoordeeld wordt ook dus te maken heeft met de hoeveelheid te scheren oppervlak en welke gebied er geschoren dient te worden omdat bij een volledige scheerbeurt er gebieden geschoren worden die je met een andere scheertechniek (lees meer hoeken en rondingen) aanpakt als dat je alleen wat rechte lijntjes dien te maken op hals en wangen indien hij bebaard is.

En juist in deze kwestbaardere gebieden komt de agressiviteit van een krabber voor hem meer tot uiting waardoor alleen dan in zijn optiek een juist beeld van een krabber verkregen kan worden.

Posted

Dat is wel herkenbaar bij het scheren van mijn hoofd.

Dan laat een krabber andere kenmerken blijken dan op het gezicht.