Jump to content

Medyna K-Stahl (carbon 0,08mm)

Harkos

Recommended Posts

P_M_Medyna_carbon.jpg.5619513263a5526f36a0286442c0550d.jpg

De Medyna is een oud mesje, dat hooguit nog bij de echte verzamelaar te vinden zal zijn. Ik kreeg deze van DannyVG, die wat oude mesjes aanbood voor het proberen.Op internet heb ik ook weinig informatie kunnen vinden. Het onderhavige mesje is met enige weemoed definitief na 8x gebruik in het doosje voor de oude mesjes verdwenen. Ofschoon ik er gewoon 8 uiterst goede beurten mee heb gedaan en hij toen nog niet op was, moest ik hem wel wegdoen, omdat hij aan 1 kant gebroken was. Deze Medyna K-Stahl (carbon 0,08mm) is echt een hoogwaardige exponent van de oude carbon mesjes. Niet geverfd, dus roesten als wat, maar daarmee ook meteen zijn scherpte op en top behouden. Nou ben ik een groot fan van Captain Red mesjes, maar als ik van de Medyna een partijtje van zou vinden, was ik erg blij! Mooi was de synergie in de Fasan Slant. Dat is een optimaal koppel. Echter het mesje is breed inzetbaar, zoals ik heb gemerkt in de diverse krabber.

Helaas een wat ranzige foto, want ik heb hier onderweg geen verpakking van het mesje. Kan je echter ook meteen zien wat er gebeurt met niet gecoate carbon mesjes.

Mijn oordeel: zeer goed. Blijvertje, NOS, dus moeilijk verkrijgbaar.

1- Krabber: Fasan Slant #42

Het mesje is een nieuw fenomeen. Niet meer te koop, maar ik kreeg er 11 van DannyVG. Vanmorgen, dus de eerste test. Het is een carbon mesje, uiterst dun en flexibel.

Het is een credo, dat je nooit teveel parameters tegelijk moet wijzigen. Kon het echter niet laten. Nam zondag een Fasan van Richard over, daar de Medyna in en scheren. Nou tordeert die Fasan het mesje mooi, waardoor er weer at stijfheid ontstaat. Zet dat voor de 1e ronde op mijn huid en na even voelen of het trekt, er op los scheren. Wauw dit is vele malen beter dan een Captain Red in een Lord L6. Wat een goed scherende combi. De zachte snit van het carbon mesje in een stevig torderende slant. Mooi, dat je met zo'n handvol oude meuk, zo geweldig kan scheren. Moet die Fasan nog met verschillende mesjes testen natuurlijk, maar kan nu al verklappen, dat mijn 39c zeker niet beter voelt. 3 rondes glad.

2- Krabber: Ikon Shavecraft 101

Tja dat mesje? Jammer dat zoiets niet meer wordt gemaakt. Na 1x gebruik onder de roestvlekjes, maar opnieuw scheren, zoals ik het lekker vind. Net als je denkt, het mesje trekt, snijdt hij zacht en soepel de haartjes af. Echt de carbon karakteristiek om maar zo te zeggen. Voor het gevoel wat weerstand, maar in werkelijkheid zacht en soepel irritatieloos snijden.

In de Ikon 101 een wat kleine hoek, maar als ik die dan ook constant houd, hoge school scheerwerk. Met de open kam kant van de 101 ook even de okseltjes meegenomen. Ook daar flitst de Medyna door.

3- Krabber: Above The Tie S1

Sommige mensen gooien na 3x gebruik het mesje weg. Nou ik deze Medyna niet.

Wat een openbaring vamorgen in mijn S1. Oud mesje in een nieuw concept krabber. Wat een voltreffer. Dit is voor elkaar gemaakt. Denk een van mijn beste beurten. Het mesje scheert zo direct en nauwkeurig, dat de Lavenda meer in de weg zat, dan geleide. De laatste ronde met een afgespoeld gezicht, waar aleen nog dun nat schuim opzat, geschoren. Hierdoor pakte de Medyna elk haartje tot op de wortel mee. Super glad scheerwerk en dat super carbon zacht en soepel.

4- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable

De Medyna begint er wat ranzig uit te zien. Net zo'n oud Herder mesje, dat te lang in het vocht heeft gelegen. Zwart verkleurend met hier en daar bruine plekken. Echter het snijrandje en dat is eigenlijk alles wat we willen, is nog steeds niet sleets en ziet er mooi blank uit. Een 4e scheerbeurt, zeker zo goed als de 1e. 1 nadeel aan het mesje, de korte kant is ook behoorlijk scherp gestanst.

In de Fat Boy is dat een minpuntje, want het mesje steekt behoorlijk uit aan de kanten. Opletten geblazen, dat je je geen jaap geeft met de korte kant. Dat is tot nu toe ook het enige. Verder scheert het als de welbekende tierelier. In de Fat Boy op 6 feilloos glad.

5- Krabber: Lord L6

De Medyna ziet er weer een beetje ranziger uit, maar nog steeds goed zijn werk doen. Wat een heerlijk mesje.

In de L6 helemaal goed. 3 rondjes glad. Nu ik dit typ, 9 uur later, nog steeds een acceptabele bakkes. Net aan wat rasp, maar dat is meer gevoel, dan zichtbaar.

6- Krabber: Fasan Slant #42

De Medyna deed me even twijfelen vanmorgen. Wel na 6x, maar weet het niet zeker, dus morgen nog 1x. Het mesje is uitgeroest. Nu een mooie zwarte vlekkerige patina, maar nog steeds een glimmende snede.

Mijn twijfels ontstonden, doordat ik het gevoel had, dat er meer stoppel bleef staan dan eerder. Echter toen ik meer aandacht aan de hoek in de Fasan bestede, ging het alsnog als de gesmeerde bliksem en ben ik prima glad. Dan morgen nog eens in de S2 en anders was 6x ook prima.

7- Krabber: Above The Tie S2

Helaas is de Medyna vandaag letterlijk aan zijn eind gekomen. Niet omdat hij bot werd, maar is gebroken aan een kant. Vanavond even zin of hij nog te gebruiken is, maar verwacht het niet.

In de S2 wee een prima beurt met dit mesje, echt op zijn carbons. Irritatieloos zeer glad. Toch proberen of ik hem vanavond nog in de Fasan kan klemmen. Nu eerst het huis mobiel maken.

8- Krabber: Fasan Slant #42

Kon het niet laten, ofschoon het mesje gebroken is aan 1 kant, de Medyna nog eens in de Fasan vast gezet. Dat bleek geen probleem.

Ondanks, dat het mesje aan 1 kant gebroken is laat hij zich prima torderen in de Fasan en ligt vast als een huis. Je snapt het al, weer prima geschoren. Vraag me af wat nu mijn beste slant is.Thuis eens testen, maar de Fasan overtreft denk ik de 39c en zeker de Ikon X3. De ATT S1 en S2 moet ik nog even over nadenken en de Mulcuto ligt ook thuis, maar vind ik eigenlijk te licht voor een vergelijking. In elk geval heb ik geen spijt van mijn overname op de forumdag van deze Fasan van Richard.

Naar index Harkos

• I like it 1