KugelFanger Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 (edited) Hallo nog maals. (Voor de mensen die problemen hebben met het kijken van de plaatjes https://imgur.com/a/8QGtn hier zijn ze te zien ik zal straks even wat aanpassen als meerdere mensen er last van hebben.) Als opvolging van het draadje "Mijn Kwasten Werkplaats(je)" wou ik ook graag in detail laten zien wat ik dan ook dus kan maken. In dit geval wil ik met een aantal foto's laten zien hoe een Polyester handvat tot stand komt. Zoals jullie weten heb ik een tijd terug mijn eerste polyester kwast laten zien, deze kwast is goed gelukt en heb het process ook redelijk onder de knie vindt ik. Hier werd ook de vraag gesteld voor meer foto's. De scheerkwasten beginnen allemaal als vloeibare polyester wat aangekleurd wordt en in een mal wordt gegoten in dit geval een 10cm mal en binnenmaat is 43mm (polyester krimpt tijdens uitharden dus ik hou ongeveer 42mm over) Dit wordt allemaal ontgast in de vacuumkamer en daarna onder druk gebracht in het drukvat (foto's kunnen jullie zien in mijn "mijn kwasten werkplaats(je)" draadje) Dit is overdreven, maar op deze manier ben ik wel zeker dat er geen luchtbellen in de uiteindelijke staven zitten Dit is wat er uit de Mal komt, een massief blok polyester wat ontzettend stinkt (dit trekt weg naar ongeveer een dag omdat het dan volledig is uitgehard) de kleuren zijn een beetje anders van dit blok omdat ik een foto vergeten was te maken, maar het proces is het zelfde. 1 kant wordt ingeboord en gevormd, 1 punt waar ik heel veel moeite mee had in het begin was dat dit materiaal heel makkelijk snijd maar ook direct splinters gooit. dat is niet erg handig, maar dit heb ik kunnen oplossen door schraap beitels te gaan gebruiken. polyester is een plastic en als je dit met 3000 rpm gaat snijden smelt het en gebeurt er verder niks, als je met een guts bezig gaat werkt ook niet want die breekt alleen stukjes af. met een scraper krijg je mooie lange krullen die je wilt hebben en krijg je een glad resultaat: niet glad als in spiegel maar het kan er mee door. Hierna polijst is een stuk van het handvat en draai ik hem om zodat ik kan werken aan de rest van de kwast, dit is belangrijk omdat ik niet meer bij de andere kant kan komen (of niet heel gemakkelijk, ik probeer het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken) Als het handvat gevormd is zoals ik dat wil komt het lange gedeelte, en ik probeer de kwast altijd weer beter als de vorige te krijgen zodat ik elke keer weer een mooi spiegel handvat heb. Ik begin met 180 grit of nog lager schuurpapier om alle gereedschap strepen er uit te halen, ik schuur dus ook het langste op 180 grit. daarna is het een kwestie van de krassen van het vorige schuurpapier te verwijderen. ik gebruik nat schuurpapier 180-240-400-600-800, daarna ga ik over op micromesh die heeft zijn eigen schaal qua grofheid/fijnheid dus ik weet niet wat dat precies in normale gritten inhoud. als dit klaar is gebruik ik een heel fijn polijstpasta (tegenwoordig gebruik ik brasso en silvo omdat dat met plastic fijner werkt) Trouwens wees niet net zo dom als mij om ook een doek te gebruiken, maar gebruik gewoon papier. De reden is dat als papier gegrepen wordt door de draaibank scheurt, een MICROVEZEL doek doet dat dus niet en TREKT JE HAND DE MACHINE IN!!! (eigen ervaring dus ik ben ook overgeschakeld op papier) nou wat is dan het uiteindelijke resultaat: Het mooiste van polyester is dat de kleuren eindeloos zijn en geen kwast het zelfde patroon krijg, een klein nadeel is dat polyester zich niet in elke vorm laat maken omdat je dat met polijsten een probleem krijgt en dus doffe plekken krijgt. De handvaten krijgen ook geen laklaag of beschermlaag, dus er kan niks los komen dus bij het goed behandelen van de kwast zal de glimmende laag nooit minder worden. ook is Polyester van zich zelf al waterproof dus water vormt geen probleem voor een handvat als dit. Hopelijk vonden jullie dit ook weer een mooi stukje om te lezen, ik ga ook nog even een stukje schrijven over houten handvaten. En ik hoop ook binnenkort te kunnen beginnen met filmen, dat geeft toch altijd weer een andere dimensie aan het uitleggen. Bedankt voor lezen Groeten Teun Edited May 29, 2017 by Guest 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 en gelukkig hebben we de foto's nog ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 en gelukkig hebben we de foto's nog ??? kun je ze niet zien?? ik heb ze met imgur geplaatst dus ze moeten te zien zijn anders moet ik even wat veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 nee, ik zie er geen maar ik zit op een netwerk server hier en die zou het kunnen blokken ?? denk echter dat ze nog opgeladen moeten worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 nee, ik zie er geenmaar ik zit op een netwerk server hier en die zou het kunnen blokken ?? denk echter dat ze nog opgeladen moeten worden Ik plaats ze zoals ik ze altijd plaats via imgur en dan een bb linkje voor de forums, heeft nog nooit problemen gegeven. of er moet wat veranderd zijn aan het forum zelf. https://imgur.com/a/8QGtn mischien kun je ze hier wel zien?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 ja, deze link werkt bij mij goed dank je Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 ziet er goed uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Hartstikke mooi, Teun ! Enne ... ik gebruik ook imgur om m'n plaatjes te laten zien via een linkje voor BBCode - nog nooit klachten gehad ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Leuke plaatjes, mooi handvatje!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArieMaiden Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Interresant en leerzaam verhaal. Mijn handen beginnen te jeuken als ik dit zie... Helaas heb ik alleen een grote metaaldraaibank tot mijn beschikking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Nou Arie. Dat zijn dan krabbergreepjes (grepen?) en/of titanium scheerkwastgrepen. Tjoptjop, aan de slag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Machtig mooi om te zien Teun Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Potverdikkie Teun, dat ziet er toch weer opnieuw super gaaf uit! We moeten het maar eens hebben over een kwast in de combinatie green en teal denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nienke Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 wederom erg mooi Teun! Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Nou Arie. Dat zijn dan krabbergreepjes (grepen?) en/of titanium scheerkwastgrepen. Tjoptjop, aan de slag! Dit dacht ik ook al , wanneer kunnen we de eerste afnemen Arie Potverdikkie Teun, dat ziet er toch weer opnieuw super gaaf uit! We moeten het maar eens hebben over een kwast in de combinatie green en teal denk ik. Je weet me te vinden dus , binnenkort ben ik weer door de blanko's heen dus zal ik is even een partij nieuwe gaan gieten (ook in jou kleuren combi) kijken wat jij er van vindt Vroeg me af..Blijft de polyester niet plakken aan de mal Teun? Of werkt de pvc als tegenpool? Nee PVC van zich zelf hecht niet alles op, en Polyester hecht ook niet zomaar en krimpt minimaal tijdens het uitharden. deze combi zorgt er voor dat het geheel makkelijk van elkaar los laat. er zijn ook andere gietharsen die wel zouden kunnen hechten aan de pvc mal, maar dan kun je losmiddel aanbrengen zodat het geheel niet aan de mal blijft plakken. een andere optie die ik nog ga gebruiken is HDPE (beter bekend als snijplanken) daar hecht helemaal niks op. maar goed dit werkt ook dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 @kugelfanger Hee heel fijn : dit is zoals ze zeggen een hobby binnen een hobby. Het resultaat mag er zijn. In welke mate kan je egale kleuren binnen dit procede bekomen ? Ja ik weet het wel : meerkleurig zal wel moeilijker zijn en 2 identieke handvaatjes zullen zowat uitgesloten zijn. Toch wel heel fijn dat je dit procede beheerst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Ik vind dat wel te gekke greepjes. Tegen de tijd dat je weer gaat gieten houd ik me ten zeerste aanbevolen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Nou Arie. Dat zijn dan krabbergreepjes (grepen?) en/of titanium scheerkwastgrepen. Tjoptjop, aan de slag! Daar zeg je zoiets een mooi titanium greepje ben ik wel voor in.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Nou inderdaad. Of een Rubberset-achtig kwastgreepje in titanium... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Nou inderdaad. Of een Rubberset-achtig kwastgreepje in titanium... + 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Nou inderdaad. Of een Rubberset-achtig kwastgreepje in titanium... + 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Mooi, dat zijn al 3 stemmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArieMaiden Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Nou Arie. Dat zijn dan krabbergreepjes (grepen?) en/of titanium scheerkwastgrepen. Tjoptjop, aan de slag! Ik werk vnl. met RVS en loop al een poosje te verzinnen hoe ik een bijzonder model zal maken. Moet dan niet massief worden want als die dan per ongeluk uit je handen glipt ligt je wasbak aan diggelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Mooi werk Teun ziet er fantastisch uit zijn deze grepen lichter van gewicht dan eenzelfde van hout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 @kugelfangerHee heel fijn : dit is zoals ze zeggen een hobby binnen een hobby. Het resultaat mag er zijn. In welke mate kan je egale kleuren binnen dit procede bekomen ? Ja ik weet het wel : meerkleurig zal wel moeilijker zijn en 2 identieke handvaatjes zullen zowat uitgesloten zijn. Toch wel heel fijn dat je dit procede beheerst. Een identiek handvat is ongmogelijk, ik werk met pigment kleuren en micapoeder. Het eerste mengt opzich goed maar ik gebruik dat alleen ondertonen. De Micapoeder lost niet op het is een soort fijngemalen glitter die ook wordt gebruikt in makeup en shampoo, en volgensmij zelfs in zeep. Dit spul volgt altijd een beetje zijn eigen weg dus 2 dezelfde kwasten maken is onmogelijk. Dat is nou juist het mooie ervan vindt ik. Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts