Jump to content

Een onverwachte hobbel... berg.

Schoormonnik

Recommended Posts

Laat ik jullie ook meenemen in de minder leuke kant van het maken van scheerzeep. Het Product Informatie Dossier.

Ik ben hier nu ongeveer 6 maanden mee bezig. Het begon met het veiligheidsrapport op basis van formule en ingrediënten onder de loep genomen door bevoegde beoordelaars. O.a een dermatoloog, een chemicus en andere knappe koppen. Resultaat: naar verwachting veilig. Hoera. Vette rekening, dat wel.

Volgende fase. Het laboratorium. Twee challengetesten van ieder 33 dagen en een stabiliteitstest van 4 maanden. Resultaat: zeep veilig en 16 maanden houdbaar. Hoera. Vette rekening, dat wel.

Derde fase. De aanlevering van tientallen documenten, certificaten, protocollen en verklaringen. MSDS, IFRA, CoA, TDS... ga maar door. Wel 100 kantjes. Dertig kantjes tellend onderzoek dat het blikje geschikt is voor cosmetica, klachtenprotocol, verklaring van geen gebruikersklachten, juiste etikettering... alles aangeleverd. Hoera! Vette rekening, dat wel.

Ik was er! Klaar voor aanmelding bij het Cosmetics Products Notification Portal (gepaard met vette rekening uiteraard).

Niet dus... er mist een verklaring dat de grondstoffen die ik gebruik geschikt zijn voor cosmetica. Ineens, uit het niets, moet ik ook deze verklaring aanleveren. Mij vorige week bekend geworden.

En nu komt het...die verklaring lijkt er vooralsnog ook niet te komen omdat er een welles nietes discussie gaande is tussen de betrokken partijen...

De bedrijfsruimte die ik op het oog had om ook mijn GMP Certificaat binnen te slepen 'Good Manufacturing Practices' na de completering van mijn dossier staat even op losse schroeven.

Maar, ik geef nog niet op! Ik ga er alles aan doen die Europese Wet het hoofd te bieden!

Voor zover, Ron

Edited by Guest

Ik snap wel dat cosmetica veilig in gebruik moet zijn en dat je dat aan moet kunnen tonen, maar het lijkt wel een beetje door te slaan en vooral voor mini-ondernemers zoals ik vrijwel onmogelijk te zijn. Al die verklaringen, certificaten... alles moet aangetoond en bewezen worden... en de kosten :(

Blikje zou als je alles doorberekent onbetaalbaar zijn... grondstoffen, labels, blikken, je uren, die verd*mde beoordeling, btw, verpakking, verzending ahhhhhhhhh!!!

Edited by Guest

Inderdaad ,veel sterke (geluk?)

Nu heb ik een redelijk gevoelige huid, jouw zeep geeft geen enkele irritatie bij mij. Lijkt me meer dan goed, jammer van al dat geneuzel met formulieren zeg.

Gloeiende gleuven zeg. Je maakt een fantastische scheerzeep. Het zou niet zo achterlijk moeilijk moeten zijn om dat te mogen verkopen. Eikels...

Sterkte ermee en ik hoop voor je dat het snel in orde is.

Wat een waanzin. Als ik in een hygiënische ruimte leverworst maak, dat mensen dus eten, heb ik minder regeltjes, dan voor een stukje zeep, dat je met kwastje opschuimen en op je bakkes smeert?? Sterkte!

Heb/had zelf ook een klein wijnbouw bedrijfje van 1,4 ha naast mijn reguliere baan. Ik produceerde dus wijn voor de Markt. Helaas moet ik er wegens privé omstandigheden mee stoppen. Heb nu nog een klein deel van de wijngaard voor de hobby. .

Mijn ervaring van de afgelopen 10 jaar is ook dat kleine bedrijven het heel moeilijk wordt gemaakt door de vele, soms tegengestelde,regelgeving.

Wens je veel succes!

Hmm GMP is echt kut, en je kunt als kleine ondernemer slecht die mensen onder druk zetten. Je hebt hier eigenlijk 3 opties in. 1e optie: de betreffende grondstof opsturen naar synergy health (volgensmij gaan ze nu onder een andere naam) of een ander keurings lab (synergy is de beste die ik ken) die keuren het volgens de europese pharmacope (of een ander als het daar niet in staat). Dit brengt wel kosten met zich mee.

2e optie is een ander bedrijf zoeken die het component ook verkoopt, dan veranderd na mijn weten niks aan de samenstelling van jou zeep. Dus hoef je je certificaten ook niet op nieuw te halen.

3e optie: en dit is soms een beetje moeilijk, vaak kom je er wel mee weg als je alles goed onderbouwt (ook een onderdeel van GMP) maar waar het op neer komt is dat je van de producent de analyse certificaten aanvraagt. Bevinden ze zich buiten de EU moet je een Written conformation aanvragen dat ze voor de EU mogen produceren. En alle ISO certificaten die ze hanteren. Dan dus goed onderbouwen waarom het dan wel goed is, en dan mag het vaak wel dan kom je vaak onder een gedeeltelijke gmp terecht wat ook vaak goed genoeg is.

Pfff, lang verhaal maar mischien heb je er wat aan. Deze info ken ik uit de pharmacie, mocht je meer vragen hebben wil ik best proberen te beantwoorden

Het probleem ligt nu niet bij de GMP, maar bij een verklaring die niet door de leverancier van mijn grondstoffen afgegeven wil worden... en ik mijn dossier dus niet compleet kan maken... de GMP die ook nodig is wilde ik op basis van een (nieuwe) bedrijfsruimte binnen halen.

Wrange is dat het het belangrijkste deel van mijn dossier 'is mijn zeep wel veilig' allang officieel en aantoonbaar geregeld is. Dit is de bureaucratische afhandeling van mijn dossier...

Zonder in alle details te treden komt het erop neer dat volgens mijn beoordelaar die verklaring nodig is voor de completering van mijn dossier en zegt mijn leverancier dat dat niet zo is. Zij zeggen dat de verklaring die mijn beoordelaar wil zien te halen valt uit alle aangeleverde documentatie en dat zij nog nooit zo'n verklaring hoefden af te leggen. En zo gaat dat over en weer...

Ik laat het even rusten om mijn volgende stappen rustig te overdenken... ben er voor nu even klaar mee.

Up-date!

Na vele mails, telefoontjes, het opvragen van documenten, contacten van verschillende leveranciers, groothandels enzovoorts gaat het allemaal toch lukken. Binnen nu en twee weken kan ik het hoofdstuk 'veiligheidsdossier' afsluiten en voldoe ik volledig aan alle eisen die de Europese Wet stelt omtrent de veiligheid van cosmetica en zal ik verder gaan met het veroveren van de wereld!

Onberispelijk scheren met Delfts fijnste scheerzeep!

Hoera!

Voor zover,

De Scheermonnik