donnie Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Mannen, hierbij even wat beginners vragen. Ik heb van Tony de ERN Bohler overgenomen. Scheert heerlijk! Gister de rasurpur paddlestrop binnen gekregen: Wide paddlestrop classic met de brown premium calf leather and velvety roughed black side. Ook heb ik van whipped dog het balsa hout liggen met de rode en groene kant. Verder geen stenen in bezit of overige zaken. Wat is nou de goeie volgorde om bovenstaand mes te onderhouden voor gebruik om de dag ongeveer... Ik ga nu +/- 40 x over de strop voor het scheren en 10 x erna ongeveer... (calf leather side) Moet ik die velvet kant ook gebruiken? En wanneer moet ik hem op de balsa strop houden? En zo ja hoeveel x is dan aangeraden? Alvast bedankt! Sorry voor zoveel vragen in 1 x maar deze wereld is nieuw voor me en ik wil het goed doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Ik zou de eerste scheerbeurten van de crox wegblijven tot je merkt dat het mes scherpte begint te missen, verder kan je met leer niet veel misdoen, en iedereen stropt anders! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Voor het scheren lekker over de premium calf, na het scheren een paar keer over de roughed. Aantal slagen: niet te weinig, maar er is ook geen wet die stelt deze soort staal over dit soort leer van dikte zus en lengte zo dient met een snelheid X binnen Y minuten Z maal over het leder gehaald, vermits de druk niet meer is dan 0,3mm kwik. Nog effe geen pasta's en kleurtjes en dingen, wacht daar mee. Dat je de groene kant hebt is wel goed, daarmee kun je de levensduur van je snede verlengen. Maar: nog effe niet gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Er zijn mensen die stellen dat je na het scheren moet stroppen op linnen, er zijn mensen die stellen dat je na het scheren niet mag stroppen omdat de snede zichzelf wat hersteld,... en geen enkele metalurg kan vertellen wat stroppen doet en of stroppen enig verschil maakt,... Je kan een snede wel kapotstroppen, maar op een paddle of spanriem is dat al wat lastiger denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 geen enkele metalurg kan vertellen wat stroppen doet en of stroppen enig verschil maakt,... Gelul. Op verschillende plaatsen, oa bij thescienceofsharp zijn al uitgebreide tests gedaan met duidelijke foto's voor en na wat stroppen doet met een snede. Van ouder datum zijn de onderzoeken en handleidingen over het zetten van de snede op een microtoom, waar ook onderzoek gedaan is naar de effecten van stroppen. Stroppen scherpt, zoals ook zichtbaar is als je lang genoeg dezelfde strop gebruikt: die wordt langzaam donkerder. Dat komt omdat het leer metaal afneemt, net als een steen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 @rolf, ik had het over stroppen na het scheren. Velen zojn van oordeel dat je de snede na hetscheren beter laat rusten dan te stroppen, anderen zijn van oordeel dat je de snede moetstroppen omdat ze anders oxideert,... @esfk, gelul? Stroppen kan de apex verfijnen, maarstroppen kan de apex ook vergroten (convex maken). Stroppen kan een microbevel veroorzaken maar ook een braam, maar je kan er ookde microbevel of braam mee verwijderen. Stroppen kan de snede verharden door koudvervormingen of doperen, maar je kan.ze ook te bros maken resulterend in microchipping,... Het probleem is niemand weet net wat wanneer en hoe! Een microtoommes, daar komt geen leder in de buurt, bot zijn ze 10 keer scherper dan de foto's in the artof sharp en als ze scherp en duurzaam moeten zijn dan Zijn het keramische of diamanten messen. Keramiek en dergelijke zijn ook de reden waarom al decennia lang geen deftig, fundamenteel onderzoek gedaan is naar slijpen of polieren of fijne oppervlaktebehandeling van staal. Als jij WEET hoe stroppen werkt dan kan je fortuinen verdienen, en die paar miljard scheermesjes die je dan jaarlijks verkoopt gaan peanuts zijn in je omzet Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Zullen we het gewoon niet groter maken dan het is? Stroppen doe je om je mes te onderhouden en scherpen. Doe je dat goed, dan scherp je je mes en houd je je snede goed. Dat werkt, in de basis, niet anders dan je mes over een finisher halen. Doe je het fout, dan verneuk je je snede. Ook dat werkt in de basis niet anders dan een finisher. Voorbeelden van wat er gebeurt las je het goed doet zijn er afdoende, en voorbeelden van wat er gebeurt als je het fout doet ook. Mijn opmerking over mikrotoom werd vooraf gegaan door "van ouder datum". Er was hier ooit een link naar een universitaire handleiding stroppen en scherpen van een mikrotoom uit de jaren 30 ofzo, waar heldere uitleg was over wat stroppen doet, en wat er met je snede gebeurt als je dat niet doet, gebaserd op gedegen onderzoek. Verder wordt een mes niet automatisch beter door niets doen. Het rusten doet dus niet zoveel behalve, als het niet is ingevet, oxideren. Ik bedoel maar: vouw een stuk aluminiumfolie dubbel en ga zitten kijken tot het weer recht is. Tijd genoeg om een flinke baard te kweken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Als ik staal plooi rond de plasticiteitsgrens dan plooit het nog deels terug, en als ik het verder plooi dan wordt het harder, en dus brosser, en op microschaal is er ook ontlating op kamertemperatuur,..... maar of dat opweegt tegen het risico op roest of het risico om de snede te verneuken bij het afkuisen,.... Stroppen is compleet anders dan slijpen. Met veel pasta ishet lappen Met weinig pastais het schuren Zonder pasta is het,.... microscopische slijtage waar we eigenlijk niks van weten, een combinatie van tijdelijke atoombonding tussen leer en staal en vervorming van staal. Maar, laten we hethouden op, lets agree to disagree Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Ik ben er niet uit of het verschil maakt of een mes rust of niet, maar het zou verschil kunnen maken. De waarheid op het ene scheerforum is zus en die op het andere is zo, meningen worden gesteund met pseudo onderzoek, patenten van 100 jaar oud.... wie het hardst doordramt krijgt gelijk, ongeacht de niet te bewijzen waarheid. Gilette en consoorten kunnen desgewenst veel duurzamere mesjes op de markt brengen, de coating die er nu ophangt is zever en de plaats tussen de mesjes is te klein waardoor er haartjes blijven zittenen het nog sneller op de vuilhoop gaat. Maar waarom zouden ze dat in godsnaam doen? Hoe sneller die mesjes vervangen worden hoe beter voor de kassa, als er een kickstarter is met betere mesjes.dan adverteren ze hem uit de markt en als dat niet lukt nemen ze hem wel over en troeven ze er wilkinson mee af,. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donnie Posted July 8, 2017 Author Share Posted July 8, 2017 Bedankt iig mannen haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts