Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

In mijn kistje beginnen zo langzamerhand meerdere scheermessen te komen. Hergebruik laat dan ook vaker iets op zich wachten. Nu weet en begrijp ik dat bij langer bewaren van messen deze in de olie gezet moet worden om roest en andere aanslag te voorkomen. Welke olie kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Ik heb hier -van een mislukt pre shave avontuur- jojoba, amandel en druivenpit olie liggen. Zijn deze geschikt voor deze taak?

Of is Ballistol of een andere minerale olie veel beter?

Edited by Guest
Posted

Zelf gebruik ik balistol nooit enig probleem mee gehad, doet het uitstekend

Posted

Je wilt een zuurvrije olie die niet ranzig kan worden. Twee olieën die bij uitstek geschikt zijn voor messen zijn de al genoemde Balistol en de ook populaire Camelia-olie. De laatste kan uitdrogen op het mes als het er een jaartje opzit, wat de reden is dat ik op Balistol overgestapt ben: mijn rotatie in messen is eigenlijk al te groot en met alle slants daarbij kan het makkelijk meer dan een jaar duren voor een mes weer aan de beurt is. Bij regelmatiger gebruik van je messen is Camelia misschien wel de fijnste olie denkbaar.

Posted

Het heeft inderdaad een sterk luchtje maar daar heb ik persoonlijk geen last van. Vanwege het uitdrogen van de Camelia gebruik ik dit ook niet meer.

Posted
Balistol is prima maar ruikt nogal, zelf gebruik ik Camelia

En dat met jouw geurvermogen en arbeidshistorie......

Ik les op internet over zuivere en -met minerale olie- aangelengde Camelia. Ik neem aan dat hier zuivere wordt gebruikt.

Posted

Balistol ruik ik wel en dat verstoord de hemelse geuren van de Jabonman in de badkamer! Vandaar mijn keuze voor de Camelia, daarvoor gebruik ik trouwens zo'n handig verdeelpotje Abura Tsubo

056466.jpg

Posted

Ik heb balistol maar in de dagelijkse praktijk gebruik ik niets. Mijn rotatiesnelheid van de messen is ca 10 weken en door na het gebruik het mes goed te drogen (doek en föhn ) en buiten de badkamer te stallen heb ik tot op heden geen oxidatie verschijnselen gehad. De föhn gebruik ik vooral om het mes tussen de scales te drogen.

Posted

Zelf gebruik ik geen openmessen. Die in de winkel hebben een laagje olie gehad in Etten-Leur bij de slijper :P. Zal even na moeten vragen welk merk. De messen die Marijn gebruikt zitten niet in de olie. Komen idd vaak genoeg aan de beurt. Hij heeft er ook maar 3 ;). Die worden wel vakkundig gedroogd en liggen idd buiten de badkamer.

Ik heb ooit voor de winkel messenolie mee laten komen van Hans Baier, maar dat zal het zelfde inhouden als boven genoemde.

Posted

Balistol is ook wapenolie. Elke wapenolie, zoals mikxoil, is zuurvrij.

Mensen met messen zullen ook wel eens een wapentje hebben dus die olie is ook goed.

Mijn rotatie is vooralsnog ook nog snel genoeg, dus nog geen olie (op de messen)

Posted

Balistol is ook toegelaten door de Duitse variant van de VWA an mag dus ook op keukenmessen ed gebruikt worden. Het heeft dus ook geen kwalijke gevolgen voor de gezondheid mocht je het van je mes willen likken omdat het zo lekker ruikt.

Posted

Is geperste lijnolie ook een optie om te gebruiken? Of droogt dat op.

Posted

Niet te moeilijk doen, gewoon balistol smeren :) makkelijk verkrijgbaar en werkt uitstekend .

Posted

Niet te moeilijk doen, gewoon balistol smeren :) makkelijk verkrijgbaar en werkt uitstekend .

Posted

Maar ik heb nog een paar flesjes koud geperste lijnolie staan. Tot nog toe niet gebruikt maar ik ga dat toch maar eens met een mes proberen. Zien hoe dat gaat.

Posted

Koud geperst gaat wel. Kijk wel of het geengekookte is. Dat moet jeechtnietdoen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Posted
Koud geperst gaat wel. Kijk wel of het geengekookte is. Dat moet jeechtnietdoen

Ik heb erbij gestaan toen het geperst werd. In een oliemolen ergens in Gelderland. Is dus zeker niet gekookt.

Posted

dan kun je het proberen , zal best werken , is alleen vrij dik maar het conserveert wel

het beste is als olien ook zuurvrij zijn , maar dat is dacht ik bij lijnolie wel in orde

Posted

Ik heb een klein handsprayflesje waarin ik Balistol heb zitten verdund met een beetje alcohol. Na het scheren maak ik het mes droog met een toiletpapiertje. Ook tussen de scales. Daarna met de föhn. Als laatste met de spray de met een beetje alcohol verdunde Balistol erop. De olie kruip dan mooi overal tussen.

Balistol en alcohol zijn beide ook nog eens ontsmettend. Voordat ik de olie erop doe haal ik het mes nog even kort over het canvas om de snede te reinigen.

• 1 month later...
Posted
Ik heb balistol maar in de dagelijkse praktijk gebruik ik niets. Mijn rotatiesnelheid van de messen is ca 10 weken en door na het gebruik het mes goed te drogen (doek en föhn ) en buiten de badkamer te stallen heb ik tot op heden geen oxidatie verschijnselen gehad. De föhn gebruik ik vooral om het mes tussen de scales te drogen.

Tony hebben de kunststof hout en natuurlijke (hoorn enz) dan geen last van de hitte of doecje zo dat enkel een beetje warme lucht de scales bereikt ? Lijkt mevook heel tijdsintensief of zie ik dit verkeerd ?

Posted

Gelijk wat je doet, wacht er niet te lang mee! Gedaan met scheren, eerst mes afdrogen, Dan pas naspoele, aluin,... en op het einde nog eens goed afdrogen of droogblazen, in 5 minuten heb je al aanslag!

Een haardroger verbrand geen haar dus ook geen scales veronderstel ik? Als het hout te droog is beetje balistol erop.

Verder is balistol zo een beetje de lplossing voor alles, wd40 maar biologisch