Jump to content

Mijn Kwasten Werkplaats(je)

KugelFanger

Recommended Posts

Hallo Iedereen,

Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om wat te laten zien waar ik mijn scheerkwasten maak, ook werd er gevraagd of ik foto's wou maken van het proces van begin tot eind (maken van een scheerkwast). Ik dacht laat is een begin maken met het showen van mijn werkplaatsje.

pDHmzP3.jpg

Dit is hoe de schuur er uit ziet als ik er aan het werk ben, even voor de duidelijkheid nog niet alles is ingericht zoals ik het wil hebben maar ik ben al een aardig eind op weg. De boel wit geschilderd om alles een beetje licht te houden, een 2meter x 90 cm diep werkbank gebouwd omdat ik nogal groot ben dacht ik ik wil op fatsoenlijke werkhoogte werken.

TPYxSrf.jpg

Dit is de andere kant van de schuur wat je niet kunt zien op de eerste foto, de stelling er naast is niet zo heel bijzonder, een aantal apparaten zoals een boormachine, bandschuurmachine + schuurpapier. alles wat op deze foto staat is eigenlijk ook niet zo heel belangrijk (voor jullie). Maar wel voor mij :P, ik vindt het namelijk wel fijn om tijdens het werk een beetje radio te luisteren. en na al dat harde werk een koud biertje te kunnen pakken uit de koelkast :lol::lol:. Wat misschien wel leuk is om te weten mischien is dat de beitels die op de koelkast liggen mijn nieuwe beitels zijn, en nog aan mijn gereedschapsbord moeten worden opgehangen. Het zijn niet de beste beitel maar een paar verschillende maten is altijd wel fijn :D

56hoESa.jpg

Dit zijn dan wel leuke foto's voor jullie, hier kunnen jullie de Compressor + drukvat zien staan die ik heb omgebouwd speciaal voor het maken van handvat blanks, na het ontgassen gaan de gevulde mallen in dit drukvat onder een druk van 5 bar om luchtbellen te elimineren uit het uiteindelijke product. 5 bar is behoorlijk hoge druk dus echt heel veilig is het allemaal niet, dus ik heb behoorlijk veel getest voordat ik dit daadwerkelijk in gebruik nam en nu nog ben ik altijd voorzichtig :!::!::!:

SQECFoh.jpg

Hier zien jullie (rechts op de foto) mijn vacuumpomp + vacuum kamer, hiermee kan ik hout impregneren onder negatieve druk en kan het hout dus stabilizeren. De hars die hiervoor gebruikt wordt is hitte geactiveerd, vandaar ook het oventje wat er rechts naast staat. het vak daaronder ligt al mijn draaihout in, ik gebruik ook brandhout van mijn ouders om handvaten te maken voor mijn eigen gemaakte draaibank beitels. no way ga ik daar het sierhout voor ga gebruiken.

frAyGDV.jpg

Nouja het uiteindelijke draaien moet ook ergens opgebeuren, en daarvoor gebruik ik mijn simpele maar effectieve minidraaibankje, tja deze foto hebben jullie in de oude ingerichte schuur misschien ook al een keer gezien. Echt veel aan toevoegen kan ik hier niet :P. Oja links boven in heb ik mijn stof maskers hangen, erg handig met al dat stof wat er vanaf komt en bovendien veilig dat je iets voor je gezicht hebt zitten. Ik heb namelijk al 1 keer gehad dat een stukje hout in mijn gezicht kreeg, direct blauwe plekken. Vandaar draag ik nu altijd veiligheidsbril + stofmasker, het liefst wil ik nog een keer een gelaats masker.

BQr98VE.jpg

alles moet na de tijd (op last van mijn vriendin, en ik moet zeggen dat het ook veel fijner werkt) wel weer opgeruimd worden, voorheen had ik altijd direct mijn stofzuigerzakken vol zitten, en een nat/droog filter verstopte iedere keer door al het fijnstof wat vrij komt met het schuren. ik heb toen de emmer die er naast staat met 2 kleine aanpassingen veranderd in een cycloonzuiger. al het grove vuil komt in de emmer terecht, en al het fijnstof gaat de zak in. hierdoor ruim ik toch alles op en hoef ik niet om de 2 seconden mijn stofzuigerzak te vervangen.

Nouja wat is dan zoal het resultaat:

snR6zC0.jpg

Dit dus, deze moeten nog worden gelakt en geolied maar ik hoop dat jullie dit leuk vinden om te zien. in de toekomst komt er in de schuur nog een slijpmachine bij om alle beitels bij te houden, verder blijft het allemaal vrij simpel in de schuur. Uiteindelijk begin in nu toch ook echt te denken aan een eigen merk + website en webwinkel. De eerste stappen zijn gezet in de richting, maar daarover hopelijk meer in de nabije toekomst :D

Mooi om te zien Teun! En wat voor houtsoort is dat die gebruikt is in de afgebeelde kwast-handvaten?

Het afgebeelde hout is Wenge, redelijk moeilijk om te draaien met botte beitels (heb ik ondervonden). Maar goed afgewerkt een erg robuust uiterlijk dus erg mooi vindt ik zelf. Ik heb er 1 met Danish oil gemaakt die ziet er erg mooi uit.

CwAYTEL.jpg

Deze dus.

Mooi man!!

En te gek dat je nu ook je eigen hout kunt stabiliseren! Dat is een goede investering geweest.

Leuk om te zien en ben benieuwd wat er allemaal gemaakt gaat worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Meer pressie zetten Nienke. :D

Maar ook al is het niet opgeruimd ook een nette ruimte om je hobby uit te voeren .

Meestal werkt dat averechts.... haha

Gelukkig kan de deur dicht en laat ik natuurlijk de andere kant niet zien ;-). Mijn "atelier" ziet er ook niet uit gezien ik daar vrij weinig werk. :-P