Jump to content

Glad! ...of nee, toch niet...

Moods

Recommended Posts

Herkennen jullie dit? En wat is eventueel de oplossing?

Na de derde gang voel ik dat mijn huid BBS glad is. Ik voel met mijn vingertoppen en duw met redelijk wat druk tegen de vleug in en ik voel helemaal niets. Gladder dan dit is onmogelijk. Maar dan droog ik me af (ik scheer meestal onder de douche) en gooi er een scheut Osage Rub op. Huh? Voelt het nou toch nog ruw tegen de vleug in? Nou, ja dus... Het vreemde is dat ik het lang niet altijd heb, maar hoe kan dit? Trekt de huid terug ofzo, door de aftershave splash? Want als ik daarop doordenk, zou het dan eigenlijk niet andersom moeten zijn? Dus dat met de scheerzeep/creme de huid terugtrekt en met de aftershave juist weer niet?

Bij open mes wil ik een half uurtje na het scheren wel eens gladder zijn dan direct na het scheren.

Herken het fenomeen Richard. Of het door de aftershave komt weet ik niet Moods, maar wat maakt het ook uit, dat is muggenziften, als je een uur na het scheren aan je gezicht voelt ben je toch al niet meer BBS.

Als ik warm scheer moet ik mijn vel voldoende hard opspannen of ik heb een gelijkaardig gevoel, koud is het opspannen van het vel minder belangrijk en als de huid nadien opwarmt voelt het soms inderdaad gladder aan dan tijdens het scheren.

Met een iets comfortabeler mes kan ik ook een beetje meer druk zetten en blijf ik langer glad dan met een extreem agressief, superscherp mes,...

Ja, het is ook niet echt een "probleem", maar het valt me gewoon soms op. Maar ik ben dus niet de enige ;-) En menthol zou inderdaad dat effect kunnen hebben, maar dat voelt zó goed op de huid, dat ik dat niet wil missen.

Ik vraag me af wat mensen onder glad verstaan. Ik heb alleen maar met de Muhle R41 dat ik echt nergens meer een stoppel voel. Welke kant ik ook uit wrijf. Zelfs met het open mes zijn er stukjes die slecht lukken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

:D .

Voor mij is glad als ik nergens stoppels meer voel.

Dat lukt niet met alle krabbers in 3 rondjes, wel met de BB CC, Timeless 0.95 OC, Apollo slant en Lutz.

Daarnaast zit er verschil in hoelang ik glad blijf, de topkrabbers zorgen voor een uurtje of 2-3 totale gladheid...

Met het open mes is het wat meer stoeien om totaal glad te worden, op een paar kleine plekjes in de hals na lukt dat meestal wel prima in 3 rondjes, 2 met de vleug mee en de laatste tegen de vleug in.

Glad is glad, op een baby-bil heb je niet plots een strook schuurpapier! Soms vergeet ik een stuk en onder de kaaklijn is het soms niet helemaal glad in twee passen,...

En soms blijf je uren glad en soms heb je na het koud naspoelen al iets van, stekels,...

:D .

Voor mij is glad als ik nergens stoppels meer voel.

Dat lukt niet met alle krabbers in 3 rondjes, wel met de BB CC, Timeless 0.95 OC, Apollo slant en Lutz.

Daarnaast zit er verschil in hoelang ik glad blijf, de topkrabbers zorgen voor een uurtje of 2-3 totale gladheid...

Met het open mes is het wat meer stoeien om totaal glad te worden, op een paar kleine plekjes in de hals na lukt dat meestal wel prima in 3 rondjes, 2 met de vleug mee en de laatste tegen de vleug in.

Daar moet ik je gelijk in geven. Ach in den beginne heb ik ook die vraag gesteld : wat is bbs. Ik ben begonnen met zachte krabbers, ik heb zelfs nog een att m1 en ook daarmee was ik bbs. Ik begreep niet hoe iemand hem kon scheren met een R41 Att S1 enz. Tot ik met 1 van die meer effectieve razors mij gedurende een 2 maand elke dag schoor zonder te wisselen van krabber. Sedert komen die zachte razors niet meer aan bod. Als ik me nu scheer met een Blackland Blackbird ben ik lange tijd echt glad. Met een open mes bereik ik dit niet. Wel heb ik plekken waaarvan ik zeg : hmmm dit blijft even glad zoals bij mijn Blackland. Oefenen oefenen en nog eens oefenen en dit zal wel komen, denk ik dan. Bovendien komen er bij mij nog een aantal andere zaken kijken zoals slijpen en stroppen welke ook heel belangrijk zijn en dit zijn voor mij zaken die nieuw zijn. De indicator voor een aangename scheerbeurt is voor mij aluin als deze totaal geen prik geeft. Ben is steeds BBS met een open mes : nee zeker niet. Wel voel ik dat hoe meer ik me scheer met een open mes, ik meer en meer het niveau bereik van BBS. Is BBS belangrijk : voor mij niet : belangrijk is dat ik me confortabel, lekker kan scheren op een zeer aangename manier zodat ik op een voor mij aanvaardbare manier de dag doorkan. De rest zal wel automatisch komen. Trouwens ook ervaren scheerders hebben soms wel een mindere dag waarbij zij niet bbs zijn.

Heb in de loop van de jaren wel gemerkt dat het scheren de ene dag fijner gaat dan de andere dag, ook al gebruik ik dezelfde set-up. Denk dat dat ook ligt aan hoe je je voelt. En misschien hebben de weersomstandigheden ook wel invloed. Wie zal het zeggen. Voor mij is het scheren een fijne ontspannen bezigheid waarbij ik er de ene dag wat gladder uitkom als de andere. Maar dat is dan maar zo. Ik maak me er niet druk om. De baardharen groeien toch wel door.