Jump to content

Recommended Posts

Posted

Toen mijn baard begon te groeien kreeg ik een Philishave. Na twee keer was ik daar klaar mee. Het ding niet meer aangeraakt. 40 jaar met van alles geschoren in plastic omhulsels. Afgelopen december een DE gekocht. Eerst met gesloten kam en later open (auw!) maar al doende geleerd. Toch wel erg schoon en prettig scheren met een kwast en scheerschuim. Van een DE naar een open mes leek me een iets kleinere stap dan vanaf plastic. In de buurt stond een complete scheerset te koop met riem en spanriem en gele en rode pasta en een ebbenhouten DOVO. Een verjaardagscadeau voor een lieve man maar die vond het maar niks. Nu twee weken later een setje van MP gehaald met een bijna nieuw mes en een wat ouder mes en een steen erbij. Grijs met een donkerrode rug en wat scheurtjes erin. Met de slijpsteen voor de schaatsen de beide MP messen voorgeslepen en met de grijze steen nageslepen. Scheert nog niet zoals de DOVO maar complete scheerbeurten met een open mes lukken al. Hoop hier wat kennis(en) op te doen om me te bekwamen in het betere slijpwerk.

Posted

Welkom Zwolleman, je "grijze" steen is een coticule.

Mogelijk verkrijg je een betere snede door eerst de paars-rode kant (4K grit) te gebruiken voor je naar de grijs-gele hogere grit kant gaat.

Succes

Posted

Van harte welkom en succes met de open messen. Genoeg info en heren die graag helpen bij deze ontdekking en natuurlijk veel scheerplezier toegewenst!