Harkos Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 In de serie goud van oud heb ik me 6 beurten aardig geschoren met een oud mesje, de Rembrandt. Dit mesje zat in een verzameling, die ik van Jan Zoethout kreeg om mijn overzicht van mesjes mee uit te breiden. Na enig speurwerk vond ik alleen een advertentie van dit mesje in het Haarlems Dagblad van 9-3-1955. Dat is dus al 62 jaar geleden. Het lukt me niet een duidelijkere foto te maken van dit mesje. Eigenlijk wil ik dit mesje geen eind beoordeling geven, want het is een oud mesje en niet te vergelijken met wat er nu nog nieuw te koop is. Toch mag het niet ontbreken in de verzameling. Heb een paar beurten eerst met de Feather kamisori geschoren en vervolgens de Rembrandt gepakt. Alles overziend kom ik op 4 volledige en aardige scheerbeurten. Deze waren ruim voldoende. 1- Krabber: Fasan Slant #42 Dit is weer een avontuur uit de oude doos. Heel oud Nederlands mesje. Om kort te zijn, heb ik me er prima mee geschoren. In de Fasan een directe effectieve beurt. 3 rondjes spekglad. Leek allemaal goed. 2- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable Het mesje doet het ook deze keer prima. Het is te voelen dat het een ongecoat mesje is. Snijd goed, maar wel wat rauw. In de Fat Boy 1e ronde op 6 en daarna op 7 voor een voldoende effectieve beurt. Elke keer weer een ervaring hoe goed ze vroege mesjes konden maken. Nu maar afwachten hoelang dat zo blijft. 3- Krabber: Lord L6 Het mesje liet zich vanmorgen weer goed gebruiken. Goed glad geschoren. In de L6 voelde het minder rauw, dan gisteren in de Fat Boy. Mooi scherpe snit, maar zoals eerder al vermeld,merk je dat dit mesje gewoon een mesje is zonder enige coating. Het scheert mooi en de combi is prima. 4- Krabber: Above The Tie S2 De Rembrandt is nog prima te gebruiken, maar wordt wel merkbaar minder. Morgen nog een keer, maar dat zou wel eens de laatste kunnen worden. In de S2 net aan comfortabel genoeg. Maar ja bijna elk mesje voelt in de S2 wat effectiever, dan in een aantal van mijn andere krabbers. 5- Krabber: Ikon Shavecraft 101 1e ronde met de kamisori en de afwerking (2e en 3e ronde) met de Rembrandt. Blijf het nog steeds een avontuur vinden dit scheren met deze messen. Merk wel dat er meer handigheid ontstaat. Maar goed met de Ikon #101 en de Rembrandt was het verder een fluitje van een cent om de boel mooi glad te trekken. Strotje en de rest weer pico bello. 6- Krabber: Above The Tie S1 Zoals gezegd, zoveel mogelijk met de kamisori en vervolgens het Rembrandt mesje, dat al genomineerd was voor de spaarpot. In de DX kamisori zit een Dorco mesje en heb geen idee hoelang die mee kunnen, maar deze lijkt wat te stuiteren. Dus daar volgende keer ook maar een andere voor. Welnu de eerste 1,5 ronde gingen prima met de DX en vervolgens met de Rembrandt in de S1 afgewerkt. Ben weer prima glad, maar wel met wat schade van de Rembrandt. Hier en daar een schaafwondje. Op zich een leerzame en prettige scheerbeurt. Aluin doet wonderen en mijn vel is van olifantshuid. Naar index Harkos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts