Ga naar inhoud

Nieuwe slijpstenen

Aanbevolen berichten

Jos, wat zegt die cuticule dan als finisher?

Zoals ik al aangaf doet de steen wel degelijk zijn werk. Het mes voelt na de coticule scherp , maar niet agressief scherp aan. Hierop heb ik wel de nodige uurtjes moeten oefenen. Na de naniwa 12000 ga ik ook nog een paar slagjes over een stukje balsa hout met groene crox,maar met mate (tip van een mede forum lid). En dan gewoon stroppen , zonder pasta of dat soort dingen Zoals al eerder op het forum geschreven je hebt snelle en coticules die wat meer werk nodig hebben. Ik ben absoluut niet ontevreden over de steen en het resultaat op het mes , maar de coticule heeft een vrij lange leer curve dat wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik ben wel benieuwd welke chinees een replica kan maken van een suehiro 20k, dat is dan een gat in de markt

Sorry, overgekeken!

Voor een gat in de markt moet er eerst een markt zijn.

Hoeveel mensen zouden een 20k watersteen willen als die veel goedkoper was? Als iedereen morgen met een open mes gaat scheren smijt en ze die steen naar uw kop, nu is dat een ik wil de grootste hebben steen die vooral de verkoop van 8, 10 en 12 k stenen aanzwengelt.

Verder zou ik niet onderschatten wat de Chinezen kunnen maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

T7vz1Z4.jpg

De skerper stenen, 220, 1000, 2000, 5000 en een vlaksteentje.

Ondertussen 3 dagen mee geprutst.

Grote stenen, dat is handig voor geometrie aanpassingen, ze zijn zeer hard en snel en gebruiken weinig water.

De 220 heeft meer dorst dan de 1000, en de 2000 en de 5000 moeten precies zelfs niet in het water gelegd worden.

Zelfs bij de 220 is het heel moeilik om een stuk uit de steen te snijden.

Ik denk dat ik weer een poosje voortkan!

Met de 5000 en 200 x leder heb ik trouwens een redelijk comfortabel mes, Maar toch liever nog even op water over de coticule!

Een paar weken terug had ik een 15 op5 cm selected coticule besteld.

Ik had nog een kleine standaard 10 op 4cm tweedehands coticul3 en die finishte veel beter dan de nieuwe die ik gekocht had.

Nadat ik wat uitleg had gevraagd bleek er iets niet in de haak met de nieuwe coticule en kreeg ik een vervanger, en deze scheelt dag en nacht van de vorige! Met slurry nog steeds snel genoeg om een bevel mee te zetten (en hier heb ik witte slurry ipv geelbruine slurry), maar vooral finishen lukt zonder stromend water of zeep of olie, gewoon beetje bij beetje verdunnen en het mes is vlijmscherp!

Zeer mooie service van knives en stones!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wel netjes van ze dat ze je coticule vervangen hebben

Ja, ik had de vraag gesteld uit welke mijn of welke laag de steen kwam om niet nog eens eenzelfde steen te kopen, maar deze oplossing was heel netjes!

Scherpe prijzen, goeie service ,...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met de 5000 en 200 x leder heb ik trouwens een redelijk comfortabel mes, Maar toch liever nog even op water over de coticule!

Krijg je er ook een redelijk scheerresultaat mee of mis je toch echt scherpte?

En inderdaad een prima service, daar valt niks op af te dingen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Scheren vanaf 8000 gaat, maar is mijns insziens echt nog te rauw om voor je plezier te doen. Daar helpen geen paar honderd keer lederen tegenop. Dat jij een scheerbaar resultaat behaalt met een 5k verbaast me derhalve hogelijk.

Waarmede ik het niet tot onmogelijk of onwaar wil verklaren hoor, zou het zelf alleen nooit proberen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Probeer maar eens vanaf de 1000 te scheren :) Het zal je nog verbazen wat daar mogelijk is! Momenteel op SRP ook een draadje daar over, ik heb het gedaan en je weet zeker dat je de bevel perfect wilt hebben ;)

Gewoon, omdat het kan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kwestie van gewoon proberen dus, en dat ga ik doen.

Ik zal in elk geval mijn bevindingen posten.

Misschien dat er medescheerders zijn die ook een poging gaan wagen vanaf de 1K of 5K.

Het lijkt me in elk geval een leuk onderwerp voor een nieuw draadje :-) .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Scherpte heb ik eigenlijk al vanaf de 220, maar dan is er evenveel vel weg als baard, vanaf de 1000, met een aangepaste techniek en veel stroppen moet het scheren wel lukken maar dan vooral schrapen ipv snijden.

Op 5000 en leer is het probleem de guilotine, zolang ik het mes dwars op het blad beweeg niks aan de hand, maar zijsen, guilotine,... alles waar ik mijn snor en kin heel kort mee zet atg geeft snel rode stipjes!

Na de coticule op water voelt het mes eigenlijk niet scherper, maar ik kan het haar afsnijden ipv afschrapen zonder irritatie of bloed.

Daarnet trouwens een uur dilucot geprobeerd en het wou maar niet lukken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Misschien dat er medescheerders zijn die ook een poging gaan wagen vanaf de 1K of 5K.

Internationale machochisten dag ofzo? :roll:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stel me even de vraag waarmee onze voorouders zich dan scheerden?

Een coticule en een leren riem waren er enkel voor de happy few!

Ik denk dat er in Nederland velen hun scheermes (als ze daar al een specifiek mss voor hadden) slepen op de slijpplank, met gewoon fijn zand, nadien stroppen op een oude krant of een stuk katoen.

Die zouden best tevreden zijn met een korrel 1000 en een leren strop.

Ik weet dat er boeren waren die zich scheedden met een pas gehaarde zeis, .... dat haren zal toen wat beter geweest zijn, maar daar zou ik toch voor bedanken!

De coticule werd generaties gezien als de ultieme scheersteen, nu vergelijken we die met een korel 8000 en moet er nog een finisher nakomen??? Als ik het slijpen en scheren wat onder de knie heb ga ik ook eens proberen om me te scheren vanaf een 1 k!

Danny, sterkte,

Chris, gelukkige verjaardag!

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Arnout

Mooi verhaal, relativeert het proces heel goed.

Ik scheer alleen met messen door Tony geslepen en een door Martijn.

Na zo'n 30x gebruik gaat er iets finesse af en ga ik met rode pasta werken.

Sinds kort in bezit van een Thuringer en ga dat eens proberen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig, ik zou prima verder kunnen gaan. Maar als het kan is die finesse inderdaad heel fijn.

Danny sterkte en

Fijne verjaardag Chris.

Link naar bericht
Delen op andere sites
@Arnout

Mooi verhaal, relativeert het proces heel goed.

Ik scheer alleen met messen door Tony geslepen en een door Martijn.

Na zo'n 30x gebruik gaat er iets finesse af en ga ik met rode pasta werken.

Sinds kort in bezit van een Thuringer en ga dat eens proberen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig, ik zou prima verder kunnen gaan. Maar als het kan is die finesse inderdaad heel fijn.

Danny sterkte en

Fijne verjaardag Chris.

Dat vind ik wel een mooie beschrijving Chris.

Bij is dat gevoel zo een beetje na een keer of 20, al is elk mes weer anders.

Scheren vanaf een 8000 Naniwa gaat eigenlijk ook prima en hoger in grit maakt de zaken alleen maar comfortabeler.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik de skerper stenen en de nieuwe coticule zeer uitgebreid getest.

6 scheermessen meermaals geslepen waarvan 4 messen zware geometrie correcties, 3 grote keukenmessen, een goedkoop duits, een zacht frans kwaliteitsmes en een hard japans mes, en dan nog wat aardappelmesjes.

De nieuwe coticule doet het schitterend, met slurry is het een zeer snelle steen, de overgang van slurry naar water gaat heel vlot, het afwetten op water gaat ook zeer snel en zonder dat er onder een stromende kraan gewerkt moet worden.

Waar ik met de andere coticule pasta gebruik om bij te scherpen strop ik met deze steen omdat het mes soms eerder net iets te agressief is voor mijn kunnen.

De ene coticule is duidelijk de andere niet.

De skerper stenen.

de 220 heeft al een hoop staal afgenomen en ziet al grijsBruin, ik zou eens moeten kijken hoe en of ik hem terug proper krijg. Er is weinig sleet aan de steen maar ik ga hem een dezer al snel eens op een betondal vlakken. De dressing stone is te fijn voor deze korrel.

De 1000 heeft ook al wat slijpuren, ziet er nog nieuw uit en is met de dressingstone voorlopig perfect vlak te houden.

Ik vind hem leuker werken dan een oude chosera.

De 2000 en de 5000 hebben veel minder staal gezien en zijn ook in perfecte staat op een hoekje op de 5000 na dat ik er afgetikt heb door onvoorzichtig te zijn.

Leuke stenen en de 2000 helpt zeker als tussenstap.

Na de bevel op de 220 en de 1k gaat het met pyramides heel snel. 3x op de 2k en dan 1x terug naar de 1k, en na 2 of 3 pyramides 5 slagen op de 2 k en dan 3x naar de 5 k,...

scheren na de 5000 en leder lukt, maar alles wat erbij komt maakt het scheren comfortabeler.

Crox, feox, een chinese 10k. coticule op water geeft het op 1 na beste resultaat, de leukste scheerbeurt tot nu haal ik als ik de synthetische bevel afbot en een bevel zet en afwerk met de coticule.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.