FvL Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Afgelopen weekend opgepikt in een antiek-winkeltje, gisteren wat opgepoetst: een DIXI krabber. Een behoorlijk uniek ontwerp, alhoewel er ook een Italiaanse variant van moeten zijn. Gemaakt van verzilverd messing/koper, klem je het scheerblad door het handvat te kantelen. Het asje geeft ook zonder blad voldoende spanning dat het stevig op elkaar zit. Na schoonmaak in ultrasoon en na banking soda lijkt staat erg goed. Alleen waar de twee pennen aan de bovenplaat zitten is het zilver wat afgebladderd. Kan vooralsnog weinig over deze krabber vinden. Waits vermeld niet veel meer dan dat ze sinds 1910 bestonden. Er is een "DRPA" merk, Duits Rijkspatent, dus van voor '45. Op veiling sites worden ze wel aangeboden als vintage WWII, Duitse leger krabber, maar neem aan dat je dat met korrel zout moet nemen. Er lijken tenminste twee modellen, die van mij heeft een recht (vierkant) einde, dat contact maakt met de bodemplaat. Ik heb echter ook foto's gezien waar de greep daar verbreed, die suggereren dat de kop naast recht ook gekanteld kan worden. Ik had deze in ieder geval nog niet eerder gezien. Als iemand wat meer info heeft...
Moods Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 (edited) Bijzonder ontwerp, leuk om te zien. Dat kantelen om het mesje vast te zetten lijkt me nog best lastig met een scherp mes erin. Je kunt hem immers alleen aan de zijkanten vasthouden en als het goed strak moet zitten lijkt me dat daarbij nog best wat kracht gezet moet worden. Ik heb helaas geen info voor je, zo'n mes heb ik nog niet eerder gezien. Edited September 14, 2017 by Guest
Hanskoning Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Wat een prachtige afwijkend type krabber is dit, heel apart en fijn om dit eens te zien.
Snuff Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Dank voor weer iets waarvan ik het bestaan niet eens afwist!
FvL Posted September 14, 2017 Author Posted September 14, 2017 Correctie/aanvulling. De datum 1910 overigens niet uit Waits, maar wel elders tegengekomen. Onduidelijk waar die vandaan komt. Waits vermeld overigens wel Paul Scheale te Berlijn als fabrikant. Voor wat achtergrond wil ik ook wel eens de in online kranten archieven zoeken, en kwam net deze advertentie uit Leidsch Dagblad van 5 januari 1934 tegen.
efsk Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Fijn dat deze ook eens langskomt. Goeie info heb je meteen gevonden, meteen een mooie tijdsaanduiding. Ga je je er nog mee scheren? Overigens vind k Gebroeders Susan dan wel weer grappig.
FvL Posted September 14, 2017 Author Posted September 14, 2017 Uiteraard gaan we iets dat "ongeloofelijk zacht" en " beslist beter" scheert ook proberen. Zal ervaring ook zeker hier posten.
mhharsta Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Leuk om te zien! Lijkt mij ook dat het een link karweitje kan zijn om het mesje te laden.
FvL Posted September 15, 2017 Author Posted September 15, 2017 Vanochtend de DIXI uitgeprobeerd. (Nieuwe Astra,TOBS lavendel) Moderne mesjes passen maar net over de pennen, het mesje zit dan ook stevig en meteen goed uitgelijnd in de krabber. Sluiten van de krabber met een blad is overigens geen echt probleem. De bodemplaat steekt voldoende uit om hem te kantelen zonder dat je je snijdt (zie foto). Het is een lichte krabber. Zonder blad weeg ik hem op 35gr. Van mijn metalen krabbers weegt alleen een aluminium Gillette Tech (bal type) met 28gr minder. Die vind ik zelf meestal wat te licht, maar zijn Nikkelen(brons) tweeling (62gr) zit wel regelmatig in de roulatie. Een vergelijking met de Tech is wellicht op zijn plaats. Beide gesloten kam, lichtgewicht en met een paar jaar verschil bijna tijdgenoten. Ik heb geen meetmaatjes, maar op het oog is ruimte tussen blad en rand vrijwel gelijk. Scheer eigenschappen komen wat mij betreft ook erg overeen (mild, maar toch redelijk efficiënt). De hendel van de DIXI is ietsje langer, maar vooral door de vierkante vorm vind ik deze wel een stuk gemakkelijker hanteerbaar. Ook de balans ligt goed, ongeveer waar het patroon op de hendel ophoudt. Alhoewel de DIXI erg licht is, kom je daarmee minder in de verleiding toch net wat meer druk te zetten. Een uiterst prettige “Milde” scheerbeurt, maar net als meestal met de tech na de derde gang toch wat plekjes extra aandacht gegeven. Ik heb het idee dat het eindresultaat wel net iets beter is dan doorgaans met een tech, dus misschien toch net wat efficienter, maar dit kan net zo goed de dagelijkse variatie zijn. Wel jammer dat de toplaag erg kwetsbaar blijkt, en de pinnen zo precies zijn dat ik met het opzetten van het blad er toch wat van af schraapte. (Hij bladderde daar ook al een beetje af bij schoonmaken.) Hij is nu nog in redelijke staat, maar om dat te houden zou ik deze niet moeten gebruiken...
Hanskoning Posted September 15, 2017 Posted September 15, 2017 Helemaal gelijk uitgetest om er vervolgens een pronkstuk van te maken.
Jan Zoethout Posted September 15, 2017 Posted September 15, 2017 Leuk ! Mijn vader had ook zo'n krabber - meer dan 60 jaar geleden keek ik met belangstelling in zijn kistje met scheerspullen: stukje aluin, pakje mesjes, krabbertje, etc. ... Vond 't een heel ingenieuze constructie. Helaas is het kistje met de interessante spulletjes verdwenen ...
mhharsta Posted September 15, 2017 Posted September 15, 2017 Fijn testverslag; plezierig leesvoer! @ Jan: dat is echt spijtig dat het kistje er niet meer is, wie weet zat er nog meer moois in.
Recommended Posts