Mikali Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Zoals de titel het aangeeft vraag ik mij af wat het belang is van de verschillende vormen van bewegingen, lees: half strokes, Circles, X strokes, ... Ik vermoed dat de hoofdreden het verwijderen van metaal is, of althans de snelheid ervan? Reden dat ik het vraag is dat ik onlangs bij de messenwinkel was in Antwerpen waar ik een korte demo kreeg. Hij gebruikte enkel X strokes op de coticule, daarna even op de spanriem met rode pasta en klaar... Miste hier zowieso nog het polijsten op de coticule met enkel water maar goed, dat is misschien voorkeur ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Er is een verschil tussen hoe ze in de messenwinkel slijpen en hoe bepaalde mensen in de hobby messen slijpen. Het is ook ondoenlijk om in een korte demo alles te behandelen wat mogelijk is qua slijpmethodes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 Ja dat er een verschil is, is een understatement denk ik Heb ooit (zo'n 5-6 jaar geleden) wel eens de scheercursus gevolgd bij de messenwinkel, waar ook slijpen aan bod kwam, maar daar is niet veel van blijven hangen. En nu heb ik al wet "wat" geslepen maar vind het toch nooit niet goed genoeg. Na mij geschoren te hebben met het mes, geslepen in de winkel, voelde ik hem nog altijd héél lichtjes trekken om eerlijk te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Ik zag in de post waar je je voorstelde dat je al 3 jaar met het open mes scheert met een drietal messen. Als je die messen zelf succesvol op scherpte heb gehouden heb je al de nodigde basis kennis en ervaring. Mogelijk heb je al slijpstenen in bezit om te slijpen en/of finishen. Als je ons laat weten wat je nu reeds doet is het makkelijker je eventueel te adviseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 hey Tony, Klopt maar ik ben nog altijd behoorlijk onzeker in héél het slijp proces. De messen die ik heb gebruik ik 2 dagelijks dus op zich valt er mee te scheren. Maar ik heb ook een TI die ik overkocht van Buffel, en die was toch vele malen zachter voor het gezicht Die heb ik al die tijd scherp gehouden met behulp van de spanriem met rode pasta. Nu pas word die wat "trekkerig". Verder heb ik van stenen een coticule, Cotcarb, Shapton 300K en 1000K liggen. Wat ik tot op heden doe is eigenlijk een poging de Unicot methode (van Bart Torfs) te volgen. Hierbij afwisselend met het gebruik van de tape op de rug, want ik merk niet zo veel verschil in. Het moeilijkste dat ik vooral vind is, bij de unicot methode, wanneer je nu beslist te stoppen met de half strokes (diagonaal op en neer). Hij beschrijft wanneer er arm haar geschoren kan worden, maar dat vind ik zo'n relatief begrip. Scheer je met de haargroei mee of tegen de haargroei? Zet je enige druk of niet ? enfin, ik blijf twijfelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Van de stenen die je in bezit hebt is de coticule het meest geschikt om je messen bij te houden. De spanriem met rode pasta schat ik op 8k slijpvermogen en als je het daar niet meer mee redt zal je denk ik naar de coticule moeten om de snede te verfijnen. Unicot is inderdaad de aanbevolen methode voor een beginnende slijper. Mijn advies zou zijn: Eerst op de coticule half strokes met alleen water en aan het eind een enkele laag tape toevoegen voor nog een aantal slagen x strokes. Gezien je op de coticule slechts de snede aan het verfijnen bent geen druk uitoefenen, slechts het gewicht van het blad gebruiken. Verder zou ik het water op de coticule regelmatig verversen. Mocht het met de coticule niet lukken dan moet je mogelijk verder terug naar een slijpsteen op 5k nivo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 Bedankt voor je advies. Je gebruikt dus helemaal geen slurry? Wat ik doe wanneer ik hem op het laatste gebruik met enkel water, is er stromend water op laten lopen zodat die constant spoelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Ik ben een beginnende coticule slijper (en een beginnende slijper in het algemeen) maar wat ik al weet van coticule is: Geen 2 stenen zijn gelijk. Er is zeer snel slijpende coticule, soms met autoslurrie, er is extreem traag slijpende coticule en alles ertussenin. Ik heb 2 stenen, en ze slijpen helemaal anders, de ene een stuk trager dan de andere. Helaas geraak ik nog niet over het volledige mes even scherp, misschien toch eens eerst een deftige bevel zetten op een japanse steen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 Dat van het grote verschil tussen de coticules heb ik mij ook al laten vertellen. Zo zouden de old rock stenen de "beste" zijn maar die zijn behoorlijk aan de prijs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 in mijn ogen is de Coticule geen beginnerssteen begin met syntheten en daarna op natuursteen syntheten geven altijd hetzelfde resultaat , terwijl je een natuursteen eerst moet leren kennen , zeker in een Coticule met syntheten krijg je vrij snel een mes scheerklaar , al moet je daar ook in groeien natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 Ik heb ook al wel syntheten overwogen, vooral om te kunnen slijpen en daarna te vergelijken met de coticule om hem beter te leren kennen. Maar dan komt de discussie welke stenen nodig zijn enzo he ... Ik heb een shapton 300 en 1000 liggen, maar die gebruik ik meer voor mijn gewone messen. (alsook de cotcarb voor men keukenmessen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 Beetje YouTube filmpjes gekeken en wat rond gelezen over het "bevel" zetten, en vooral controleren of het überhaupt nodig is om daaraan iets te doen. één van de testen is het snijden van een kersttomaatje, wel ik kreeg eventjes een aha-momentje Dit gedaan met één van men oudere test messen en wat bleek, een klein stukje sneed niet ... nochtans was ik in de veronderstelling dat die "shave ready" was ... Aan de andere kant, alle andere messen slaagde voor de test met glans Ter info: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Alles begint en eindigt met de bevel, al de rest is verloren moeite als die niet goed is gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Mocht je die nog niet hebben , schaf een loupe aan. Zo zie je ook wat er gebeurt en waar, kan heel erg handig zijn. Ik kan niet meer zonder, al heb ik een microscoop erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 Ik heb een loupe liggen, weet alleen niet meer vanbuiten hoeveel die nu weer vergroot. Gebruikte hem niet meer omdat ik niet echt weet/ken waar ik juist naar moet kijken ... Filmpjes en foto's zijn 1 ding, maar in het echt is toch wat anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 Nog eens een vraagje voor de ervaren slijpers; over het al dan niet aanbrengen van een laagje tape zijn de meningen ook verdeeld zo te zien. Wanneer je een bevel zet doe je het alvast niet (tenzij je de rug wil beschermen). Maar waarom zou je het dan eigenlijk wel doen daarna? om een tweede snede te zetten ? Ik keek alvast naar de Dr. Matt Method waar hij van een Shapton 5K naar een coticule gaat onder stromend water. Dan vooral cirkels en x strokes toepast. Hij laat ook mooie microscopische foto's zien van hoe de snede eruit ziet, dus Buffel, bedankt nogmaal voor de tip van de loupe, die ga ik weer eens bovenhalen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Wat belangrijk is dat het niet heel veel uitmaakt hoe de snede eruit ziet, maar hoe hij is aan de snijkant. Hoog gepolijst wil niet altijd zeggen meer scherp Vooral blijven experimenteren , daar leer je van. Qua tape, je veranderd de hoek iets ermee. Dus gedurende het hele proces , tape gebruiken. Het wordt wel dunner , dus vervangen indien nodig. Als je zonder tape gaat slijpen , zorg dat je de rug goed in de gaten houd.. Succes ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 De tape in de unicot methode werkt hetzelfde als een keramische wetstaaf na het slijpen. Je zet een microbevel op een scherpe snede om ze net dat beetje meer te geven. De tape in het slijpen is gewoon om de rug van het mes te beschermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 Mocht je die nog niet hebben , schaf een loupe aan.Zo zie je ook wat er gebeurt en waar, kan heel erg handig zijn. Ik kan niet meer zonder, al heb ik een microscoop erbij. De loupe dat ik heb liggen is een triplet 20x-18mm. Heb alleen het idee dat die niet sterk genoeg is, zie niet veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Zou voldoende moeten wezen, met 10x vergroting zie je al genoeg. In dit topic : viewtopic.php?f=14&t=5528 staan enkele foto's met snedes , zo is het wellicht wat duidelijker. Na elke steen goed kijken wat de verschillen zijn, doe dit na 10 slagen elke keer opnieuw. Leer je een boel van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Effe naar de titel en de theorie van slijpen. Halfstrokes bij het slijpen of schuren is een manier om snel en duidelijk een braam te zetten. Op een syntheet zonder slurry 5x links, 5 x rechts, nog geen braam, opnieuw tot de braam er is. Start je op een fijnere steen of is er een grote sprong dan maak je er 20 of 30 keer van. Als je slijpt is het de bedoeling om steeds in dezelfde richting te werken. Je kan ook slijpen zonder de halfstrokes, maar dan moet je al heel ervaren zijn om te weten waneer je klaar bent op die korrel. Op een schuurmachine de roterende slijpsteen en zeker op de edgepro is me al meermaals opgevallen dat de richting meespeelt, je helpt er de snede niet mee om zeep zoals met een foute hoek maar in dezelfde richting slijp ik sneller en zuiniger. Als je lapt zet je geen braam en is het net de bedoeling om niet in dezelfde richting te werken. Gelapte snedes en oppervlaktes zijn harder dan gelepen en geschuurde opprvlaktes en voor dezelfde korrel veel effener Op een coticule begin je met lappen en dan werk je best steeds in een andere richting en met cirkels, maar ergens in je verdunning ga je over naar naar slijpen en dan moet je perfecte xstrokes maken, of liever nog een steen die breed genoeg is voor het hele mes zodat je gewoon dwars op de snede kan schuiven. Met slurry op een syntheet ben je ook minstens voor een deel aan het lappen. Met schuurpoeders op een harde ondergrond ben je volledig aan het lappen, op een zachte ondergrond krijg je een mengeling van schuren en lappen, de korrels die vastzitten in het medium schuren, de korrels die er opliggen lappen. De zachte ondergrond van bvb een loshangende strop met crox kan veel dingen doen. bij heel weinig druk slijp/ lap je verder op korrel 30000 en richt je de snede. Je krijgt een pokkescherpe snede. Met iets meer druk werk je in een iets grotere hoek en krijg je een micro bevel of een convexe rand. De snede wordt voor de meeste mensen comfortabeler en de standtijd verbeterd. Met teveel druk plooi je de snede te ver ze wordt te bros en breekt ofwel bij het stroppen of vroegtijdig bij het scheren. Maar met enkel x-strokes op de coticule geraakt een mes ook scherp, en niemand doet hetzelfde en toch scheren we ons allemaal,... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Effe naar de titel en de theorie van slijpen. Halfstrokes bij het slijpen of schuren is een manier om snel en duidelijk een braam te zetten. Op een syntheet zonder slurry 5x links, 5 x rechts, nog geen braam, opnieuw tot de braam er is. Start je op een fijnere steen of is er een grote sprong dan maak je er 20 of 30 keer van. Als je slijpt is het de bedoeling om steeds in dezelfde richting te werken. Je kan ook slijpen zonder de halfstrokes, maar dan moet je al heel ervaren zijn om te weten waneer je klaar bent op die korrel. Op een schuurmachine de roterende slijpsteen en zeker op de edgepro is me al meermaals opgevallen dat de richting meespeelt, je helpt er de snede niet mee om zeep zoals met een foute hoek maar in dezelfde richting slijp ik sneller en zuiniger. Als je lapt zet je geen braam en is het net de bedoeling om niet in dezelfde richting te werken. Gelapte snedes en oppervlaktes zijn harder dan gelepen en geschuurde opprvlaktes en voor dezelfde korrel veel effener Op een coticule begin je met lappen en dan werk je best steeds in een andere richting en met cirkels, maar ergens in je verdunning ga je over naar naar slijpen en dan moet je perfecte xstrokes maken, of liever nog een steen die breed genoeg is voor het hele mes zodat je gewoon dwars op de snede kan schuiven. Met slurry op een syntheet ben je ook minstens voor een deel aan het lappen. Met schuurpoeders op een harde ondergrond ben je volledig aan het lappen, op een zachte ondergrond krijg je een mengeling van schuren en lappen, de korrels die vastzitten in het medium schuren, de korrels die er opliggen lappen. De zachte ondergrond van bvb een loshangende strop met crox kan veel dingen doen. bij heel weinig druk slijp/ lap je verder op korrel 30000 en richt je de snede. Je krijgt een pokkescherpe snede. Met iets meer druk werk je in een iets grotere hoek en krijg je een micro bevel of een convexe rand. De snede wordt voor de meeste mensen comfortabeler en de standtijd verbeterd. Met teveel druk plooi je de snede te ver ze wordt te bros en breekt ofwel bij het stroppen of vroegtijdig bij het scheren. Maar met enkel x-strokes op de coticule geraakt een mes ook scherp, en niemand doet hetzelfde en toch scheren we ons allemaal,... Bedankt voor je uitvoerig antwoord ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnout Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Ik heb nog effe tijd he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now