HiFuMi Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 ik wil een beetje gaan experimenteren met het door elkaar gebruiken van mijn stenen een beetje zoals een JNat werkt ik heb een Welsh Slate , een BBW , Coticule en verder syntheten de Welsh Slate is een behoorlijk harde steen ( 12k range ongeveer ) en die zou ik dan gebruiken als basis en daarop een BBW of Coticule slurry gebruiken , of zelfs een synthetische slurry zou dat kunnen ? ik heb meen hier ergens al wel gelezen te hebben dat Tony al eens een Japanse Tomo Nagura gebruikt heeft in combinatie met de Welsh Slate dat zou ik ook nog kunnen doen , een Japans steentje er bij aanschaffen om slurry te maken iemand tips of al eens iets geprobeerd ??
baha Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Ik ben een totale leek wat betreft slijpen, maar ik kan me wel voorstellen dat een harde slurrysteen schade kan toebrengen aan een zachtere slijpsteen, zodat die niet meer helemaal vlak is. Op de site van Coticule las ik ook iets over 'perfecte' granaten waardoor het een goede slijpsteen is. Zouden de granaten van andere stenen (met een andere vorm) de granaten van de coticule niet kunnen beschadigen? Ik ben maar effe 'luidop' aan het denken he, ik kan bovenstaande helemaal niet onderbouwen...
Arnout Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 De japanse steen is in principe gewoon een drager, de nagura is altijd zachter dan de steen, het is pas bij de tomonagura dat de steen ook slurry gaat geven. Van welsh slate en zelfs glasplaten met nagura heb ik al goeie dingen gehoord. Ik heb het eens geprobeerd, je maakt van de welsh slate een iets of wat bevelsetter, maar bij het verdunnen krijg je enkel krassen, geen scherpte. En er blijven granaten achter die krassen maken, dus steen vlakken nadien!
HiFuMi Posted September 6, 2017 Author Posted September 6, 2017 De japanse steen is in principe gewoon een drager, de nagura is altijd zachter dan de steen, het is pas bij de tomonagura dat de steen ook slurry gaat geven. Van welsh slate en zelfs glasplaten met nagura heb ik al goeie dingen gehoord. Ik heb het eens geprobeerd, je maakt van de welsh slate een iets of wat bevelsetter, maar bij het verdunnen krijg je enkel krassen, geen scherpte. En er blijven granaten achter die krassen maken, dus steen vlakken nadien! de Welsh Slate is behoorlijk hard en geeft zelf erg weinig slurry , of toch niet heel snel en de slurry is best erg fijn ik ga het gewoon eens proberen
Arnout Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Met de dragon tongue slurrysteen op de melyn lyn of de yellow lake maakt de laatste stenen wel sneller, de slurry van de coticule maakt een scherp mes bot,... maar each his own!
Recommended Posts