Jump to content

100 dagen klassiek scheren

Arnout

Recommended Posts

100 dagen klassiek scheren.

Het viel me bij het nakijken van rekeningen op dat ik me vandaag zo een 100 dagen klassiek scheer, waarvan 90 dagen met een open scheermes.

Het viel me ook op dat het best een dure hobby aan het worden is, :roll: en ik wacht op nog wat messen,... :oops:

Dus, een overzichtje gemaakt van welke messen ik heb, en hoe graag ik me ermee scheer!

Van links naar rechts de chronologie, van boven naar onder hoe ik de messen op het ogenblik apprecieer.

SJqFPqt.jpg

iqvXt1N.jpg

Eerst een shavette en een chinese brievenopener die me bijna lieten terugkeren naar de scheermachine, dan een leuke dovo silversteel, de eerste paar dagen was het wat zoeken maar elke scheerbeurt ging vlotter. Ik had intussen ook een coticule maar nog geen oefenmes, en bij dat dovo oefenmes kwam nog een schitterend scherende charlex, een rvs dovo, een engels overblijfsel en twee krabbers en een tweede coticule.

De rvs en de charlex durfde ik nog niet aan om te slijpen, dat deed therapy voor me en 1 oefenmes ,....

Dus bij instrumente nrw een goedkoop mes besteld. Dat was een bended razor ipv een straigth razor, uren werk om de geometrie aanvaardbaar te krijgen, als compensatie een paar messen cadeau gekregen van instumente.nrw, die allemaal goed scheerden, maar waar ik me mee heb geamuseerd om ze nog beter te laten scheren,...

De tweedehands standard coticule bleek een stuk beter te finishen dan de selected die ik nieuw kocht, en mijn diamanten slijpsteentjes waren niet echt ideaal voor scheermessen, bij de aankoop van skerper stenen een nieuwe coticule cadeau gekregen,...

Om nog eens wat ander slijpwerkt te voelen de japanse parker gekocht, voelt voorlopig te agrsssief, een botte bismarck naar een favoriet verheven, een leuk steegmans mesje gekocht in zeer goeie conditie en dan, op vakantie het ebay virus laten toeslaan!

Een pape thiers, een paar kamisori, thiers isard, fiodur, een onvolledige 7dagenset van manufacture saint etienne, omdat ik niet meer wist wat ik al gewonnen had nog een thiers issard en een filarmonica, en dan terug van vakantie twee leuke NOS saphir.

Intussen begin ik een voorkeur te krijgen voor messen die geslepen zijn op natuursteen, liefst coticule of jnat, maar nog een passage over thuringer of welsh slate mag ook.

Ik heb graag heel dun geslepen messen uit zilverstaal of rvs en de messen met een iets groter blad scheren leuker, maar die leuke messen scheren niet per se beter, maar het scheren is gewoon plezanter.

Een punt is geen voordeel en kamisori,... voor als ik op pensioen mag!

Een belly heb ik nog niet geprobeerd en nog niet echt interessant zien passeren, verder nog wat leuke dingen onderweg.

Het slijpen van de scheermessen intrigeert mij intussen al minstens evenveel als het scheren met de messen,

3 coticules, 220, 1000, 2000 en 5000 skerper stenen, een 10k chinees, wat dunne chinese natuursteentjes, welsh slates onderweg,...

aUZ1Al8.jpg

AOyBAid.jpg

Eerst een simpel chinees zeepje met een heel leuk chinees synthetisch borsteltje, een omega varken, dan wat proraso spulletjes,...

Toen ik de eerste keer op dit forum keek dacht ik: die mannen zijn niet goed wijs, nu begrijp ik de fascinatie van scheren en scheermateriaal al wat beter, maar nu denkt mijn vrouw dat ik ergens een tik teveel gekregen heb,....

Kan je verzekeren van die geur van zijn zeep sta je zeven dagen stijf gespannen en lukt het je niet om te slapen :mrgreen::mrgreen:

maar on-topic leuk om zo de collectie uit te zien dijen en voor heel heel heel veel leden alhier zo ontzettend herkenbaar ;)

Zie je wel Arnout, het zou niks uithalen met dat stelletje barbaren hier aanwezig :-(

Ik dateer nog van een tijd waarin je echt fysiek op zoek moest naar iemand die wist hoe je met een open mes moest scheren en het enigszins scheerbaar houden.

Ik dateer nog van een tijd waarin je echt fysiek op zoek moest .....,

Voorloper zijn heeft niet altijd voordelen, maar rest betuigt je dan wel weer met respect.

Leuk om te lezen Arnout. En fijn zo'n forum waar we schaamteloos onze verslaving kunnen delen en bagataliseren :roll:

Ron, ik slaap de laatste tijd heel slecht, alleen al daarom,...

Verder ben ik ervan overtuigd dat je met,

een pakkend verhaal van je eerste scheerbeurten met silex stenen, de rondzwervingen waarbij je de eerste bronzen, gouden en nadien ijzeren scheermessen tegenkwam met als hoogtepunt de messen gesmeed in het vuur van de heilige fuji berg.

De eerste slijppogingen met een zakmes op de betondallen op de speelplaats van de lagere school, zandsteen, coticule tot de 20k syntheet,

Het testen van dierenvetten, zepen en oliën, eindigend met de vonst van jabonman een hoop Nederlandse vrienden gaat overtuigen

Jawel zie alleen de woordkeuze en spelling al "vonst" hier gaat het al weer helemaal verkeerd en is die zeep niet diervriendelijk dus ook de ingredienten zijn al helemaal fout gekozen om een overtuigende zin mee te beginnen oftewel duidelijk onzin in deze éné wrakke zin :mrgreen::mrgreen:

Heel verrassend dit want het voorgaande was zeer leuk om te lezen, wat een wanorde kan ontstaan door alleen maar aan een zeep te denken het is stuitend :lol:

Maar net zoals Onno zegt leuk om te lezen hoe een hobby langzaam tot een verzamelwoede kan gaan leiden, het blijft fascinerend.

Wauw, als ik je verzameling zo zie koop je om de paar dagen wel een nieuw item ;) niet verwonderlijk dat het een dure hobby wordt :D.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik iedere dag op mijn tanden moet bijten om aan al die mooie aanbiedingen hier op het forum te weerstaan. Daarom heb ik wijselijk besloten om me nog niet aan het slijpen te wagen en me te beperken tot een 3-tal zepen en 1 kwast :P

Ik was onderuit gegaan met de mtb, een poosje niet kunnen werken en een hele poos niet kunnen fietsen, dus veeeel tijd om te slijpen en te watertanden,... Maar als ik merk dat ik me weinig of niet scheer met bepaalde messen mogen die ook weer weg ( zeg ik nu) ;)

me te beperken tot een 3-tal zepen en 1 kwast :P

Heel goed. Ben je er al uit welke kwast of ben je nog aan het testen?

Ik heb een omega pure badger van de Colruyt ;)

Die moet voorlopig maar goed zijn

Heel herkenbaar dit voornemen en opeens sluipendergewijs neemt het virus bezit van je en......... :D:D

OK, ik beken. Ik heb ook nog 1 scheercreme en 3 slijpstenen. Maar die laatste heb ik gekregen (erfenis) :D

Je hebt al flink je best gedaan! Amusant stukje tekst :D

Ik heb er ook last van, zoals de meeste die van het scheren een hobby hebben gemaakt.

In eerste instantie vond mijn vrouw dat nog leuk, nu al wat minder :twisted: