Mikali Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 De kogel is door de kerk, ik wil wat nieuwe slijpstenen Ik twijfel nog tussen de Shapton pro's en de glass stones. Enkele onder de slijpers gebruike al de glass stones, maar zijn er ook die de pro serie gebruikt? En nog beter, misschien een ervaring heeft met beide? En dan misschien nog een idee waar ik ze best kan aanschaffen? Knives and tools ken ik, maar vermoed dat er nog wel shops zijn? Wel liefst binnen de EU. Bedankt alvast heren van het goede leven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Ik ken mensen die de pro's hebben. Ze zijn dikker en slijpen sneller. De glass zijn dunner alhoewel ik nog moet zien dat je er eentje helemaal op krijgt zelfs na jaren gebruik. Hangt van de beste prijs af denk ik. Nog even een opmerking, de pro's zijn zeer snelle stenen maar geven ook een agressievere snede naar mijn bescheiden mening en na de 12K ga je nog iets moeten hebben als finisher om een echt comfortabele scheerbeurt te bekomen. Dacht dat er iemand was die hier ooit eens vermelde dat ie bij een of andere winkel korting kon krijgen met zijn code? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Ik ken mensen die de pro's hebben. Ze zijn dikker en slijpen sneller. De glass zijn dunner alhoewel ik nog moet zien dat je er eentje helemaal op krijgt zelfs na jaren gebruik. Hangt van de beste prijs af denk ik. Nog even een opmerking, de pro's zijn zeer snelle stenen maar geven ook een agressievere snede naar mijn bescheiden mening en na de 12K ga je nog iets moeten hebben als finisher om een echt comfortabele scheerbeurt te bekomen. Dacht dat er iemand was die hier ooit eens vermelde dat ie bij een of andere winkel korting kon krijgen met zijn code? Thx Ron. Ik begin ook te neigen naar de glass stenen. En in heb het idee dat ze enkel voor eigen gebruik worden gebruikt, ze een leven lang mee kunnen. De shapton glass hebben ze alvast bij knives en tools. Maar een extra korting ergens zou natuurlijk leuk zijn, zeker gezien de prijzen van de steentjes Wat je zei over nog een finisher na de 12k van de pro serie, voldoet hier een spanriem met rode pasta? En weet je soms of er na de 16k van de glass serie nog iets moet gebeuren? Buiten goed stroppen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Eigenlijk vind ik het zonde om na een 12K met pasta aan de slag te gaan. Ook vanaf de 16K is prima te scheren en deze voldoet zeer goed als opfrisser van messen. Je kan natuurlijk nog altijd een trapje hoger gaan zoals bijvoorbeeld de Suehiro Gokumyo 20K maar daar hangt een aardig prijsje aan vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 trapje hoger gaan zoals bijvoorbeeld de Suehiro Gokumyo 20K maar daar hangt een aardig prijsje aan vast. Dat ga ik nog eventjes laten voor wat het is dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Tijden mijn zoektocht op deze blog gestoten, maakt het weer lekker moeilijk, maar staan wel interessante dingen tussen. https://belgiansharpening.wordpress.com/2011/07/13/do-i-have-a-stone-to-pick-with-you/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 ik heb een shapton ha-no-kuromaku 12k (vergelijkbaar met de shapton pro 15k, voor de verwarring is google een uiterst geschikt medium). Ik heb geen ervaring met de glass stones en enkel met de 12k ha-no-kuromaku, maar kan zeggen dat deze 12k zeker als finisher gebruikt kan worden (tenminste naar mijn mening). De steen is zeer snel en heeft slechts 15 tot 20 slagen nodig na mijn 8k naniwa specialty stone. De steen is overigens een stukje dikker en wordt in een mooie kunststof doos geleverd, die meteen te gebruiken is als houder. De steen voelt vrij hard aan. Ik moet wel zeggen dat de snede wat rauwer is dan die van een j-nat of een coticule, maar wel heel effectief. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een natuurlijke finisher, maar voor de effectiviteit is dit een zeer goede steen. Ik heb een mes gefinished op een gokumyo 20k door Tony en moet zeggen dat deze snede nog een tikkie scherper en vooral comfortabeler is dan de 12k shapton ha-no-kuromaku. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 ik heb een shapton ha-no-kuromaku 12k (vergelijkbaar met de shapton pro 15k, voor de verwarring is google een uiterst geschikt medium). Ik heb geen ervaring met de glass stones en enkel met de 12k ha-no-kuromaku, maar kan zeggen dat deze 12k zeker als finisher gebruikt kan worden (tenminste naar mijn mening). De steen is zeer snel en heeft slechts 15 tot 20 slagen nodig na mijn 8k naniwa specialty stone. De steen is overigens een stukje dikker en wordt in een mooie kunststof doos geleverd, die meteen te gebruiken is als houder. De steen voelt vrij hard aan. Ik moet wel zeggen dat de snede wat rauwer is dan die van een j-nat of een coticule, maar wel heel effectief. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een natuurlijke finisher, maar voor de effectiviteit is dit een zeer goede steen. Ik heb een mes gefinished op een gokumyo 20k door Tony en moet zeggen dat deze snede nog een tikkie scherper en vooral comfortabeler is dan de 12k shapton ha-no-kuromaku. Ja ik wil echt voor het comfort gaan. Ik herinner mij nog levendig wanneer ik 3 jaar geleden een mes van Buffel overnam, door hem geslepen, dat was toch iets anders dan al wat ik tot nu toe gehad heb. En jawel ,die heeft het 3 jaar goed gedaan, nu kan die een licht "touch up" gebruiken. Maar de spanriem met rode pasta komt nog niet in de buurt. Dat gezegd zijnde begin ik toch meer en meer te neigen naar de glass stones, het jeukt alleen zo verschrikkelijk hard niet alles te gelijk te kopen ... en dat net voor de vakantie in aantocht is, maar aan de andere kant is het in Augustus mijn verjaardag, maar das nog zo lang wachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Je kan ook gewoon aan buffel vragen of hij hem een touchup geeft. Kan je weer 3jaar verder en kan je na je vakantie verder kijken sparen of wat dan ook.. Mjaaa daar zeg je ook iets Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Met wat voor stenen slijp je nu? Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 shapton ha-no-kuromaku 320 en 1K grit. (waarvan ik enkel de 1K gebruik voor men zakmessen etc.) Verder nog een CotCarb waarvan ik enkel de Belgisch Blauwe gebruik voor de keukenmessen, en dan nog een Coticule. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 je zou na de coticule nog verder kunnen gaan op een j-nat. Ik krijg dan als het ware een super coticule snede (lekker scherp en heel comfortabel). Een j-nat hoeft overigens niet heel duur te zijn (shoubudani type 100 zijn er al ongeveer vanaf 80 euro) of een goede steen via het forum. Het resultaat ligt dan wel erg aan hoe goed jij de steen kent. Voor meer zekerheid zijn synthetische inderdaad fijner. Maar vind je de coticule snede niet comfortabel genoeg nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Hey, Met een 320, een 1000 en een coticule zou je toch een aardig scherend mes moeten krijgen? Als het scherper moet lijkt een natuurlijke pure finisher me ook interessanter. Als je liever een snellere, voorspelbare steen hebt, alle begrip voor, maar als geld een rol speelt zou ik geen fortuinen investeren in artificiële waterstenen die je maar okkasioneel gebruikt. Even schetsen: 10, 15 jaar geleden was een carborundum 12000 een exclusieve, dure finisher, je moest die zeer lang laten weken en regelmatig vlakken. Die steen slijpt nu nog steeds even goed en die geraakt je leven niet versleten van een paar scheermessen, maar nu koop je die steen voor enkele euro's op ebay want elke chinees maakt vergelijkbare of betere stenen. Nu wil je een korund die sneller slijpt, geen water opzuigt en amper slijt, en finishen doe je op 16000 of 20 000, maar de chinezen hebben die intusen ook, en op een keramische diamantsteen kan je finishen op 30 000 met of zonder water,..... Maar kocht je 10 of a15 jaar geleden een coticule, een esher, thuringer, een set arkansas, of een jnat dan weet je dat dat al goeie slijpstenen zijn zolang er scheermessen bestaan, en de stenen die nu bovenkomen zijn meestal de overschot. Bovendien kocht je toen voor weinig geld een steen die stilletjesaan onbetaalbaar is en enkel duurder wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Als het mes nog geen touch up gehad heeft van mij, kan dat zeker nog een keer. Alleen portokosten, verder niets . Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 ik ben wel benieuwd welke chinees een replica kan maken van een suehiro 20k, dat is dan een gat in de markt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 11, 2017 Author Share Posted June 11, 2017 Hey, Met een 320, een 1000 en een coticule zou je toch een aardig scherend mes moeten krijgen? Als het scherper moet lijkt een natuurlijke pure finisher me ook interessanter. Als je liever een snellere, voorspelbare steen hebt, alle begrip voor, maar als geld een rol speelt zou ik geen fortuinen investeren in artificiële waterstenen die je maar okkasioneel gebruikt. Even schetsen: 10, 15 jaar geleden was een carborundum 12000 een exclusieve, dure finisher, je moest die zeer lang laten weken en regelmatig vlakken. Die steen slijpt nu nog steeds even goed en die geraakt je leven niet versleten van een paar scheermessen, maar nu koop je die steen voor enkele euro's op ebay want elke chinees maakt vergelijkbare of betere stenen. Nu wil je een korund die sneller slijpt, geen water opzuigt en amper slijt, en finishen doe je op 16000 of 20 000, maar de chinezen hebben die intusen ook, en op een keramische diamantsteen kan je finishen op 30 000 met of zonder water,..... Maar kocht je 10 of a15 jaar geleden een coticule, een esher, thuringer, een set arkansas, of een jnat dan weet je dat dat al goeie slijpstenen zijn zolang er scheermessen bestaan, en de stenen die nu bovenkomen zijn meestal de overschot. Bovendien kocht je toen voor weinig geld een steen die stilletjesaan onbetaalbaar is en enkel duurder wordt. Laat ons zeggen dat wanneer ik de snede van een mes over glas trek, dus bot maak, ik mij na 20 minuutjes, werk op de coticule kan scheren. Alleen, wanneer ik nu vergelijk met een heljestrand 31, dan merk je toch het gevoel in soepelheid. (het achterlaten van hele fijne haartjes op het gezicht na wtg scheren.) Enfin, de kans is reëel dat het aan mijn slijptechniek ligt... Doch was ik verrast wanneer ik zag hoe snel de coticule in de messenwinkel (een old rock) metaal verwijderde (vergrijzen van de slurry) tov mijn steentje, dat duurt veel langer. Los van de scheermessen heb ik nog wat EDC zakmessen, bushcraftmessen, japanse keukenmessen,... Die wil ik ook bijhouden, wat ik nu doe met de BBW, met goed resultaat, maar het kan beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 11, 2017 Author Share Posted June 11, 2017 Als het mes nog geen touch up gehad heeft van mij, kan dat zeker nog een keer. Alleen portokosten, verder niets . Je bent alvast bedankt voor de service! Ik hou nog contact met je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Nu wil je een korund die sneller slijpt, geen water opzuigt en amper slijt, en finishen doe je op 16000 of 20 000, maar de chinezen hebben die intusen ook, en op een keramische diamantsteen kan je finishen op 30 000 met of zonder water,..... Maar kocht je 10 of a15 jaar geleden een coticule, een esher, thuringer, een set arkansas, of een jnat dan weet je dat dat al goeie slijpstenen zijn zolang er scheermessen bestaan, en de stenen die nu bovenkomen zijn meestal de overschot. Bovendien kocht je toen voor weinig geld een steen die stilletjesaan onbetaalbaar is en enkel duurder wordt. Ivm het duurder worden heb je zeker gelijk, eenmaal mensen er geld in zien wordt het kunstmatig opgedreven. Tot voor een aantal jaar kwam je heel vaak op rommelmarkten coticules tegen, die waren afkomstig van doodgewone mensen die er hun gereedschap mee slepen (vandaar ook dat niet al deze voor scheermessen geschikt zijn). Ik heb nul verstand van keramische diamantstenen maar bijvoorbeeld de shapton 30K die heel duur is vind ik een miskoop, zeer weinig messen kunnen een 30K aan zonder problemen. Jammer dat Bart er mee gestopt is, zijn coticule vault was heel interessant, wist je meteen wat voor steen je kon verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 11, 2017 Author Share Posted June 11, 2017 Vanochtend terug gebleken dat een mes dat van de coticule afkomt en daarna op de spanriem gezet is (waarom?) goed scheert, zonder irritatie, maar iets minder dicht scheert. Wil ik echt BBS gaan moet ik druk gebruiken, en dat is nu net wat ik moet vermijden om geen irritatie te hebben. Verder heb ik tal van youtube filmpjes bestudeerd en merk toch echt sterk op dat de ene steen de andere niet is, zoals Snuff al zei. Als ik zie hoe snel sommige stenen na wat X-strokes metaal afhalen dan begrijp ik waarom ze zeggen dat ze phenomenaal zijn. Eigenlijk zou je de coticule 1st moeten kunnen testen vooraleer je hem aankoopt ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Je moet vragen. Ardennes-Coticule weet wat ze hebben en waar het voor geschikt is. Je kunt aangeven dat het voor een scheermes is, en je kunt ook aangeven of je een snelle of langzame wilt. Dan zoeken ze de goeie uit. Dat gezegd, ben ik blij met syntheten en een CF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Ik heb 2 coticules en die slijpen anders, met de kleinste steen krijg ik een scherp mes dilucot van de coticule, enkel nog wat stroppen. Met de andere steen lukt dit voorlopig nog niet en ga ik nog even over de groene en rode spanriem. Als ik de coticule begrijp ben je met de slurry aan het lappen met granaten van 5 tot 20 micron wat een heel aangename snede oplevert die nog niet scherp genoeg, door te verdunnen ga je dan over op slijpen op de uiteindes van de granaten die nog vastzitten. Met een steen die een te zacht bindmiddel heeft blijven de granaten loskomen. Voortlappen op een glazen plaat met crox en nadien eventueel wat korundstof of diamand moet dan ook een heel zachte snede geven die veel scherper is. Op de spanriem heb je een combinatie van schuren en lappen, beetje afhankelijk van de hoeveelheid pasta en het leer , zou ook zachter moeten zijn dan slijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Pasta's en CrOx maken de snede wat bijtender, wat rauwer, dan de snede zoals afgeleverd door mijn Charnley Forest. Ook die coticule-snedes waar ik me mee heb geschoren waren aangenaam zacht. In die zin hoeft CrOx of pasta geen verbetering te zijn op een scherp mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos schenau Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Ik ben in het bezit van een coticule die vrij hard is. Het maken van slurry kost aardig wat moeite. Ik maak de steen eerst goed nat zodat de bovenste laag wat zachter wordt. Dan het slurry steentje. Met een plantenspray zorg ik ervoor dat er een laagje water op de steen ligt. Het kost me vervolgens aardig wat moeite om slurry te maken. Ik moet flink wat druk uit oefenen om slurry te krijgen.oefen ik geen druk uit dan gebeurt er niets. Dat is gewoonlijk na een minuut . Dan plakt het slurry steentje muurvast aan de steen . Ik bevochtig dan de steen weer om het slurry steentje weer zijn werk te laten doen. Na een minuut of 5 heb ik dan wat van een niet te dikke slurry waarmee ik aan de slag kan. Het slurry steentje moet ik van de steen afschuiven. Zo eraf pakken lukt niet. Verder kan ik een mes 100 keer over de steen halen verkleuren doet de slurry niet . Hij blijft wit. Om de 25 slagen verdun ik de slurry. De laatste 25 slagen alleen water. Toch doet de steen zijn werk ,maar het het is meer een finisher denk ik. Ik gebruik de coticule tussen de 5000 naniwa en 12000 naniwa . Vervolgens goed stroppen. Ik heb dan scherpe vrij comfortabele messen al haal ik niet de smoothnes van een mes die door bv door Tony is geslepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Jos, wat zegt die cuticule dan als finisher? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Ik heb net wat van die skerper professional stenen besteld, geprofiteerd van de 15% korting voor de leden hier. En daarmee moet ik niet steeds mijn vader zijn garage overhoop halen Lekker grote stenen. Dat is bvb zeker een nadeel van de chinese mainstream stenen, en ze nemen ook minder water op san de vorige generatie. Ik laat wel weten hoe ze zich gedragen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts