Jump to content

Recommended Posts

Posted

Laatst weer eens gelezen en uitleg gekregen hoe je met (sorry voor het Engels maar zo ken ik het alleen) Baking Soda en Silvo een vieze krabber weer schoon kan krijgen, dus zo was is nu mijn gedachte waarom dan niet even een aparte topic.

Dit was niet de insteek toen ik aan het reinigen begon dus helaas geen foto van de niet schoongemaakte krabbers dus julie moeten het doen met de omschrijving.

De krabber in casu is een Rotbart Monde Extra ( heerlijk scherende open kam krabber) die ik al enige malen had geprobeerd te reinigen met zachte zeep en Cif met tandenborstel echter er bleef een zwart/groene aanslag aanwezig op de krabber wat ik ook poetste.

Wel vandaag krabber in een bakje met aluminium folie gedaan, Baking Soda erbij en vervolgens ondergedompeld met heet water.

Paar uur laten staan vervolgens afgespoeld, drooggemaakt en aan de slag gegaan met doek, tandenborstel en Silvo.

Vervolgens nog een keer met zeep gereinigd en het resultaat is een blinkend schone krabber die nu ook in de poriën bijna weer geheel schoon is.

Posted

Gebruikte je eerder Cif voor je krabbers? :shock:

Dat spul is echt niet subtiel, evenals Silvo. De zilverlaag is vaak al niet dik op krabbers en de baking soda truc is juist zo effectief omdat je er geen zilver mee verwijdert. Waarom dan alsnog een silverpoets/polijstmiddel gebruiken?

Posted
Waarom dan alsnog een silverpoets/polijstmiddel gebruiken?

De vraag stellen is hem beantwoorden want na de Baking Soda was het handvat nog steeds groezelig wat beveel jij dan aan om dit verder te reinigen?

Posted

Groezelig als in: niet schoon?

Het kan best zo zijn dat je de groeven van het handvat niet helemaal schoon hebt gekregen, in dat geval kan de baking soda truc niet volledig zijn werk doen. Het kan ook zo zijn dat daar niet overal meer zilver op zit, ook dan doet baking soda niks. Dan zou je met een heel milde metaalpolijst aan de gang kunnen. Autosol of Maas worden daar veel voor gebruikt.

Wat je ook doet, overdrijf niet. Wat je er af poetst krijg je er nooit meer op, tenzij je hem opnieuw laat verzilveren.

Posted

Wat ik doe; Plastic beker vullem met warm water, handzeep, afwasmiddel en een beetje dusty. Krabber in losse onderdelen hierin en 10 min ultrasoneren. Vervolgens borstelen onder de kraan en afspoelen met demiwater. Mocht het nodig zijn dan nog een poetsmiddel zoals zilverpoets of autosol, afhankelijk van de krabber.

Posted
Waarom dan alsnog een silverpoets/polijstmiddel gebruiken?

De vraag stellen is hem beantwoorden want na de Baking Soda was het handvat nog steeds groezelig wat beveel jij dan aan om dit verder te reinigen?

Als de krabber nog ander vuil bevat kan de sodatruc zijn werkt niet goed doen. Eerst dit vuil verwijderen en dan de zilverlaag weer herstellen. Al vind ik dit een niet controleerbaar process, poetsen is wat beter te sturen.
Posted

DIt advies had je gisteravond moeten posten Roland want vanmorgen..........wel zijn al mijn amalgaan vullingen weer mooi zilver van kleur maar de rest :D

Posted
Misschien niet geschikt hoor, maar iemand ervaringen met ultrasoon reinigen?

Gebruik regelmatig de ultrasoon. Zeer geschikt om de vieze meuk uit al die groefjes te krijgen. Oude krabbers dan al vaak zo schoon dat ik ze vaak alleen met een doek wat op hoef te wrijven.

Overigens ook wat mindere ervaringen. Aluminium vindt het niet altijd leuk en kan er wat vlekkerig van worden. Een WO II tech, met zwarte bodem- en top plaat begon spontaan die zwarte afwerking te verliezen. Een gladde chroom/nikkel/zilverlaag gaat meestal prima, maar als er al wat oxidatie onder de toplaag zit, denk aan zichtbare blaasjes/barstjes kan een ultrasoon de de toplaag doen afbrokkelen. (Alleen tegengekomen met krabbers uit vage minderwaardige materialen)

Posted
Misschien niet geschikt hoor, maar iemand ervaringen met ultrasoon reinigen?

Gebruik regelmatig de ultrasoon. Zeer geschikt om de vieze meuk uit al die groefjes te krijgen. Oude krabbers dan al vaak zo schoon dat ik ze vaak alleen met een doek wat op hoef te wrijven.

Overigens ook wat mindere ervaringen. Aluminium vindt het niet altijd leuk en kan er wat vlekkerig van worden. Een WO II tech, met zwarte bodem- en top plaat begon spontaan die zwarte afwerking te verliezen. Een gladde chroom/nikkel/zilverlaag gaat meestal prima, maar als er al wat oxidatie onder de toplaag zit, denk aan zichtbare blaasjes/barstjes kan een ultrasoon de de toplaag doen afbrokkelen. (Alleen tegengekomen met krabbers uit vage minderwaardige materialen)

En wat voor vloeistof gebruik je dan, gewoon een beetje sop?

Posted
In goed Nederlands noemen we baking soda.......

e3d5956640bf3a41f84ccf44e42d3c05.jpg

Deze verpakking had ik eerst ook, gekocht bij een apotheek notabene, voor veel teveel geld. Naderhand een kilo gekocht voor nauwelijks meer dan wat ik voor dit doosje betaalde.

Samen met azijn en groene zeep kun je daar ook heel veel huishoudelijke zaken mee doen waar tegenwoordig veel minder prettige chemicaliën voor worden gebruikt, en waar ook nog eens de hoofdprijs voor wordt gevraagd.