Hanskoning Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 Ik ben een liefhebber van het gebruik van een pre-shave als ik na het douchen niet op het gezicht maar met behulp van een kom de zeep opschuim. Ik breng dan na het douchen direct de pre-shave aan en ga vervolgens een mooi schuim slaan die ik vervolgens over de pre-shave opbreng. Verder met het lichaam af drogen om daarna de krabber ter hand nemen, dit geeft mij een zeer goed scheerresultaat. Het opbrengen van pre-shave behoort voor mij bij het scheerritueel en niet zo zeer voor de extra werking die het zou hebben op het verzachten van de baardharen. Ik ben ervan overtuigd dat een goede scheerzeep of crème de baardharen ook ten volle verzacht, de huid beschermd en verzorgd tijdens de scheerbeurt. Ik kan (puur als leek gedacht) me wel indenken dat mensen met een schrale en of gevoelige huid baat kunnen hebben bij een pre-shave olie met zijn verzorgende werking en extra oliefilm op de huid waardoor het mes waarschijnlijk met minder frictie over de huid glijd. De enige pre-shaves die voor mij wel een toegevoegde waarde hebben zijn bijvoorbeeld de Vitos en Proraso groen die door de aanwezige menthol het verkoelende effect van een later opgebrachte menthol zeep versterken. Maar zoals gezegd het aanbrengen van een pre-shave vind ik een zeer plezierig onderdeel van de gehele scheerbeurt maar de prijzen die ervoor gevraagd worden zijn over het algemeen vrij hoog, zie als voorbeeld de TOBS die € 18 moet kosten voor 30 ml olie. Ik heb vooraf gekeken naar de ingrediëntenlijst van de diverse fabrikanten en dan blijkt dat de meest genoemde oliën zijn: castor, jojoba, druivenpit, amandel en olijfolie. Op diverse forums en internet vind je ook veel verschillende recepten voor het zelf vervaardigen van pre-shave olie en het is dan ook absoluut geen hogere wiskunde om zelf met deze informatie een goede pre-shave samen te stellen. Nu had de Tuinen laatst weer een actie met diverse oliën waarbij je de tweede olie gratis kreeg en zelfs een paar soorten olie in de actie van drie halen één betalen. Dus heb ik de stap genomen en diverse oliën ingeslagen om zelf aan de slag te gaan. En na enige aanpassingen heb ik nu de samenstelling gevonden die voor mij het beste resultaat geeft. De samenstelling van mijn huisgemaakte pre-shave olie is als volgt: 40% Castor olie 25 %Druivenpit olie 20% Jojoba olie 10% Macademia olie 5 % Glycerine Om een hele lichte geur aan de olie te geven heb ik enkele essentiële oliën gekocht (Eucalyptus, Lavendel, Bergamot en Tea Tree) Wees heel voorzichtig met het toevoegen van essentiële olie en begin met het toevoegen van slechts enkele druppels. Mijn eerste flesje heb ik weggegooid omdat ik teveel Lavendel druppels toegevoegd had, dus voorzichtig beginnen en naar behoefte steeds een druppel bijvoegen is de wijzere manier. Het is leuk om een product te gebruiken welke je zelf samengesteld hebt en als je de oliën ook nog in de actie koop dan bespaar je ontzettend veel geld t.o.v. de kant en klare producten van de diverse aanbieders. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AukeH Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 Duidelijk en zeer overzichtelijk geschreven Hans, hulde hiervoor.. Ga er zelf ook maar eens mee aan de slag en dit lijkt me een goede basis. En idd de preshaves zijn erg prijzig vooral als je het zelf helemaal naar wens en geur kan maken. Dank voor de heldere uitleg..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted May 2, 2017 Share Posted May 2, 2017 Hans, menthol kristallen lossen heeeel goed op in olie. Dus zoek je nog een verkoelende olie, juist ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 2, 2017 Author Share Posted May 2, 2017 Daar heb ik nog nooit aan gedacht Harrie en was er ook niet bekend mee maar natuurlijk weer bedankt voor de tip. Lijkt me dat de Eucalyptus hiervoor de geschikte kandidaat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Gisteravond een paar van die kristalheldere fonkelende menthol kristallen in de Eucalyptus olie bijgevoegd en zie vanmorgen geheel opgelost. Straks de proef op de koele som in combinatie met een menthol zeep. Nogmaals dank voor de tip Harrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Crystal Menthol en Crystal Meth scheelt niet heel veel in benaming, Werner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Voorzichtig aan begonnen en gisteravond twee grotere menthol kristallen aan de olie toegevoegd. Vanmorgen na het aanbrengen een zeer licht waarneembare koeling dus na de scheerbeurt nog een grote kristal aan de olie toegevoegd. Omdat er ook vaak gewag gemaakt wordt van amandelolie ook nog twee flesjes amandelolie bij de Tuinen besteld. Olijfolie ben ik wat huiverig voor omdat dit vaak het schuim niet ten goede komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos schenau Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Ik heb twee flesjes pre shave olie op basis van Amandel olie. Ook gebruik ik de olie bij het uitscheren met het open mes. één flesje heb ik bij de amandel olie Eucalyptus olie bijgevoegd en bij het andere flesje heb ik lavendel olie toegevoegd (paar druppeltjes.) De olie met Eucalyptus mag inderdaad wel een oppepper gebruiken om het gewenste frisse menthol gevoel te krijgen. Wat dat betreft kan het mij niet ijzig genoeg zijn. De lavendel olie gebruik ik bij mijn Dr Harris Lavender soap. Mijn ervaring is dat amandel olie als basis geen nadelige invloed heeft op de schuimvorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Ook mijn eigen brouwsel heeft gelukkig geen nadelig effect op de schuimvorming. Wel blijft het gezicht bij het gebruik van olie tot naar mijn idee tot het einde van de scheerbeurt iets gladder aanvoelen maar dat kan ook slechts het idee zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Na het tweede gebruik was de verkoeling beter waarneembaar maar nog niet zoals gewenst. Het uiteindelijke doel is om een olie te verkrijgen die qua koeling iets onder de Proraso groen zit. Daarom vandaag na de scheerbeurt nog een mooie grote kristal aan de olie toegevoegd. Oplossen gaat niet zo snel als in alcohol maar na 24 uur zijn de kristallen wel geheel opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Je kan het kristal ook even verpletteren en de olie iets opwarmen om het oplossen te versnellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Kijk de goede tips stromen binnen en daardoor dus op weg naar een mooie naar Eucalyptus ruikende menthol olie die ook nog eens heerlijk verkoeld. En dat is voorwaar een ongedacht resultaat toen ik het experiment opstarte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 Het derde gebruik van de olie met menthol en nu is de koeling bijna op het gewenste niveau dus vanmorgen nog een flinke kristal bijgevoegd. Maar het is een prettig gevoel al het huidje voelen afkoelen terwijl je het schuim aan het kloppen ben. Zit nu eigenlijk wel met de vraag waarom men wel pre-shave cremé met menthol heeft maar nog geen één fabrikant een olie met die uiterst heerlijke verkoelende pareltjes? Vandaag de Amandel en Cactus olie ontvangen dus de derde huisgemaakte olie wordt er één met Castor, Jojoba, Amandel en Cactus olie, plus glycerine en Bergamot essentiële olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Zit nu eigenlijk wel met de vraag waarom men wel pre-shave cremé met menthol heeft maar nog geen één fabrikant een olie met die uiterst heerlijke verkoelende pareltjes? Hans, jij zoekt geen olie met menthol, jij zoekt menthol met olie. Net zoals jij menthol met zeep zoekt. Ik wacht op het moment dat je de schijn de schijn laat en datgene doet wat je sowieso stiekem droomt: gewoon pure menthol op je gezicht smeren voor de scheerbeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 Snuffie droomt zo heb ik laatst gelezen En lees ik hier enige woorden uwerzijds die mijn milde menthol behoefte ridiculiseert, heeft die jongen een dagje vrij gaat hij een eerzaam forum lid lastig vallen Moet jij trouwens niet je micro-electronica apparaat gebruiken om een niet nader benoemde scheve te zoeken Maar ik dacht toen ik zag dat je gereageerd had dat jij mij het antwoord ging geven op mijn vraag waarom geen fabrikant olie heeft met die sprankelende koeldiamantjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Nou, eigenlijk was ik van zins om nu ongeveer effe lekker wat messen te scherpen, maar ik ontdek net dat ik vergeten ben tape te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 Zoals gewoonlijk weer zeer treffend en scherp opgemerkt Rolf Maaaaaaar het kan natuurlijk zo zijn dat ze op het platteland de boerenwinkels om 17.30 sluiten om daarna met zijn allen met de lepel gezamenlijk uit één de pan de kruimelige aardappelen vermengt met bruine bonen, uitgebakken kaantjes en reuzel te nuttigen Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Ik maak er een punt van maximaal eenmaal per dag een bouwmarkt te bezoeken, en bij voorkeur nog minder vaak. Heden was ik al een keer ter Gamma. Onhandig dat ik toen geen tape meenam? Jazeker. Reden om me dan maar weer aan te kleden na de hete douche (messen slijpen bij voorkeur na de avondlijke douche, gekleed in badjas met een koude pint binnen handbereik, voorwaarden waaraan ten tijde van de realisatie reeds was voldaan)? Driewerf neen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 6, 2017 Author Share Posted May 6, 2017 Deze uiteenzetting kan mijn instemming hebben, het is werkelijk nog te koud voor de tijd van het jaar om gekleed in alleen een badjas en een biertje ter hand de Gamma te gaan bezoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 9, 2017 Author Share Posted May 9, 2017 Het derde flesje huisgemaakte pre-shave olie is een feit. Het heeft een iets andere receptuur dan de eerste twee flesjes en wel: 40% Castor olie 20% Amandel olie 20% Jojoba olie 20% Druivenpit olie Hier een dopje glycerine bijgedaan en een paar druppels Bergamot essentiële olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Het derde flesje huisgemaakte pre-shave olie is een feit. Het heeft een iets andere receptuur dan de eerste twee flesjes en wel: 40% Castor olie 20% Amandel olie 20% Jojoba olie 20% Druivenpit olie Hier een dopje glycerine bijgedaan en een paar druppels Bergamot essentiële olie. Geen menthol kristallen?!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 9, 2017 Author Share Posted May 9, 2017 Na dat verhaal van Danny in de latrine eens hard aan mijn opperhuid getrokken haalde ik hele vellen ervan af dus even niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Na dat verhaal van Danny in de latrine eens hard aan mijn opperhuid getrokken haalde ik hele vellen ervan af dus even niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 De vierde huisgemaakte pre-shave olie is ook geprepareerd en deze is verrijkt met de heerlijk ruikende Tea Tree essentiële olie. Ook deze kent een andere receptuur en wel: 40% Castor olie 30% Amandel olie 30 % Jojoba olie Flinke scheut glycerine Nog geen verkoelende pareltjes in deze olie, wel na de scheerbeurt van vandaag nog enkele kristallen aan de Eucalyptus & Menthol olie toegevoegd want met zomers weer is extra verkoeling wel op zijn plaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Wel de werkelijkheid heeft het onwerp achterhaald en er zijn dus diverse mentholkristallen aan deze meer dan fris ruikende pre-shave olie toegevoegd. Dat houdt de score in evenwicht twee met en twee zonder menthol in de huisgemaakte pre-shave oliën. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts