Dimer Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Hallo allemaal, Toen ik een paar weken begon met het scheren met het open mes heb ik een mooie Dovo silversteel een silvertip dassenhaar kwast van mijn schoonvader gekregen. Hij had alleen geen strop, die heb ik zelf aangeschaft. Een Dovo ook. Maar hij is best smal en heeft al wel wat, beginners die proberen te stroppen, plekjes. Korrel 1000 fikst dat las ik al. Maar waar kan ik nu het beste een mooie, betaalbare brede strop kopen? En wat is nu precies de juiste manier? 25-50 canvas, dan 25-50 leer. Doe ik voor en na het scheren. Maar rode pasta, groene pasta etc. Moet ik dat ook aanschaffen, en hoe vaak, wanneer. Hullup dus, graag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Waarom willen beginners toch altijd een super brede strop? iedereen heeft zijn ritme, hier is dat 50 - 50 - 20 (linnen - leder - linnen na scheren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dimer Posted July 4, 2017 Author Share Posted July 4, 2017 Omdat we met de x-stroken door strops gaan als... Verzin een leuke analogie! Hoor veel over de Tony Miller strops, maar welke moet je dan hebben weetjewel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Ik heb verschillende strops waarvan een met een breedte van 3 inch die heel weinig gebruikt wordt. De overige strops zijn 2,5 inch en worden dagelijks ingezet. Ik moet daarbij wel een lichte x stroke gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Neil Miller heeft op het TSR forum een goed artikel over strops wat zeker de moeit waard is om te lezen The Shaving Room Choosing and Using a Straight Razor - pt 2, Strops Discussion in 'Straight Razors' started by Neil Miller, Friday July 24, 2009. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Waarom willen beginners toch altijd een super brede strop? iedereen heeft zijn ritme, hier is dat 50 - 50 - 20 (linnen - leder - linnen na scheren) Snuffie, dat linen na het scheren, waarom doe je dat? Zou denken om extra droog te maken en /of "micro beschadigingen" te verwijderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dimer Posted July 4, 2017 Author Share Posted July 4, 2017 Thanks Tony, daar kan ik wat mee. Als in, feitelijke info die vragen beantwoord. Tof... Nu ga ik scheren en daarna Miller checken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Een brede strop zou ik eerder als paddle nemen. Dan loop je het door Rolf beschreven risico niet. En verder: begin gewoon met een goedkope want je gaat m vermoedelijk nog wel een keer snijden dat een schuurpapiertje grit 1000 niet afdoende is. Overigens is er niks mis met x-strokes op je strop. Ook met een brede strop niet. Is ook niet slechter voor je strop en je gaat er ook niet eerder doorheen. Je snijdt immers niet, je beweegt je mes met de rug vooruit en de snede volgend. Dat gaat een paar keer mis, tot je de slag goed te pakken hebt en dan maakt het niet meer uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Snuffie, dat linen na het scheren, waarom doe je dat? Zou denken om extra droog te maken en /of "micro beschadigingen" te verwijderen? Gewoon om de snede al is het blad nog zo goed afgespoeld en gedroogd ook van alle restjes te ontdoen, het is immers niet raadzaam om als je een mes afdroogt ook de snede mee af te drogen. Daarna in de olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Omdat we met de x-stroken door strops gaan als... Verzin een leuke analogie! Hoor veel over de Tony Miller strops, maar welke moet je dan hebben weetjewel. Gewoon in het begin een mes nemen die je niet nauw aan het hart ligt, bot maken en daarmee oefenen. Na een aantal keren neemt het spiergeheugen het over en kan je met een gewoon scheermes stroppen. Ik verkies X patroon ongeacht de breedte van de strop, het is zo'n gewoonte dat viel me op toen mijn vrouw toevallig de katten aan het filmen was terwijl ik aan het stroppen was, ik keek ook naar hun gekke capriolen maar toen bleek dat ondanks de afleiding ik zichtbaar op de film automatisch dat x patroon bleef doen. Macht der gewoonte denk ik. Tony Miller verzend niet meer buiten de USA, of je moet iemand kennen die hem daar voor je koopt en doorzend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Tony Miller verzend niet meer buiten de USA, of je moet iemand kennen die hem daar voor je koopt en doorzend. Shipito. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 (edited) Ik gebruik strops van Tony Miller, Neil Miller, Straight razor design (USA) en Scrupleworks. Als je de financiën ervoor hebt zou ik je een Scrupleworks aanbevelen. Edited July 6, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 Ook alle bovenstaande gehad en ook mijn voorkeur gaat uit naar Scrupleworks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisA Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 (edited) Ik heb een 8 cm van Jaco, erg breed maar wel heel fijn. Edited July 6, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 Nu lees ik dat Scrupleworks drie soorten strop levert: • Horween oil tanned horsehide, 1.5 - 2 mm (color may vary) • Horween vegetable tanned horsehide, 2 - 2.5 mm (natural) NOT CURRENTLY AVAILABLE • Swedish Bridal cowhide waarbij de eerste veel "trek" heeft, de tweede weinig "trek" en de derde ertussen in. Ik merk zelf dat ik bij meer "trek"/draw ook de neiging heb tot duwen en draaien maar dat is wellicht gewenning. Welke voorkeuren leven er? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 De Swedish Bridal heb ik eerder deze week besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 Ik heb de Horween oil tanned horsehide 2,5" Die van mij heeft een prettige licht tot medium draw in vergelijking met mijn andere strops. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 Toevallig heb ik ze alle 3 hangen, met meer draw ga je wat langzamer heen en weer. Lichte draw heeft mijn voorkeur, uiteraard heel persoonlijk. Qua prestaties zijn ze gelijk. Het linnen gedeelte is ook erg prettig werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 Denk dat de meesten de oil tanned horsehide het prettigst zullen vinden stroppen, de bridal cowhide heeft een wat zwaardere strop actie maar is heel effectief. Verder vind ik de cotton beter dan de linnen. De horween zal deze winter weer leverbaar zijn trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 6, 2017 Share Posted July 6, 2017 Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn Westholme strop die ik in Engeland kocht. Ik betaalde ruim een jaar geleden GBP 35 voor een 3 inch beginnersstrop van latigo-leer + linnen. Verzenden kostte GBP 12,- Hiervoor ontvang je een perfect afgewerkte strop die zijn geld meer dan waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted July 13, 2017 Share Posted July 13, 2017 Vandaag kreeg ik antwoord van Allastair van Westholme Strop. Hij vraagt nu £45 voor de starterstrop en £10,50 voor de verzending. Turnaround time (dit is een te mooi woord om te vertalen) 2-3 weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts