Harkos Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Het Big Ben mesje lag al even bij mij te wachten. Jan Zoethout stuurde deze om te proberen. Het mesje komt uit de Lord fabriek in Egypte. Op zich leverde het mesje me 4 goede beurten. De 5e beurt ging nog net, maar geen reden om er meer uit te proberen halen. Kon geen hoek mee vinden, waarin de snit voldeed. Mijn ondergrens van het aantal beurten per mesje is 5. Alles wat daaronder zit is onvoldoende. Immers ik kan me ook 5x met een Derby scheren. Mijn gemiddelde ligt momenteel op 7,3. Mijn oordeel voor dit mesje is dan ook voldoende, zal ze zelf niet kopen. 1- Krabber: Lutz Slant Een nieuw mesje om te proberen, Big Ben uit de Lord stal. Niets enerverends, maar wel direct goede snit. Nou is het nooit handig meerdere dingen te wijzigen, maar ik heb, naast het mesje, een onbekende krabber gebruikt. Had me ingesteld op een effectieve scheerbeurt, gezien de ervaring van anderen met de Lutz Slant. Dat viel dus erg mee, Big Ben met Lutz Slant is een mooie combi, maar niet echt heel effectief. Gewoon makkelijk glad geschoren, zonder wat voor irritatie of wat dan ook. Wel mooi glad geschoren. Best tevreden met deze krabber en eens zien of hij nog effectiever wordt met andere mesjes. 2- Krabber: Gillette Tech De Big Ben doet zijn werk. Scheert gemiddeld goed, maar niet heel bijzonder. Ik verwacht eigenlijk meer van een mesje uit de Lord staal. In de Tech een goede combi, maar niet boven gemiddeld. In 3 rondjes WTG, XTG en ATG glad. Nog even bijwerken op de keel en klaar. 3- Krabber: Lutz Slant De Big Ben Super Stainless voor de 3e x gebruikt. Het mesje werkt nog ruim voldoende mee. Prima snit, maar niet à la Rapira en Polsilver. Die zijn toch van een andere orde. De Lutz Slant voor de 2e x gebruikt en ja, je moet even wennen aan dat dingetje. Neemt het makkelijk op qua resultaat met mijn ATT S1 denk ik. Glad als glad kan zijn, geen hapjes en krabjes, gewoon comfortabel geschoren. Daar hebben ze tussen de 2 wereldoorlogen goed over nagedacht. Het patent van deze slant is van 1930. Inmiddels is de geometrie door diverse fabrikanten geadopteerd. Dit is echter een prima combi. Ben verwonderd over de combinatie van effectiviteit en mate van comfort tijdens het scheren. Er moet wel voldoende schuim zijn om en lekker resultaat te bereiken. Ook de keus tussen de 2 kanten, 1 meer comfortabel en 1 meer effectief, geven een extra dimensie aan de Lutz. Meerdere slants hebben dit, maar heb het verschil nog nooit zo ervaren. Prima aanwinst! 4- Krabber: Above The Tie S1 Het mesje blijft gemiddeld goed gaan. Niet bijzonder, maar gewoon scheren. Echter dit was de 4e x, maar lijkt er niet op, da dit hoge ogen gooien wordt. Gisteren al even de Lutz met de ATT S1 vergeleken, dus vanmorgen de S1 daadwerkelijk gepakt. Kort en krachtig, de Lutz doet het even goed, dan de S1. Met even veel werk en handelingen, hetzelfde resultaat. Hierbij ook nog he gevoel, dat ik iets minder comfort heb met de S1, maar dat kan ook aan het mesje liggen. Dze morgen nog maar eens gebruiken in een voorspelbare rechte krabber. 5- Krabber: Ikon Shavecraft 101 De Big Ben is in de spaarpot verdwenen. 5x is voldoende voor dit mesje. 4 goede beurten en de 5e met moeite te doen. Mijn 5 norm dus wel gehaald en dat ook wel met ruim voldoende scheerbeurten, maar er is toch zo veel beters. In de Ikon #101 had de keus uit OC en SB, maar dat maakte weinig verschil. Het mesje wilde gewoon niet meer vlot scheren. Op=Op. Naar index Harkos 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Dank, dank weeral voor een uitgebreide beschrijving. Nu vraag ik me wel af wat voor baardgroei je hebt want dat is ook belangrijk om mee te nemen in de hele ervaring. 5 keer met een Derby lukt me bijvoorbeeld nooit, ik gooi het bijltje er al na één keer bij neer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted July 26, 2017 Author Share Posted July 26, 2017 Dank, dank weeral voor een uitgebreide beschrijving. Nu vraag ik me wel af wat voor baardgroei je hebt want dat is ook belangrijk om mee te nemen in de hele ervaring. 5 keer met een Derby lukt me bijvoorbeeld nooit, ik gooi het bijltje er al na één keer bij neer. Heb al vaker vermeld, dat ik geen zware baadgroei heb. Gelukkig wel voldoende voor een dagelijkse scheerbeurt. Het is wel zo, dat ik niet zo gevoeig ben voor een wat minder mesje. Echter ik vind het prima, als je er van uit gaat, dat je 2 beurten minder kan dan ik. Dat geld dan voor het hele overzicht. Ik scheer echt door, tot ik het mesje daadwerkelijk minder voel functioneren. Tja en comfortabel of niet een Derby houdt het meestal wel 5x bij mij vol. Om dat zeker te weten pak ik er regelmatig 1 als referentiepunt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts