Jump to content

Thuringer

ChrisA

Recommended Posts

Via een kennis een Thuringer gekregen, zo bol als een meloen.

Op een glasplaat met schuurpapier en heel veel tijd keurig gevlakt en nu 5 mm dunner.

Geëindigd op 600 waterproof papier omdat ik dat nu eenmaal had.

Als ik met mes er overhaal loopt het water niet op de snede. Ik doe heel voorzichtig 20 slagen.

Ik heb ook na scheren niet het gevoel dat het iets doet.

1) Moet ik hem met een nog fijnere korrel gaan vlakken?

2) Kan ik hem dan gaan gebruiken na het CrOx plankje om de snede iets minder agressief te maken??

download/file.php?mode=view&id=4692

download/file.php?mode=view&id=4691

GebruikThuringer1Kl.thumb.jpg.bf61cab77651d18918f02aa273e763a1.jpg

GebruikThuringerKl.thumb.jpg.0bb325ef85ac8a3b2cb3b5cbaa31b695.jpg

Misschien eerst eens met een goedkoop scheermesje over passeren, eventueel met wat druk, zo polijst je de steen een beetje.

Als het met op een paar uitstekende deeltjes loopt krijg je net krassen en gaat het water onder de steen, beetje zoals met nieuwe diamant.

Ik zou hef crox plankje proberen te laten.

Chris, als het een mes is die in het verleden door mij geslepen is dan moet je er een laagje tape op de rug doen. Dit zou de reden kunnen zijn dat je geen verschil voelt bij het scheren.

Sorry, ik zie nu pas dat je tape gebruikt hebt.

Probeer het anders met 2 lagen, ik gebruik een professionele tape die wat dikker is dan normaal

600 grit is veelal voldoende om te vlakken, met een slurrysteen zou je daarna eventuele lichte krassen kunnen verwijderen.

@ Tony

ja dit is de Willy Lange die altijd na 20x gebruik wat stroppen op rode pasta nodig heeft.

En ja, zoals je ziet zit er tape op.

Hoe kom ik aan een slurry steen en hoe werkt dat om de Thuringer te polijsten??

Je hebt niet echt een slurriesteen nodig.

Een thuri maakt zelf een hele lichte slurrie aan, na een 20 tal slagen heb je dan een dun grijsachtige laagje op je mes.

Daarna afspoelen en stroppen, geen crox nodig.

Uiteraard met vlakken op 600 een potloodpatroon volledig en gelijkmatig verwijderd.

Mijn vraag is echter of ik de Thuringer kan gebruiken om na een CrOx het mes iets minder agressief te maken.

Alleen de Willy Lange heb ik 1x met 10 slagen CrOx behandeld omdat hij ietsje minder effectief werd.

Crox op een zachte ondergrond zoals balsa zal een snede 'zachter' maken, op een harder ondergrond zoals leer eerder 'scherper'. Als je een thuri snede wil verzachten zou je dus crox op balsa kunnen gebruiken.

Chris, als je een steen vlakt door te schuren heb je soms een veel ruwer oppervlak dan het oppervlak wat je krijgt door te slijpen. Na een paar passen met een mes met wat druk zijn de grootste onregelmatigheden weg. Je kan ook effe snel de steen polijsten met een andere steen van een korrel in de buurt, gewoon een paar keer tegen mekaar wrijven en dan goed spoelen.

Verder deel ik de mening van Tony, op een harde ondergrond krijg je een scherpere snede met crox, op een zachtere ondergrond krijg je een convexe, gelijkmatigere rand. Stroppen is altijd de laatste stap!

Als je de snede met crox op een zachte ondergrond convex hebt gezet en je gaat nadien terug naar ee steen dan heb je, zeker op een fijne steen, geen bevel meer, en dan kruipt het water onder het blad, dan moet je eerst weer een bevel zetten,....

Met een extra laagje tape zet je een microbevel, dat lukt vlot op een convexe rand de snede en is in de regel pokkescherp, of je daarmee veel comfort gaat winnen?

Ik zou een steen terugkeren of op de thuringer slijpen tot je terug een mooie bevel hebt, als je dan wat meer comfort zoekt naar een spanriem of zachte paddle,..