Hanskoning Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Wat mogen we ons toch gelukkig prijzen met zeepproducenten zoals Mama Bears en mijn vriendje Rod van Stirling die menthol zepen in een grote diversiteit van geuren en met verschillende gradiaties van koeling op de markt brengen. Deze geuren worden vaak al in STOD's beschreven en vormen dus al gemeengoed op ons forum. Daarnaast zijn er zeepmakers die een bescheiden aantal zepen met menthol in hun portfolio hebben zoals Barrister and Mann en bijvoorbeeld Proraso. Maar de meeste zeepmakers hebben -als ze al een gementholeerde zeep aanbieden- slechts één zeep in de aanbieding welke voorzien is van die heerlijke koelende schattige pareltjes en dan meestal een mentholgeur en/of daar aan sterk gerelateerde geur bezit. Er zijn echter ook zeer positieve uitzonderingen op deze regel en dat betekend dat er gelukkig ook zeepmakers zijn die een mentholzeep produceren met een geur die geheel afwijkt van het gangbare Eucalyptus en/of Menthol. Hoewel het afwijken van het gangbare niet altijd een garantie voor succes is laten we daar ook helder in zijn. Zo ben ik ooit zeer teleurgesteld geweest nadat ik van Lampuhkap de OSP Grapefruit & Menthol overgenomen had. De omschrijving van de geur was geweldig echter de daadwerkelijke geur was ronduit muf en niet te pruimen. Kon er later wel om lachen nadat Lampuhkap geschreven had dat de geur ook voor hem niet te hachelen was en hij hem daarom in de verkoop had gedaan. Echter ik schrijf dit omdat er ook zeepmakers zijn die pareltjes op de markt brengen en het is natuurlijk een Koning onwaardig als ik enkele van deze juweeltjes niet onder jullie aandacht zou brengen. Zo is daar bijvoorbeeld de Frozen zeep van KShaveWorx een meer dan fantastische rozen geur met daarin vermengd de frisheid van verse groene bladeren en de licht verfrissende werking van menthol. Houdt je echt van een sterke edoch frisse fruitgeur dan is de Frozen Cranberry's van Soap Smooth een absolute aanrader. Een serieus verkoelende zachte zeep die mij veel reuk en geur plezier bezorgd. Wil je het gevoel hebben dat je je in de winter in de nabijheid van een waterval staat te scheren dan is de BroShavingCo Glacier een verplichte aankoop. De koeling had iets meer mogen zijn maar de frisse aqua/vries geur is daarentegen ronduit fantastisch. Daarnaast zijn er fantastische menthol zepen die helaas niet meer geproduceerd worden, werkelijk een groot gemis voor de ware menthol liefhebber. Bijvoorbeeld één van mijn favoriete zeepmerken de Queen Charlotte Soap en wel de Voskot en Iced Key Lime. Dit zijn daadwerkelijk mijn meest verkoelendste zepen met respectievelijk de mooiste menthol en een hele mooi Lime geur. Van deze zepen net op tijd nog enkele pucks ingekocht waardoor ik gelukkig nog jaren vooruit kan. En laten we vooral bijvoorbeeld ook de I Coloniali met die mooie fruit geur niet vergeten en zeker een speciale vermelding verdient de Strop Shoppe Alpine Frost die je in gedachten terugbrengt naar de wintersport waarbij je boven op de helling met je skies staat en nog even diep de frisse boslucht inademt voordat je met de afdaling aanvangt. Pareltjes van zepen die helaas door vele natscheerders nooit meer ontdekt zullen worden. Wil je echt elke geur met menthol hebben dan kan dat bij de webshop van The Shave Den. Elke geur is hier te bestellen met twee verschillende menthol niveau's. Ik heb hier ooit de Christmas met twee eenheden menthol besteld en dat was een mooi verkoelende zeep. De Menthol bomb die ze aanbieden in het flesje om bij te mengen met het opschuimen kon me echter niet zo bekoren. Jammer is dan wel dat je net zoals bijvoorbeeld bij Mama Bears terugschrikt van de hoge verzendkosten. Vooral als je de laatste tijd veel bij Maggard hebt besteld dan valt die $ 22 aan verzendkosten voor een zeep zeer rauw op je dak. Ach mijmeringen over mentholzeep en dit terwijl de open haard nog niet eens aan is en dan vraag je je toch af zijn er dan nog mentholzepen die ook zo' n mooie geur hebben en nog niet vermeld zijn?? Ach en na deze lange inleiding vind ik het ook leuk om te weten welke menthol zepen jullie waarderen en waarom?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Lea - iets gementholeerd, heel marginaal koelend, maar een erg fijne zeep in geur en zeker ook scheereigenschappen. Een soort van zomerse MWF. Stirling Glacial Wintergreen omdat het de koudste zeep is die ik heb met een erg fijne, afwijkende geur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Dit is nu een draadje die ik niet ga volgen maar toch een mooie inzet van onze Koning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Prep - scheerzeep, omdat het mijn eerste koelende zeep was met als bonus uitmuntend schuim. Stirling - Gin & Tonic on the rocks, zeer frisse zomerse geur met meer dan genoeg koeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moods Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Kst! Snuff, wat doe je hier! Tot nu toe heb ik alleen nog maar (bijna) pure mentholzepen geprobeerd, dus ik kan je helaas nog geen tips geven over combinaties met andere geuren. Die Cranberry klinkt wel interessant; daar ga ik de volgende keer dat ik bestel een sample van mee laten komen. Mijn absolute favoriet tot nu toe is de Chiseled Face Cryogen. Het is een pure (iets zoetige) mentholgeur en de meest verkoelende die ik tot nu toe ben tegengekomen. Dit is echt serieus koud! Ik had al eens verteld dat ik meestal onder de douche scheer en als dat spul naar beneden glijdt, vriezen je ballen eraf Barrister & Mann Arctique zit qua koeling daar héél iets onder en is qua geur veel zoeter. Een beetje zoals pepermuntkussentjes. Ook lekker vind ik. Vergelijkbaar qua geur is de Krampert's Frostbite, maar die staat qua koeling toch wel een paar treedjes lager op de ladder. Dan heb ik nog Taconic Eucalyptus Mint, maar die moet ik nodig weer eens pakken, want eerlijk gezegd kan ik me zo niet meer voor de geest halen hoe die was. (Hij heeft in ieder geval geen indruk gemaakt, anders was hij al eerder aan de beurt geweest) De Dapper Dragon Arctic Wyrm heb ik ook slechts één keer geprobeerd en de verkoeling viel me tegen. Wel lekker luchtje hoor, maar ik vond andere zepen lekkerder. Dr. Harris Eucalyptus Lekkere mentholgeur, maar voor mij niet koud genoeg. Stirling Wintergreen mag natuurlijk niet ontbreken, al kan ik nog steeds niet helemaal goed wennen aan de geur... Een zeep die mij absoluut tegenviel was Maggard Orange Menthol, vanwege de bittere sinaasappelschilgeur (galgje anyone?) En dat weerhoudt me er eerlijk gezegd ook een beetje van om andere combi's te proberen, maar je weet nooit.... Leuk onderwerp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Ik gebruik ook graag menthol zepen in de zomer maar ik vrees dat dit topic enkel voor zwaar menthol verslaafden is. De zeep die ik gebruik mag zeker niet menthol overheersend zijn maar moet enkel een lichte verfrissing brengen. Extreme toestanden kunnen me maar heel weinig boeien. Als je inderdaad zware menthol zepen wil moet je en daar moet ik Hans gelijk in geven overgaan naar bijvb Stirling glacial reeks, maar ook hierbinnen zit er nog een zwaar verschil. Hans zal waarschijnlijk nog sterkere menthol zepen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Zelf ben ik er nog niet helemaal uit of ik menthol in zeep nu apprecieer of niet ... Zoals Danny zegt, in de zomer vind ik het wel leuk voor een keer, maar zeker niet dagelijks. Ervaring heb ik enkel met Stirling lemon chill, en Proraso preshave wat toch ook wel een beetje verfrist. Wat is zowat het extreemste qua verkoelend effect dat er op de markt is? Chiseled face? (kwestie van eens proberen en vergelijken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 De Cryogen en de Arctique zijn de 2 koudste zepen die ik heb mogen gebruiken. En die zijn echt koud. Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted August 31, 2017 Author Share Posted August 31, 2017 Zelf ben ik er nog niet helemaal uit of ik menthol in zeep nu apprecieer of niet ... Zoals Danny zegt, in de zomer vind ik het wel leuk voor een keer, maar zeker niet dagelijks. Ervaring heb ik enkel met Stirling lemon chill, en Proraso preshave wat toch ook wel een beetje verfrist. Wat is zowat het extreemste qua verkoelend effect dat er op de markt is? Chiseled face? (kwestie van eens proberen en vergelijken) Dan kan je het bij één merk houden om dit uit te proberen tenminste als je tevreden bent over de kwaliteit van Stirling. De Chill uitvoeringen hebben het laagste menthol niveau. Dan krijg je een tussenlaag met bijvoorbeeld de Margaritas in the Arctic en Gin & Tonic on the Rocks. En vervolgens de meest koelende zepen die aangeduid zijn met Glacial. De Glacials zijn denkelijk de meest koelende zepen die er op dit moment verkrijgbaar zijn en zitten hiermee bijvoorbeeld op één lijn met de Chiseled en de Barrister and Mann. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Zelf ben ik er nog niet helemaal uit of ik menthol in zeep nu apprecieer of niet ... Zoals Danny zegt, in de zomer vind ik het wel leuk voor een keer, maar zeker niet dagelijks. Ervaring heb ik enkel met Stirling lemon chill, en Proraso preshave wat toch ook wel een beetje verfrist. Wat is zowat het extreemste qua verkoelend effect dat er op de markt is? Chiseled face? (kwestie van eens proberen en vergelijken) Dan kan je het bij één merk houden om dit uit te proberen tenminste als je tevreden bent over de kwaliteit van Stirling. De Chill uitvoeringen hebben het laagste menthol niveau. Dan krijg je een tussenlaag met bijvoorbeeld de Margaritas in the Arctic en Gin & Tonic on the Rocks. En vervolgens de meest koelende zepen die aangeduid zijn met Glacial. De Glacials zijn denkelijk de meest koelende zepen die er op dit moment verkrijgbaar zijn en zitten hiermee bijvoorbeeld op één lijn met de Chiseled en de Barrister and Mann. Thanks voor je uiteenzettig Hans ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manfred Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Phoenix & Beau Denali is heel verkoelend, maar niet tranen trekkend, zoals de Glacials. Qua scheereigenschappen heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted August 31, 2017 Author Share Posted August 31, 2017 Phoenix & Beau Denali is heel verkoelend, maar niet tranen trekkend, zoals de Glacials. Qua scheereigenschappen heel goed. Terecht opgemerkt, zeer goede zeep waar alleen de geur mij niet kan bekoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted September 1, 2017 Share Posted September 1, 2017 Ik hou ook wel van Proraso preshave als geur maar welke uiterst koelende scheerzeep komt hiermee overeen qua geur ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted September 3, 2017 Author Share Posted September 3, 2017 Ik wil even in het rijtje van geweldige menthol zepen met een niet menthol geur even een foutje herstellen want door een kortsluiting mijnerzijds tijdens het tikken van het artikel ben ik vergeten één van mijn grote favorieten te vermelden, hoe stom kun je zijn?? En hoewel hij al door Richard genoemd is kan wat extra aandacht geen kwaad Het betreft namelijk de Lea Classic creme/scheerzeep welke een heerlijk frisse geur heeft van Mos en Sandalwood. De creme is iets sterker van geur dan de vaste zeep. Verwacht geen vriezend effect maar deze zeep geeft een prettige verfrissing tijdens het scheren en de verzorgende eigenschappen en de kwaliteit van het schuim zijn van top kwaliteit. En ook belangrijk iedereen kan hier een mooi schuim van slaan want deze zeep laat zich mooi en zeer gemakkelijk opschuimen en lust wel wat water. Dit is uitstekende kwaliteit tegen een uitstekende prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted September 3, 2017 Author Share Posted September 3, 2017 Bakkie koffie dan??? Je krijgt van dat vriesspul wel de wervelwind Maar het is zo heerlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moods Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 Misschien is het beter om een apart draadje te maken, maar ik vond het hier wel passen en een nieuw draadje zou denk ik slechts een paar berichten krijgen, dus vandaar: Meeatal vind ik het leuk om het hele ritueel van scheren te volgen, maar -eerlijk is eerlijk- soms wil ik gewoon gauw even glad zijn. Op zo'n dag gebruik ik vaak een crème, die ik dan zonder kwast met mijn handen insmeer. Lekker makkelijk en snel. Nu is mijn vraag eigenlijk: welke crème geeft de meeste koeling? Ik ben bekend met Proraso groen en Godrej en die zijn lekker fris, maar qua koeling natuurlijk lang niet op het niveau van de Glacials en/of Cryogen. Zijn er crèmes op de markt die meer verkoelen dan deze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted September 7, 2017 Author Share Posted September 7, 2017 Dan heb je zover mijn kennis reikt wel de meest koelende tubes te pakken, misschien nog Ingram maar qua geur schiet je daar niet veel mee op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts