Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben in mei vorig jaar zo ongeveer begonnen met het scheren met een DE mes, Muhle R89. De 89 serie wordt in het algemeen beschouwd als een beginnersmes.

Deze R89 bevalt met prima met de mesjes, kwasten en zepen die ik nu gebruik.

Nu voel ik mij niet echt een beginner meer en vraag me dan ook af wat de aanschaf van een andere krabber mij gaat brengen. Op het wijde web staat wel het e.e.a. dat andere krabbers wat agressiever zijn e.d. Wat onder "agressiever" verstaan wordt is mij niet geheel duidelijk.

Levert een andere krabber meer scheergenot op, scheer ik gladder??? Ik ben even blind wat dit betreft in scheerland

Posted

Ik scheer me al 4 jaar met de R89 en dat bevalt me prima.

Ik heb ook de R41 gehad die wat agressiever is en dat was te merken aan mijn huid. Deze werd schraal en dat vind ik geen fijne scheer ervaring. Dus ik heb op het handvat van die R41 ook een R89 kop gezet.

De vraag is meer of jij tevreden bent met wat de R89 voor je doet?

Je zou natuurlijk van andere merken een milde krabber kunnen zoeken als je niet tevreden bent met de R89. Of misschien is de zoektocht en het proberen van andere dingen leuk voor je?

Als je mij je adres stuurt dan wil ik je best de R41 kop opsturen. Kun je die eens proberen.

Trouwens, als jouw gezicht van hout is, dan maakt het toch niet uit als de krabber wat agressief is toch? ;)

Posted

Probeer een keer een vintage, of probeer een open kam, of probeer een slant. Kijk je vooralsnog niet blind op agressief, probeer gewoon een paar dingen om te ontdekken wat je fijn vindt.

Dat is wat een andere krabber je brengt: andere scheerervaringen, en de wetenschap wat nu eigenlijk jouw krabber is. Dat levert meer scheergenot. Afhankelijk van wat voor soort krabber het is kan het zijn dat je jezelf daarmee dieper glad scheert, dus langer glad blijft, maar dat hoeft helemaal niet: voor hetzelfde geld vind je de krabber die je het minst diep uitscheert het fijnste scheren.

Posted

Allereerst ben ik bijzonder onder de indruk dat je zolang met 1 krabber werkt. Velen hier (waaronder ik) zouden graag bij je in de leer gaan.

Een mooie betaalbare nieuwe krabber is volgens mij een Merkur 37c slant of de bakelieten Phoenix slant.

Mij leverde dit een gladder gezicht. Wat het me vooral oplevert is dat scheren met meerdere krabbers mijn techniek snel verbeterde.

Maar het levert ook keuzestress op ;)

Posted

Ook bij mij was mijn 2e krabber de 37c, volgens mij de perfecte volgende stap. En wat het brengt, een andere, effectievere ervaring.

Posted

Met agressief wordt over het algemeen verstaan een krabber die oncomfortabel scheert maar vaak wel heel effectief is, als voorbeeld zou ik de R41-2011 uitvoering kunnen noemen.

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van krabbers die ook heel effectief zijn maar zich wel comfortabel laten hanteren zoals daar zijn de Wolfman, Blackbirds, Timeless en in de slant vorm de Lutz en Mulcuto Needle point.

En voor jou is de volgende stap al genoemd en wel de 37C dit is een fantastische scheerder die daarnaast ook nog eens betaalbaar is. Daarnaast tussen de R41-2013 en de 37C in zou ik een Fatip met open kam in aanmerking laten komen.

Posted

mmmmh je hebt ijzer en ijzer, dat van jouw is erg buigzaam mijn vriend, er was een koopstop ingelast en ik lees niks anders dan zeepje hier zeepje daar :roll:;)

@Woodface: als je de kans krijgt om een krabber van iemand uit te testen zeker doen! Is voor iedereen weer anders, ik heb zelf na 100+ krabbers gehad en getest te hebben mijn voorkeur gevonden (wolfman en blackbird).

Posted

Met één krabber heb je altijd een goed scheerresultaat. Met twee krabbers weet je het nooit zeker.

;-)

Posted
Met één krabber heb je altijd een goed scheerresultaat. Met twee krabbers weet je het nooit zeker.

;-)

:)

Posted
Wat brengt mij een andere krabber

Keuzevrijheid, afwegingen, voorkeuren, nieuwheid, wellicht meer plezier in het scheren met krabbers in de wissel ..?

Zelf heb ik na jaren met een en dezelfde krabber geschoren te hebben, de R41 voor een jaar of vijf, nu 4 (bijna 5 ..) krabbers tot mijn beschikking.

En ik ben daar erg tevreden mee.

De R41 sla ik nu regelmatig over en scheer dan aangenaam met een open Fatip. Naar mijn idee prettig mild, maar iets te weinig 'scheerkracht'.

Een Merkur Progress is wat dat betreft een handige en daarmee voor mij een regelmatige tussenkeuze.

Wanneer ik mij na het douchen scheer - normaliter - maar mijn gezicht van te voren met een natuurlijke olie insmeer, blijkt de Merkur Progress niet zo’n goede keuze - zeker niet op hogere stand.

De gesloten kam van de Merkur Progress trekt dan de stroeve huid hier en daar iets dubbel met alle gevolgen van dien. Dan blijkt zo'n Rapira platinum erg scherp (...).

Een open kam glijdt (bij mij) eigenlijk altijd wel gemakkelijker over de huid.

Wellicht heeft de door mij gebruikte scheerzeep de doorslaggevende invloed tussen het wel en niet dubbeltrekken van de ingevette huid.

Als ik zelf naar een extra krabber zou kijken en al een krabber met gesloten kam zou hebben, zou ik een krabber met open kam op mijn lijstje zetten.

Een keuze vervolgens laten afhangen hoe ik het scheren met de huidige krabber ervaar. Het wel of geen last van een branderige huid hebben bijvoorbeeld. Of twee keer per dag mogen scheren omdat de krabber aan de milde kant is voor je baardgroei.

En zo ontstonden bij mij nieuwe voorkeuren die soms verschillen door de dagen heen. Mijn persoonlijke scheerbeleving is er op vooruit gegaan :)

Posted

Dat agressief gelijk staat aan oncomfortabel vind ik nogal kort door de bocht Hans, wellicht dat dat voor jou opgaat?

Er zijn weinig agressieve krabbers die ik zelf echt oncomfortabel vind, de Roedter is er daar een van. De Muhle r41 2011 is prima te temmen, kwestie van oefenen en techniek.

Posted

Ik rep dan ook over het algemeen en geef aan wat ik persoonlijk onder agressief versta.

Maakt me nu wel heel erg nieuwsgierig wat jouw begrip van agressief is Marcel ?

Want veel oncomfortabeler als de genoemde krabbers zijn er en in mijn optiek niet en dus "agressiever" zal je ze volgens mij niet snel vinden.Ik kan me met de R41-2011 goed scheren echter alleen als ik mijn gedachten er constant bij houd wat vervolgens niet leidt tot een ontspannen vloeiende scheerbeurt, wat dat betreft zijn deze mij voor dagelijks gebruik te machtig.

Posted

Voor mij is agressief de kans je te bezeren. Dat is weer afhankelijk van hoe je er mee omgaat. Vaak zijn het de effectievere krabbers waar dat voor geldt, doch niet altijd.

Posted

Daarin ligt de essentie van mijn verhaal als je met de door mij genoemde krabbers je aandacht maar even laat verslappen of geen rustige hand hebt die het mes absoluut geen druk laat zetten loop ik geheid schade op, trouwens in het rijtje zou ik ook de Valencia kunnen bijvoegen.

Dat is voor mij niet comfortabel scheren vergeleken met andere krabbers waarmee ik me gedachtenloos kan scheren.

Trouwens in de beoordeling dient wel meegenomen te worden dat ik me elke dag scheer, de R41-2011 voelde heel anders aan als ik me een dag niet geschoren had dit natuurlijk ook omdat de huid meer tijd had om te herstellen dan bij een dagelijkse scheerbeurt.

Posted

Ik scheer me met focus, en dan is een wat agressiever model wel lekker: dwingt focus en voor mij is dat een mooi stukje ontspanning. En dan is het echt heel fijn scheren met een Valencia, hoewel je bij gebruik dezer krabber inderdaad wel een dagje mag overslaan na de scheerbeurt. Nu doe ik dat sowieso.

Posted

Bedankt voor de reacties. Blijkt dat ik trouwens al sinds mei 2015 met de 89 scheer ;)

Ik weet dus niet beter en het bevalt me prima. Het is meer de nieuwsgierigheid.

Termen zoals slant, vintage e.d. toch maar even opgezocht.

Mijn vraag komt voort om eens iets nieuws te proberen. Misschien is de 37c inderdaad een optie

Posted

Ik zal binnenkort weer eens wat verschillende vintage krabbertjes in de markt zetten zodat jullie je blik kunnen verbreden.

• 3 months later...
Posted

Nou bedankt voor alle adviezen. Gisteren de 37C cadeau gekregen. Had tevens n.a.v. de test van de Lord mesje van Harkos, de Lord stainless Classic besteld.

Alles besteld bij Connaught.

Morgen maar eens voorzichtig aan de slag met de 37C

• I like it 4