Hanskoning Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Recentelijk hebben Richard en ik de 2 Windrose slants aangekocht. Dit zijn volgens onze Professor in scheve en torsie zaken kopieën van de Fasan en de B3 die ik dan weer herken van de plastieken Walbusch. Het roept nog steeds nachtmerries bij me op als ik denk aan die plastieken speelgoedkrabbertjes welke ik van Richard mocht lenen en waarmee ik me absoluut niet kon scheren. Richard had al zijn bevindingen over de uiterlijke kwaliteit met ons gedeeld en het feit dat de pinnen waar het mesje ingelegd dienen te worden vrij dun zijn. De prijs voor de twee scheerhoofden benaderd inclusief verzendkosten de € 90 en dan verwacht je toch iets meer kwaliteit. Ook beschreef Richard al het grote brok metaal wat je in handen hebt met de B3, op slag is mijn scheve iKon 102, ooit omschreven door onze Professor als half motorblok- daarmee vergeleken een ranke dame geworden. Vandaag het scheren opgepakt met de "Fasan" kopie voorzien van een vers Feather mesje en het leek me leuk om de ontdekkingsreis met deze slants met jullie te gaan delen. Allereerst het uiterlijk van deze slant, geplaatst op een iKon OSS greep is deze slant met zijn sierlijk gebogen topplaat welke ook nog voorzien is van zijwaarts weglopende sleuven voor mij één van de mooiste krabbers die ik bezit. Eigenlijk hetzelfde verhaal als zeg maar bij de Timeless waar de krabber met een gewone strakke bovenplaat de middelmaat niet ontstijgt is de scalloped versie daarentegen in mijn optiek een ware schoonheid. De Windrose slant is een uiterst interessante krabber waar men over het plaatsen van het mesje of heel goed heeft nagedacht of -zoals ik denk- in het geheel niet. Het vraagt namelijk enig denkwerk vooraf en daarna oefening om het mesje mooi uitgelijnd geplaatst te krijgen. Door de dunne pinnen in de topplaat heeft het mesje namelijk een zeer ruime bewegingsvrijheid. Bij een Fatip die dit ook heeft is dit gemakkelijk te verhelpen doordat het mesje aan de zijkant uit de topplaat steekt waarmee je hem dus kan uitrichten op de onderplaat. Dit gaat echter voor de Windrose niet op omdat het mesje zoals bij een iKon slant geheel is afgedekt door de topplaat. Oftewel het mesje in de topplaat wat uitrichten vervolgens op de onderplaat leggen en voorzichtig met je nagels tussen de tandkammen door uitrichten om vervolgens als hij goed zit de hendel aan te draaien was mijn werkwijze. Dat is direct ook het wezenlijke verschil met de echte Fasan waarvan het gebruik in mijn geheugen en vooral duim gegrift staat door de redelijke verwonding die ik opliep bij het verkeerd losdraaien van de krabber. De echte Fasan draai je namelijk met een knop onderaan de steel los en niet zoals bij deze Windrose met de gehele steel. Is het mesje juist geplaatst dan heb je een lekker gewichtige mild scherende krabber waarbij het opletten is om de juiste scheerhoek aan te houden om effectief te blijven. Houd je de juiste hoek aan en voorkom je om druk te zetten dan scheert hij zeer comfortabel. Maar bij deze eerste kennismaking mis ik wel de effectiviteit van een Maggard slant waarmee ik me in de afgelopen dagen geschoren heb, ik vermoed dat de stoppels eerder weer voelbaar zullen zijn na het gebruik van deze Windrose. Ook heb je geen moment het gevoel dat je met een open kam aan het scheren bent, daar waar andere krabbers met een open kam vaak agressiever aanvoelen heb je hier het idee dat je met een gesloten kam aan de slag ben. De open kam helpt wel om op die plaatsen -zoals bij de neusvleugels- die met een gesloten kam moeilijker benaderbaar zijn de stoppels te verwijderen. Door de open kam en de sleuven in het scheerhoofd blijft er veel schuim achter op de huid en zet je daarmee in het begin redelijk op het verkeerde spoor want daardoor lijkt het alsof er niets afgeschoren is en de krabber zonder iets gedaan te hebben over de huid is gegaan. Je hebt dan de neiging om nog een keer extra over de huid te gaan wat echter niet nodig is. Hierbij helpt ook niet dat de audio feedback zeer zacht is en je hiermee dus niet geleidt wordt tijdens het reduceren van de stoppels. Tot zover de eerste bevindingen van deze slant want in de praktijk heb ik geleerd dat ik elke nieuwe krabber gemiddeld 5 keer moet gebruiken om een gewogen oordeel te kunnen geven. Tot slot de fraaiheid van de krabber met zijn topplaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Bedankt voor je verslag, deze komt er bij mij niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Prachtverhaal Hans. Volledig eens ook met je scheerervaring, zoals ik ook heden heb kunnen ervaren. Wat dat betreft is het andere model, zoals ik gisteravond in het scheve draadje heb gepost geen B3 doch een Ile de Francekloon, wel een stuk beter en fijner scherend, ondanks het belachelijk hoge gewicht. Ik vind het echt wel jammer, de gebrekkige afwerking, de alignmentproblemen, zonder hadden dit best wel toppers kunnen zijn. Nu zijn ze voornamelijk te duur voor het gebodene. Éen ding: Fasan had twee (nu ja, vier, maar twee zijn zo retezeldzaam dat we die even buiten beschouwing laten, bovendien heb ik die niet) modellen slantkop, beiden in verschillende variaties uitgebracht. De Fasan die jij hebt getest is de kop die niet aan de basis lag van deze Windrose, en bovendien de enige (buiten éen van de twee buiten beschouwing gelatenen) die je onder aan de greep loslaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts