Jump to content

Keuze krabbertje

Jeroen

Recommended Posts

Net voorgesteld, en meteen mijn vraag.

Na een jaar of zes met 14 soorten mesjes geschoren te hebben ben ik uitgekomen op Rapira, dankzij Harkos zijn werk.

Ondertussen ben ik ook nu naar een nieuw krabbertje aan het kijken.

Nu scheer ik met een Mühle met open kam. Het type weet ik zo niet, maar kostte destijds meen ik zo'n 35,-

Graag zou ik advies willen welke krabbertje iets dichter op de huid kan scheren, en tot zo'n 40 à 50 euro mag kosten.

Groet, Jeroen

Mühle open kam rond de 35,-, dan denk ik dat je de R41 al in je handen hebt.

Wat Hans hier boven noemt idd.

Merkur 37C en 39C hebben een gedraaide/tordeerde kop. 37c kort handvat en 39c lang handvat.

Merkur heeft ook verschillende open kam krabbers.

Ligt er maar net aan welk gewicht en lengte handvat je fijn vind wat geschikt voor je is. Kop is allemaal het zelfde.

Fatip heeft ook genoeg smaken in handvatten.

Dank voor de re's.

Ik zou inderdaad weleens de R41 kunnen hebben met 'ivoor' handvat. Voor wat ik kan zien lijkt deze er sprekend op.

Het idee van de gedraaide/tordeerde kop als bij de Merkur 37C en 39C, zou dat gaan met een linkse-scheerslag..?

En, begrijp ik goed dat de keuze tussen krabbertjes voor wat betreft gladheid van het scheren niet of minder noemenswaardig is?

En, begrijp ik goed dat de keuze tussen krabbertjes voor wat betreft gladheid van het scheren niet of minder noemenswaardig is?

Nee dat is een verkeerde aanname, elke krabber heeft een eigen scheerkarakteristiek en voor het gemak praten we dan over hoe efficient hij is en welk scheercomfort hij biedt. Daarbij wil het niet zeggen dat een krabber met een hoge efficiency (wat nogal eens wordt verward met agressief) ook minder comfortabel is.

Dus er is een hele range aan krabbers die beginnen van zeer mild tot uiterst effectief, de lijst is laatst hier nog meermalen gepubliceerd en hij is ook te vinden bij het Amerikaanse forum B&B.

Ook de prijsklasses van de krabbers lopen ver uiteen maar voor de prijsklasse die jij noemde zijn de genoemden mooie effectieve en zeer comfortabel 37C en de Fatip en iets minder comfortabel R41 krabbers.

Maar degene die de mate van comfort uiteindelijk voor een groot deel bepaald ben je zelf. Druk zetten is uit den boze en als je in staat bent om de krabber rustig over de huid te laten glijden voorkom je veel irritatie.

@ Jeroen ik ben zinnens mijn 37c weg te doen omdat ik hem niet meer gebruik. Ik scheer me 99% met een open mes tegenwoordig. Moest je interesse hebben hoor ik het graag. Eventueel via PB.

@ Jeroen ik ben zinnens mijn 37c weg te doen omdat ik hem niet meer gebruik. Ik scheer me 99% met een open mes tegenwoordig. Moest je interesse hebben hoor ik het graag. Eventueel via PB.

Open mes... ik heb er ergens nog een van mijn opa met wetsteen. Ik weet nog dat toen ik deze zag werkelijk wel even onder de indruk was..

Dank voor je aanbod voor de 37c!

Ondertussen heb ik besloten dat een nieuw krabbertje wat meer mag kosten. Ik zoek dan nog even verder naar een wat 'luxer' ecemplaar. En .. op de een of andere manier gaat mijn voorkeur uit naar een krabbertje met rechte kop.

Wat rond gesnuffeld en Oké... iets meer kosten heb ik voor nu eerst maar eens gezet op het verdubbelen van mijn eerste idee.

Dus kijk ik nu in een gebied van zo ongeveer 80-100 euro.

Mijn verlangen blijft hetzelfde. Wat dichter op de huid, comfortabel. Een gesloten kam en ik ben geneigd te kiezen voor een geheel metalen krabbertje.

Porselein ziet er mooi uit vind ik, maar voor het idee toch maar meer stevighed en duurzamer (...).

Heeft iemand een advies voor me op welke site te kijken, en welk merk goede ervaringen heeft én een prettige ervaring opleverd.

Wat rond gesnuffeld en Oké... iets meer kosten heb ik voor nu eerst gezet op het verdubbelen van mijn eerste idee.

Dus kijk ik nu in een gebied van zo ongeveer 80-100 euro.

Mijn verlangen blijft hetzelfde. Wat dichter op de huid, comfortabel. Een gesloten kam (*)en ik ben geneigd te kiezen voor een geheel metalen krabbertje.

Porselein ziet er mooi uit vind ik, maar voor het idee toch maar meer stevigheid en duurzamer (...).

Heeft iemand een advies voor me waar zeker te kijken of te kopen, en welk merk goede ervaringen heeft én een prettige ervaring geeft.

(*) ik las ooit - dacht ik - dat deze een beter scheercomfort heeft? Of gladder scheert?

• 1 month later...

Een kleine update..

Ondertussen ben ik erachter dan een scheermes van mijn verlangen van overzee zal komen.

Op diverse sites heb ik mooie exemplaren gezien gemaakt van mooie metalen. Prijzen variërend van een 100 euro tot een veelvoud hiervan.

Veel messen met een 'uitverkocht' sierend.. maakte het lastig een overzicht te creëren.

Ik heb al wel door dat ik hier ruim (..) de tijd voor zal nemen :).

Een keuze tussen open en gesloten kam is me ook nog een vraag.

Scheren doe ik ondertussen iedere of vaak ook wel – als mogelijk – om de dag. Dus geen lange en wilde stoppels.

Scheer ik me met gesloten kam gladder? Of is de open kam gewoon prima?

In mesjes – de Russische – heb ik me ondertussen ruim van voorraad voorzien. Da’s ontspannen, voorlopig geen omkijken meer naar.

Nu nog eens een nieuwe scheerkwast. Mijn prachtige en ooit netjes vergulde dassenharen kwast met ‘glazen’ handdeel met ingegoten versteend hout, is wel wat versleten.. na jaren … en jaren gebruik.

Maar eerst heb ik mijn aandacht richting een mooi scheermes.

En wat een keuzes :) !

Wordt vervolgd.

succes met je keuze van borstel en mes!

Dankje!

In 2012 kocht ik mijn eerste DE krabbertje, een Muhle R41. En daarvoor altijd met Gillette 'gewoon'.

Maar na 2012 nooit aan gedacht om eens verder te kijken, totdat ik dit forum tegen kwam...

Ik heb ondertussen al wat op het oog, maar eerst maar eens wat meer 'eenvoudigers' proberen dacht ik om de verschillende soorten en maten van scheren te leren kennen.

Dus net als eerste probeersel een Fatip gekocht om een iets milder scheermes te proberen dan de Muhle.

En wonderbaarlijk. Ben in een fractie van de tijd geschoren, snel. Maar niet zo glad..

De Fatip - met open kam - voelt gemakkelijk voor iedere dag. En .. iedere dag is ook wel nodig.

Met de Muhle kan ik - edit - wil ik - ook wel eens een dagje overslaan.

Met de Muhle heb ik eerder zoiets van 'scheren is mediteren'; niet storen (..) en ogen op de spiegel gericht houden.

De Fatip scheert vanzelf. Beiden met Rapira Platinum Lux uitgerust.

De fatip is wel wat minder precies afgewerkt. Het handvat heeft een membraam die best wel scherp is. Daar zou ik me dan weer wel aan kunnen snijden..

Binnenkort nog weer eens op zoek naar een leuk en weer anders mes.

Edited by Guest

Volgens mij zoek je een krabber?

Open of gesloten kam is een kwestie va voorkeur. Open kam kan agressiever zijn.

Ah, dank je. Daar was ik naar op zoek :)

Ja inderdaad, een krabber is waar het om gaat.

Merkur 37C, Fatip met open kam en als het echt wat directer mag een Mühle R41.

Goed advies, en die Muhle kop kun je meen ik los kopen.

Makkelijk en goedkoop om te proberen.

Overigens is dat volgens d connaisseur dan weer een tand kam en geen open kam.

De Pearl heeft wel een echte open kam, en die kost ook niet de hele werld.

Die van mij komen bij Barbiere di Figaro vandaan.

Alternatief is een SE, single edge.

Scheert ook mooi direct, en een GEM heb je ook voor weinig.

Weer even een vraag...

ATT heeft verschillende scheerkoppen. Open kam in drie soorten, de:

R2: The R2 Base Plate is the mid aggressive and most versatile of the open comb line with a .58 mm blade gap.

M2: The M2 Base Plate is the mildest and most gentle of the open comb line with a .25 mm blade gap.

H2: The H2 Base Plate is the most aggressive of the open comb line with a .91 mm blade gap.

Mag ik vragen of iemand een idee heeft welke van deze drie overeen zou kunnen komen met de Muhle R41 en welke met een Fatip?

Zelf zou ik een iets minder agressief dan de Muhle prettig vinden, maar de Fatip die ik heb, lijkt me wat aan de milde kant.

Bij de Fatip ligt het mes niet echt stabiel in op de plaat voor het sluiten aan, vind ik. Er is voldoende speling om het DE mesje te bewegen voor het dichtdraaien van de onderdelen. Lijkt me dat er dan toch niet altijd een perfecte balans is.

Maar, het gaat me dan ook om de ATT :)

H2 is minder agressief dan het oude model Muhle R41 maar agressiever dan het nieuwe model Muhle R41

R2 is net iets agressiever dan de Fatip (maar bij Fatips durft de agressiviteit onderling nogal eens verschillen)

M2 is echt mild.