Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inmiddels heb ik een klein aantal open messen paraat waarvan 1 Dovo ooit nieuw aangeschaft en 2 Gold Dollars nieuw, 1 erfstuk en een paar 2e-handsjes. Van die laatsten een 2-tal om slijptechnieken te oefenen evenals de GD's en de rest om mee te scheren.

Nu valt mij op dat ik bij het kiezen van een mes steeds vaker grijp naar de brede messen zoals de Gold Dollars van 6/8" en een Filarmonica van 7/8". Het lijkt bijna onmogelijk om je daarmee te verwonden en voelt gewoon erg smooth. Een nog bredere Bastet moet eerst op de stenen maar maakt me erg nieuwsgierig.

Met de smallere en vak ook wat kleinere 5/8" messen heb ik toch vaker kleine ongelukjes, zelfs als ik ze niet verwacht. Ligt dit aan mijn techniek of ligt dit in de lijn der verwachtingen?

Posted

Ik vind iets groter vooral leuker door het geluid en de hoeveelheid zeep die de messen kunnen dragen waardoor je het mes niet te pas en te onpas moet spoelen. Ongelukjes hebben vooral met te agressief geslepen te maken bij mij, en met de punt van het mes furf ik ook al eens een kras zetten in de hals.

Posted

Grappig,

De breedte van het mes lijkt voor mij niet echt uit te maken. Mijn voorkeur gaat uit naar Extra Hollow Ground. Daar vind ik dat er wel een groot verschil zit in scheercomfort..

Waarom weet ik dan weer niet

Posted

Ik vindt de grotere messen 7/8 en 8/8 ook leuker. Bewaar ik altijd voor zon- en feestdagen als ik echt de tijd kan nemen. Daarmee ook in 2 gangen BBS.

Wel vindt ik dat je daarmee sneller per ongeluk een echt sneetje maakt.

Met de kleinere messen wordt het meer een schaafje.

Posted

Mijn voorkeur is over tijd verschoven van klein naar groot (7/8" - 8/8" en zelfs groter) naar momenteel 6/8" - 13/16".

Posted

Ik weet het nog steeds niet ... ik wissel nog teveel tussen verschillende.

Wel krijg ik een voorkeur voor lichtere messen van rond de 50 gram

Posted

Voor nu nog steeds maar een maatje (en één mes ;)) nl, 5/8"

Ben wel benieuwd naar ietsje groter zoals 6/8" of 13/16", maar die tijd komt nog wel.

Posted

Mijn voorkeur ligt, als die van Wim, tussen de 6/8 en 8/8. Een beetje gewicht vind ik ook wel prettig.

Wat betreft ongelukjes maakt de breedte van het mes voor mij niks uit. Sneetjes in het begin van mijn scheren met een open mes met elk mes, maar de laatste maanden geen wondje meer opgelopen.

Posted

Kleiner dan 5/8 is te klein, 7/8 en groter hou ik wel van, maar eigenlijk is gewoon alles tussen de 5/8 en 8/8 (inclusief) prima.

Posted

Hier 5/8, 6/8 en 13/16

Voorkeur kan nog veranderen maar voor mij zijn dit momenteel de makkelijkst te hanteren messen.