Jump to content

Iwasaki No Stamp

onno

Recommended Posts

Kortgeleden heb ik een nieuw open mes verworven via Ebay. Deze werd te koop aangeboden als een Iwasaki No Stamp.In het draadje "show je aankopen" ben ik er al over begonnen. Is het nu een echte Iwasaki?

Deze vraag had ik ook aan de eBay-verkoper jp-kouj gesteld. Zijn eerste reactie was "Yes, it is Iwasaki". Voldoende argumentatie om mee te bieden :lol:

De vraag richt zich op de stempel. Deze stempel van de producent kan er in de regel worden ingeslagen of worden ge-etst.

Bij Iwasaki zie ik op afbeeldingen haast altijd een geslagen stempel als deze:

5a24bf933352c_iwasakigeslagenstamp.jpg.d466ce79893ea008e0bbfc360edfb6bf.jpg

Onderstaand een afbeelding van een ge-etste stempel:

5a24bf932d7ab_iwasakinostamp.jpg.58028e4a43542e0030daafcd20436865.jpg

Aan deze verkoper heb ik nogmaals gevraagd hoe het zit met een geslagen of ge-etste stempel bij Iwasaki messen en of het iets te maken heeft met een tijdsperiode. Zijn antwoord was als volgt:

"Dear sir,

There is no difference stamp and etch. so I am not sure which one is late iwasaki.

Look at the Henckels razors.Some razors has stamp. just like iwasaki".

Eerder gaf hij ook aan dat bij goed schoonmaken de ets kan worden weggepoetst.

Fikira gaf aan dat hij in zijn https://historyrazors.wordpress.com/2016/12/08/iwasaki/

geen duiding had opgenomen voor een Iwasaki met ets omdat hij er te weinig aanwijzingen voor had.

Kortom, er zijn alleen maar meer vragen:

1 Is het inderdaad zo dat een ets bij schoonmaken kan worden verwijderd. Een ets is volgens mij een destructieve bewerking itt inkt dat er op gedrukt wordt

2 Klopt het dat Henckels ook bladen heeft met een ets ipv geslagen stempel

3 Heeft Iwasaki nu messen gemaakt zonder geslagen stempel

Op mijn verworven mes zie ik niets meer dat duidt op een ets. Inmiddels is het mes bij Eelco waar hij een vertrouwde Japanse behandeling ondergaat.

Er zijn natuurlijk andere indicaties. Bemoedigend is dat Eelco aangeeft dat het een hard en recht mes is. Wat volgens mij kenmerkend is voor een Iwasaki. Een andere duiding is natuurlijk als een ervaren Iwasaki-scheerder zich ermee gaat scheren. Ze schijnen tenslotte uitzonderlijk te scheren.

Maakt het mij iets uit. Ja en nee. Nee, want bij het scheren let ik er niet op of er een stempel erop zit maar hoe die scheert. Ja, want de naam heeft ook invloed. BMW vs Lexus bij wijze van spreken.

Edited by Guest

Bij al mijn eerder zelfgemaakte messen, etste ik mijn naam er in.

Een ets kan met een metal polish worden weggepoetst, maar dan moet je wel hard en lang poetsen, maar het is mogelijk.

Bij Chinese gold dollars daarintegen, is de ets heel gemakkelijk weg te vegen.

Voor mij was het in ieder geval reden genoeg om over te stappen op een slagstempel.

Die poets je nooit meer weg

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ik kan geen uitsluitsel geven natuurlijk maar een BMW of Lexus koop je niet voor een prikje van iemand die er een business van maakt om scheermessen te verkopen, die weet heus echt wel de waarde van echte Iwa's naar mijn bescheiden mening. Wat niet wegneemt dat het een fantastisch scherend mes kan zijn en dan heb je voor zo'n prijsje een heel goede koop gedaan.

Wellicht eens de vraag stellen op straightrazorplace forum?

Ala eerst, ik ben geen ervaren iwaski scheerder :) Al weet ik wel wanneer er een goed mes in de handen is, en dat is dit mes 100%.

Het staal is harder dan de meeste Japanse messen die ik heb, ongeveer gelijk aan de Tanifuji 's die ik heb.

Heerlijk recht en de balans is ook fijn, dus hoe dan ook, het is een donders fijn mes :)

Dus ik vermoed van wel iwaski.

Ook J. A. Henckels heeft net als andere fabrikanten van af een bepaalde datum scheermessen met een ets gefabriceerd.

Je ziet overigens aan het aantal biedingen op eBay dat er veel minder animo is voor messen met een ets dan voor dezelfde messen met een slagstempel.

Als het mes goed geslepen kan worden en goed scheert dan heb je een goede aankoop gedaan Onno.

Gezien de anonimiteit van EBay verwacht ik dat kopers grotendeels afhaken op de mooie praatjes van de verkoper. No stamp = geen merk is het devies.

Zowel bij mijn Iwasaki no stamp als degene die erna is aangeboden zijn 2-3 bieders. Dat drukt de prijs enorm.

Het merendeel van wil een betrouwbaar merkje erop.

@Tony: goed om te lezen dat meerdere leveranciers zijn gaan etsen

@Martijn: en dat die er dus vlijtig af te poetsen zijn

@Eelco: je hebt nog wel even om zeker te zijn van je zaak :)

@Ron: ik ga me aanmelden

• 2 weeks later...

Oh, apart :-)

Het is wel gek natuurlijk maar vind het zowieso raar dat gezien de normale prijs van een Iwasaki, dit bijna geen echte kan zijn ?

Maar begreep wel dat het een fijn scherend mesje is?

Op straight razor place heb ik de vraag over de echtheid ook gesteld, zie

http://straightrazorplace.com/auction-talk-ebay-etc/132480-unmarked-iwasaki-razors-ebay-2.html#post1741207

Tijdens het scheren zie ik de stempel in elk geval niet :lol: Verder weet ik nog niet hoe die scheert, want hij is nog bij de slijper (die er zeer over te spreken is!)

Maar zo te horen is het een lekker mes dus niet helemaal een teleurstelling.

Zo is het Ron. Ik kan me een post van je herinneren met je lekkerste drie open messen. Daarin zat ook een merkloos mes bij.

Verder ben ik ervan overtuigd dat zo'n Ebay verkoper erg scherp is op zijn naam als verkoper. Twee negatieve recensies en zijn verkoop stort in. Hij -naar mijn inschatting- nooit zomaar Iwasaki in advertentie zetten.

Dit werkt natuurlijk alleen bij aanschaf. Als ik het mes wil verkopen heb ik een anoniem mes met een mooi verhaal ;)

De reacties op SRP geven vooral aan dat de prijs van zo'n mes beperkt is vanwege "No Stamp".

Niemand kan die verkoper wat maken ivm negatieve recensies, hij waarschuwt herhaaldelijk dat je het niet moet kopen als je er op staat dat je eentje wil met het merk erop.

De verkoopprijs zal inderdaad niet hoog zijn maar dat was de aankoopprijs ook niet dus dat zit wel goed.

En het kan zomaar een van je beste scheermessen blijken te zijn, er zijn zat grote namen die maar middelmatig scheren (ik denk vanuit persoonlijke ervaring bijvoorbeeld aan Mastro Livi's). Die volledig handgesmede Japanner is inderdaad een supermes, daar heb ik een risico genomen want de prijs was niet mis, ben volledig afgegaan op het vertrouwen in mijn Japanse vriend.

Je kan maar beter uitkijken, straks houd de slijper hem nog zelf! ;-)

Voor wat betreft die stempel of niet. Ook net zo'n mes in mijn handen gekregen.

In mijn topic van de Heljestrand mk32, daar kreeg ik zowaar een nieuwe mk31 bij, zonder stempel.

Maar op dit moment scheert hij het beste van de scheermessen die ik bezit ...

En zoals hierboven al beschreven staat, zelfs al zou hij niet goed scheren, voor dat geld heb je een goed oefenmesje ;-)

• 3 weeks later...

I don't believe Iwasaki would etch a blade when they forge all their own razors they would obviously stamp them in my opinion, I personally would not purchase a razor etched with the Iwasaki mark.

Maybe you are right Jamie, guess we will never truly know..

But I can say, these razors take a superb edge :) I got 2 and the one from Onno is exactly the same.

So for the money , a good deal not the less.

If someone could send me a stamped iwasaki, a real comparison could be made.

I would happily volunteer :)

Well I can ship the Iwasaki no stamp If you are interestedto compare. But the value of an Iwasaki no stamp must be higher then one with a stamp. There are simply less on the market :ugeek: