Jump to content

Ervaringen met Koraat??

onno

Recommended Posts

Medescheerders,

Een vraag naar jullie ervaringen.

Mijn scheerkist heeft nog een ernstige leegte. Er past nog een mes in. En dat vraagt erom om gevuld te worden.

Een van de messen waar mijn oog opvalt is een Koraat. Vele malen de site bezocht, varianten bekeken en dan weer wegklikken. Klinkt dat vertrouwt?

Met een van onze forumleden heb ik een kort gesprek gehad over Koraat. Hieruit concludeerden wij dat velen in onze community 1 of meerdere Koraten in bezit hebben maar minder in de SOTD aan bod komen.

Een argument dat deze messen minder aan bod komt zou kunnen zijn dat ze relatief zwaar zijn. Een standaard 6/8 weegt bij Koraat 60 gram tegen zo'n 45 gram bij een oud exemplaar.

De 8/8 komt uit op 90 gram. Een philarmonica in dezelfde maat weegt 60 gram.

Wij vermoedden dat dit de Koraten minder goed of prettig hanteerbaar zijn.

Het kan ook zijn dat er extra zuinig met zo'n mes wordt gedaan en blijft liggen ( zou ook echt iets voor mij zijn) voor de zondag.

Dit zijn dus onze vermoedens maar liever verneem ik het van de eigenaar/gebruikers. Hoe ervaren jullie de Koraten?

Zijn er privé voorkeuren in maten en slijpmethoden? Hoe verhouden ze zich tot de topmessen uit Duitsland en Japan?

Ze wegen inderdaad wat meer en omdat mijn voorkeur verandert is naar kleinere messen heb ik een aantal wedges en 1/4 hollows verkocht evenals enkele dagen geleden nog een bellied full hollow 7/8", heb nu enkel nog een bellied full hollow 6/8".

Qua scheren kan ik je gerust stellen ze behoren tot de top en het gewicht hangt natuurlijk ook af van je configuratie (handvat, wedge, pinnen keuze). Zoek je lichter en ook top dan zou ik Ralf Aust aanraden.

Gewoon omdat foto's leuk zijn hier de twee bellied full hollows (eentje is nu bij Jamie)

yMLuYB5.jpg

m0QLHw6.jpg

Mijn SV Koraat gebruik ik evenveel als mijn andere open messen.

Wel is het zo dat ik deze Koraat eerder zal kiezen voor een "speciale" scheerbeurt.

Ik vind de Koraat het pronkstuk in mijn verzameling van open messen maar blijft daarom niet ongebruikt liggen.

Ook vind ik het mijn lekkerst scherende mes tot nu toe.

Ook maar even een foto erbij, eerste probeersel in mijn nieuwe lichttent:

SaponificioVaresinoKoraat-1024x768.jpg

Ik vind het wel moeilijker stroppen. Vandaar dat ik pas door mijn strop heb gesneden. Mijne is near wedge. Inderdaad omdat ik in de leerfase zit gebruik ik hem matig. Ralf Aust en Schulze kan ik ook van harte aanbevelen. Kost je ook nog eens een stuk minder.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Ik vind het wel moeilijker stroppen.

had ik met mijn eerste koraats ook vandaar dat ik de thumbnotch bij latere modellen achterwege liet, is makkelijk om vast te houden tijdens het scheren maar stoorde mij bij het vlot stroppen (zie foto voor verschil hierboven)