Jump to content

Mulcuto Zweischneider Rostfrei 0,10 mm

Harkos

Recommended Posts

Begin juni had ik een bijzonder mesje in de krabber. De Mulcuto Zweischneider. Ik kreeg deze van Teun. Dit mesje heeft 2 kanten 1 hol geslepen en 1 normaal geslepen kant. Beide zijn hoog gepolijst. De normale kant is bedoel voor het voor scheren en de holle kant voor het afwerken. Dat staat ook duidelijk op het mesje afgedrukt en de vorm van het mesje maakt, dat je dit goed uit elkaar kan houden. Zie de foto. Was best de moeite waard, dit bijzondere mesje te kunnen gebruiken. Ook was het een ervaring om hierbij te voelen hoe de verschillende combi's met krabbers duidelijk onderscheid maken. Gezien het een relikwie uit vervlogen dagen is, is het niet van belang om er een oordeel over de koopwaardigheid aan te geven, maar als ik er meer van kan krijgen, zal ik het zeker niet laten. Voor mij is het een 3 sterren mesje, maar moet er eigenlijk meer ervaring mee op doen op dan deze 6 beurten. Denk dat ik deze thuis ga stroppen en kijken of het dan gewoon verder gaat.

P_M_MulcutoZweischneider.thumb.jpg.00fdcf15786be51ec0a238f59a821633.jpg

1- Krabber: Fasan Slant #42

Het mesje is een zeer bijzonder mesje. Ik kreeg deze van Teun. Deze heeft 2 kanten 1 hol geslepen en een normaal geslepen kant. Beide zijn hoog gepolijst. De normale kant is bedoel voor het voor scheren en de holle kant voor het afwerken. Nou dat werkt! Alleen hoe houdt je dat tijden het scheren in de gaten? Daar het en 3 gats mesje is, heb ik wel een beperkte keus aan krabbers hier in de caravan.

Tijdens de forumdag kocht ik van Efsk een Fasan Slant, met een rood stipje in de bovenplaat. Geen van beide wisten we hier een goede verklaring voor, maar ik nu wel dus. Door de stip kan ik onthouden wat de voor scheer en de afwerk kant is. Het mesje moet wel goed uitgelijnd worden, maar als hij eenmaal mooi in de slant ligt gebeurt er dus ook wat. Als het een duurzaam mesje is, zou ik zeggen dag Kai en Feather. Helaas zijn ze niet meer te koop. Wat een prima scheerbeurt.

2- Krabber: Ikon Shavecraft 101

De Mulcuto heeft weer een mooie beurt gemaakt. Glad in 3 strakke rondes. Klassiek goed werk.

In de Ikon #101 de OC kant gebruikt voor de 1e ronde en de voor scheerkant van het mesje. Vervolgens met de SB kant de 2e en 3e ronde gedaan. Glad, als glad kan zijn. Mooie combi.

3- Krabber: Lord L6

Het mesje doet ook deze keer wonderlijk wel zijn werk. Er zit wel degelijk verschil in de 2 kanten. Als je daar goed oplet en zorgt dat de hoek mooi constant is, scheert het mesje echt fijn.

In de L6 is goed te zien welke kant je gebruikt, want door de schuim sleuf kan ik net lezen, welke kant ik gebruik. Tevens is door de opdruk op de bovenkant goed te zien, welke kant je op de huid zet. Die techneuten hebben vroeger toch wel mooie dingen bedacht. Mooi dat we nu daar na zoveel jaar nog van kunnen hebben. Het patent is van 1910.

4- Krabber: Fasan Slant #42

De Mulcuto liet zich merken vanmorgen en even had ik het gevoel, dat het exit was, maar in de laatste ronde begon ik te twijfelen.

Kan zijn, dat ik iets te veel druk op de Fasan heb gedaan en daardoor een wat rauw scheer gevoel had. Morgen zal ik het weten. Het is bijna zonde om zo'n mooi mesje weg te gooien.

5- Krabber: Ikon Shavecraft 101

Had ik gisteren even wat twijfels bij het mesje, ging het vanmorgen weer als de bekende tierelier. Min 5 norm hiermee gehaald en nu zien hoever deze komt. In elk geval is het bij de 5e beurt zeker veruit beter, dan een Derby.

In de Ikon #101 kan ik optimaal gebruik maken van de verschillende eigenschappen van dit mesje. 1e 2 rondes weer OC en de laatste met de "nachrasur" kant met de gesloten kant. Glad!

6- Krabber: Fasan Slant #42

De Mulcuto was nog bruikbaar, maar ging niet top. 6x is echt mooi geweest.

In de Fasan weer goed opgelet het mesje met de onderscheidenlijke kanten te gebruiken. Met de nodige aandacht en moeite ging de baard er af. Ben wel glad geschoren, maar dat ging niet geheel vanzelf. Toch blijf ik dit mesje loven, want ook deze keer weer glad en irritatieloos geschoren.

Naar index Harkos

Leuk dat dit mesje gewoon werkt. Ik heb eerder al eens de gebruiksaanwijzing van dit mesje getoond, met je welnemen herhaal ik die hier. Deze is van de opvolger van jouw mesje naar er geldt hetzelfde voor.

DSC03506.JPG

DSC03507.JPG

DSC03508.JPG

DSC03510.JPG

Deze mesjes werden in voor- en na-oorlogse tijden geleverd.

Leuk dat dit mesje gewoon werkt. Ik heb eerder al eens de gebruiksaanwijzing van dit mesje getoond, met je welnemen herhaal ik die hier. Deze is van de opvolger van jouw mesje naar er geldt hetzelfde voor.

DSC03506.JPG

DSC03507.JPG

DSC03508.JPG

DSC03510.JPG

Deze mesjes werden in voor- en na-oorlogse tijden geleverd.

Leuke toevoeging!

• 7 months later...

Wat ik vergeet te noteren. DRP, Deutsches Reichs-Patent, was in gebruik tot medio 1948. De DM, Deutsche Mark, bestaat sinds medio 1948. Dit stukje reclame kwam mee met een krabber met opschrift "50 jaar Mulcuto", uit 1958. En dan staan er DRP en DM gelijktijdig op. Ik vind dat interessant.

Wat ik vergeet te noteren. DRP, Deutsches Reichs-Patent, was in gebruik tot medio 1948. De DM, Deutsche Mark, bestaat sinds medio 1948. Dit stukje reclame kwam mee met een krabber met opschrift "50 jaar Mulcuto", uit 1958. En dan staan er DRP en DM gelijktijdig op. Ik vind dat interessant.
Prima mesjes, zo maken ze die niet meer.