Jump to content

Scheertest met 3 verschillend geslepen messen

Recommended Posts

Posted

Enkele voetnoten maar dan aan kop: ik ben geen ervaren slijper en daarnaast heb ik ook geen ervaring om op diverse stenen geslepen messen van elkaar te kunnen onderscheiden. Desalnietemin volgt hier een poging.

Forumgenoot Arnout was zo vriendelijk om mij 3 testmessen ter beschikking te stellen om het finishen op 3 verschillnde stenen te kunnen vergelijken met mijn eigen slijptechnieken op Welsh Slates. Het betreft een 3-tal flink gebruikte "Best Brand" open messen die van elkaar te onderscheiden zijn door de verschillende heften: hout, zwart plastic en aluminium maar qua mes min-of-meer identiek. Hout: gefinished op een Coticule, plastic gefinished op Welsh Slate en de alu van Coticule op jnat. Van deze drie heeft Arnout alleen de hout-heft-versie niet proefgeschoren. Optisch heeft hout nog wat krassen op de bevel en is deze wat dof van uiterlijk. Beide anderen zien er veel meer gepolijst uit waarbij de jnat (alu) er scherper uitziet maar dit kan gezichtsbedrog zijn. Zowel de houten- als de plastic uitvoering zitten nogal los in de pinnen wat de hanteerbaarheid niet echt ten goede komt.

Om appels met appels te kunnen vergelijken heb ik een testje bedacht waarbij steeds ongeveer dezelfde randfactoren van toepassing zijn, nl. een ongeveer driedaags stoppelbaardje, net gedoucht en dezelfde scheertoebehoren die ik als prettig ervaar: Bartex als preshave, EJ Best Badger XL kwast, Pinaud Clubman zeep en ook Clubman als aftershave. Normaal gesproken 3 gangen: WTG, XTG en dan weer WTG met napoetsen op water (excuus voor de Engelse kretologie). Géén voorbehandeling van de messen op afspoelen na.

y4mhqVxhPnIJLVSnVWf81WT092ew8b77Y0jxoeoWcmcZvEkyBseV4E6m75KQ4sz5bBIQT5BNyluMO6c2FSFnbBfCibiMvE5Io39snHRyp82AQTcQ01VhtN-9Oh16tiLbaUuB9lKKb_9wAaC9yYoLfvY3I_EnO0Z2q-gKGnmeIQpcQjmVE0ETeOumd_NP0QZxY7YsHUZmVg0uRz1jfoygZf2xw?width=1024&height=1024&cropmode=none

Test 1: hout

Uit nieuwsgierigheid naar een Coticule-finish ben ik hiermee begonnen. Genoeg Clubman-schuim opgeklopt voor 5 gangen. Gang 1 was verre van comfortabel (wat ik stiekem ook al een beetje verwachtte gezien de optische status), erg trekkerig en nog heel veel stoppels over, met name snor, kin en kaakrand nog zichtbaar behaard. Tussendoor 20 slagen op canvas en 40 op leer gedaan en verder met XTG. Dit ging al iets beter maar zelfs na gang 3 en napoetsen bleef met name de kin en snor nog als 10-uurs aangroei aanvoelen. Omdat er nog genoeg schuim over was glad geëindigd met een gang van de Merkur 38C. Klein beetje prik van de Clubman aftershave en toch wel een beetje een rood nekkie. Al met al duurde deze sessie anderhalf x zo lang als normaal gesproken.

Conclusie 1: gebaseerd op deze sessie zou ik niet snel een coticule gebruiken. Als ik deze zelf zou hebben geslepen zou ik hem na drie halen al opzij hebben gelegd om met een ander mes opnieuw te beginnen.

Test 2: aluminium

Deze is na de Coticule gefinished op een jnat en ziet er optisch veel gladder uit. Van de drie is dit ook het mooiste en strak in het heft zittend mes. Maar schijn bedriegt. Met dezelfde setup als test 1 gebeurde er bijna niets met de eerste WTG-gang op de eerste wang, het mes ketste gewoon af op de baardharen. Ook met meer druk, onder ander hoeken en proberen te schrapen gebeurde er vrij weinig. Zonder verder moeite te doen met dit mes ging ik naadloos over in

Test 3: plastic

Gefinished op Welsh Slates. Na de betreffende wang opnieuw te hebben ingezeept ging dit mes erdoorheen zoals ik gewend ben en al behoorlijk glad na 1 gang. Om de kom met Clubman-schuim op te maken zijn er uiteindelijk nog drie gangen XTG en WTG en een poetsbeurtje achteraan gegaan.

Conclusie 2+3: hoewel Arnout met deze 2 messen heeft proefgeschoren is er voor mij een wereld van verschil, de cot/jnat deed het bij mij niet en de slates-versie lijkt qua feel en resultaat heel erg op mijn eigen slate-slijpsels.

Na test 1 had ik het vermoeden dat Arnout bij proefscheren het mes opnieuw onderhanden zou hebben genomen maar na mes 2 begin ik daaraan te twijfelen. Hoewel ik geen zware baardgroei heb, moet deze wezenlijk verschillen van die van Arnout, waar de cot/jnat wel werkt maar hijzelf de slates-slijpsels als meer onaangenaam ervaart. Of zoals hijzelf oppert, een verschil in techniek waarbij een snijdende beweging hem veel voordeel oplevert. Dit heb ik ook eens geprobeerd maar dat leverde mij een tweetal mooie rooie strepen op en heb ik snel achterwege gelaten. A la guillotine gebeurt wel bijna standaard. Het beoordelen van scherpte op zicht is ook niet betrouwbaar, dat is mij meermalen verteld maar ik ben eigenwijs en moet dat helaas soms proefondervindelijk vaststellen.

Al met al heeft deze test niet mijn verwachting van een aangename Coticule-mes scheerbeurt waargemaakt. Vermoedelijk zit voor mij het verschil in of deze is doorgeslepen op water of niet. Toekomstig experiment.

Inmiddels heb ik alle messen 20 veegjes over een balsa-plankje met crox gegeven, kijken of dat bij de herkansing verschil gaat maken. Met dank aan Arnout, ik heb het vermoeden dat er binnenkort wat messen per post over en weer gaan...

Posted

Ik ben momenteel bezig om de Coticule en de Welsh Slate samen te gebruiken en heb daar al menig zeer fijne scheerbeurt door verkregen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Posted
Enkele voetnoten maar dan aan kop: ik ben geen ervaren slijper en daarnaast heb ik ook geen ervaring om op diverse stenen geslepen messen van elkaar te kunnen onderscheiden. Desalnietemin volgt hier een poging.

waarvoor dank! Altijd interessant.

Forumgenoot Arnout was zo vriendelijk om mij 3 testmessen ter beschikking te stellen om het finishen op 3 verschillnde stenen te kunnen vergelijken met mijn eigen slijptechnieken op Welsh Slates.

Tof van hem.

Test 1: hout

Uit nieuwsgierigheid naar een Coticule-finish ben ik hiermee begonnen. Gang 1 was verre van comfortabel (wat ik stiekem ook al een beetje verwachtte gezien de optische status)

Optisch (als je bedoelt gewoon op het zicht) zou er vanaf de coticule toch geen krassen meer mogen te zien zijn. Ik vind zelf een coticule snede juist erg comfortabel aanvoelen, lijkt vaak niet zo scherp aan te voelen als je ander slijpmateriaal gebruikt maar scheert heel zacht.

Conclusie 1: gebaseerd op deze sessie zou ik niet snel een coticule gebruiken.

Dat is een beetje kort door de bocht, je zou moeten kunnen vergelijken met nog een paar messen die allemaal op coticule geslepen zijn door verschillende mensen. ik ken bijvoorbeeld iemand die als finisher een Naniwa 10K gebruikt en wow wat scheren die messen lekker. (de man heeft dan ook al bijna 2000 messen geslepen)

Test 2: aluminium

Deze is na de Coticule gefinished op een jnat en ziet er optisch veel gladder uit. het mes ketste gewoon af op de baardharen. Ook met meer druk, onder ander hoeken en proberen te schrapen gebeurde er vrij weinig. Zonder verder moeite te doen met dit mes ging ik naadloos over in

Dat optische lijkt me eigen aan een snede die van een Jnat komt maar wil daarom niet zeggen dat het beter is.

Test 3: plastic

Gefinished op Welsh Slates. Na de betreffende wang opnieuw te hebben ingezeept ging dit mes erdoorheen zoals ik gewend ben en al behoorlijk glad na 1 gang.

Conclusie 2+3: hoewel Arnout met deze 2 messen heeft proefgeschoren is er voor mij een wereld van verschil, de cot/jnat deed het bij mij niet en de slates-versie lijkt qua feel en resultaat heel erg op mijn eigen slate-slijpsels.

Dan heb jij waarschijnlijk een voorkeur voor de slate snedes, dat kan ook een kwestie zijn van gewoonte. Of Arnout heeft een andere beleving, als ik me niet vergis scheert hij zich wel eens vanaf een 1K en iets hogere grit stenen ter test, zelf zou me dat niet lukken zonder te moeten lijden, zoveel mensen zoveel verschillen hé.

Hoewel ik geen zware baardgroei heb, moet deze wezenlijk verschillen van die van Arnout, waar de cot/jnat wel werkt maar hijzelf de slates-slijpsels als meer onaangenaam ervaart. Of zoals hijzelf oppert, een verschil in techniek waarbij een snijdende beweging hem veel voordeel oplevert.

Ik gebruik bij alle drie passen een snijdende beweging, maakt enorm verschil in verhouding met recht toe recht aan voor mij. (en ik heb zware baardgroei want scheer me twee keer per dag).

Het beoordelen van scherpte op zicht is ook niet betrouwbaar, dat is mij meermalen verteld maar ik ben eigenwijs en moet dat helaas soms proefondervindelijk vaststellen.

Ik kan een mes voorzien van een fantastisch mooie spiegelende gladde snede maar als de bevel niet goed is maakt dat geen zier uit.

Al met al heeft deze test niet mijn verwachting van een aangename Coticule-mes scheerbeurt waargemaakt. Vermoedelijk zit voor mij het verschil in of deze is doorgeslepen op water of niet. Toekomstig experiment.

Het is en blijft altijd zoeken met natuurstenen.

Inmiddels heb ik alle messen 20 veegjes over een balsa-plankje met crox gegeven, kijken of dat bij de herkansing verschil gaat maken. Met dank aan Arnout, ik heb het vermoeden dat er binnenkort wat messen per post over en weer gaan...

Dat zal waarschijnlijk veel duidelijk maken als je uitwisselt, succes en hopelijk gaat de lamp spoedig aan en ben je weer een stapje verder.

Posted

Leuk leesvoer.

Voor wat betreft snijdende beweging: zodra ik een mes ook maar een fractie van een millimeter parallel aan de snede beweg heb ik een jaap in het gezicht. Dat doe ik dus maar niet. Een beetje guillotine heb ik wel altijd, zeg maar de Gilletteslide maar dan met open mes.

Wat me verbaast is dat met de coticule niet te scheren viel. Ik heb een paar coticule geslepen messen gehad en dat vond ik wel lekker.

Snuff schrijft goeie opmerkingen, laat die effe inwerken.

Posted

Het mes laten snijden bij het scheren heeft me menig spoortje bloed gekost eer ik het min of meer onder de knie had, het vraagt wat oefening, en met een extreem agressief mes lukt het me ook nog niet.

Ik heb het geprobeerd en ben blij dat ik doorgebeten heb, maar het is zeker geen noodzaak om aan een fris geschoren gezicht te komen, each his own.

De conclusie dat coticule niet voor jou is, zoals ron aanhaalt, nogal vroeg. Hoe agressiever de messen hoe kleiner de verschillen worden tussen de verschillende stenen. Ik zou zeggen, foefel wat met de messen op de slates, het zijn interessante messen om mee te experimenteren, en als je ze even beu bent komen de messen wel eens op en af en intussen weet ik dat je je messen liever een heel stuk agressiever hebt, ....intussen heb jij misschien je techniek aangepast en zijn die messen veelte agressief,.. :)

Dat is het leuke aan zelf je messen slijpen, je kan de techniek van het scheren aanpassen, of het mes aanpassen!

Posted

Dat is het leuke aan zelf je messen slijpen, je kan de techniek van het scheren aanpassen, of het mes aanpassen!

Een waarheid als een koe, als het niet goed is heb je het enkel aan jezelf te danken dan :mrgreen:

Posted

Een waarheid als een koe, als het niet goed is heb je het enkel aan jezelf te danken dan :mrgreen:

Scheerklaar is gewoon een veel te breed begrip om nuttig te zijn en te kunnen spreken van goed of niet. Ik heb regelmatig een zelf geslepen mes waarvan ik bij de eerste scheerbeurt denk, dat mes mag nog even op water of op de jnat, of omgekeerd, dat mes moet even terug op wat slurry,... en die messen zitten dan al veel dichter bij wat ik zoek in een scheermes dan veel andere messen die me als scheerklaar verkocht zijn,...

Posted

Heel interessant allemaal, bedankt heren.

Slijpen zal ik niet gauw gaan doen maar finishen zal toch eens moeten gaan gebeuren.

Posted

Dat is minder moeilijk in de veronderstelling dat alle voorgaande handelingen door de aanleveraar van de messen goed zijn uitgevoerd. Keuze genoeg aan finishers zoals coticule, Jnat, synthetische stenen. Succes!

Posted

Na een druk weekendje gevuld met concert-bezoek (voor de liefhebbers, Ayreon in 013) en kinderverjaardagen in ballenbakken zie ik hier een heel gala aan zeer nuttige opmerkingen voorbij komen. Met name Snuff en Arnout bedankt voor de feedback.

Ik besef dat het inderdaad kort door de bocht klinkt om coticules af te doen na één test en dat is ook zeker niet het geval, de uitspraak was gebaseerd op dit ene mes in deze ene test.

Ook vind ik de opmerkingen over de techniek van het slijpen vs de techniek van het scheren erg interessant. Op beide vlakken is verdere ontwikkeling noodzakelijk...

Kleine aanvulling: het aluminium mes (alleen coticule gefinished) heb ik vanmorgen opnieuw gebruikt na de crox-behandeling en nu kreeg ik er wel een acceptabele scheerbeurt uit. Nog niet optimaal maar zeker werkbaar dus in de basis is er wel iets goeds neergelegd op de coticule. De komende tijd laat ik alle messen nog eens de revue passeren en daarna ga ik experimenteren met de slates. Dan kunnen ze desgewenst weer retour Arnout als ik er tevreden mee ben.

En misschien moet ik ook gewoon investeren in een goede 4x15 of 4x20 cm coticule om zelf op los te gaan :mrgreen: