Jump to content

Het persoonlijk grensgebied in krabbers

Hanskoning

Recommended Posts

Voor een dagelijkse scheerder zoals ik ben is er door een durende zoektocht duidelijkheid gekomen in welke krabbers dagelijks door mij gebruikt kunnen worden. Krabbers die een zeer hoge effectiviteit combineren met genoeg comfort om ze dagelijks te kunnen gebruiken zonder enige vorm van huidirritatie op te lopen.

Ik ben gecharmeerd van de meer effectievere -door sommige ook wel agressiever genoemd- krabbers waarbij van oudsher mijn voorkeur naar een slant uitgaat. Effectief noem ik een krabber als hij zeer diep uitscheert en dat paart aan een hoog scheercomfort.

Voorbeelden van dit soort krabbers in mijn collectie zijn de open en dichte kam versie van de Blackbird, de Timeless 0,95 met dichte kam, Wolfje met het grote mondje, Lutz slant en de Needle Point slant (deze geleend maar hopelijk ooit)

Zonder problemen kan ik me met de bovengenoemde krabbers dagelijks spekglad scheren zonder de huid te irriteren waarbij aangetekend die te worden dat ik -slechts- één tic ;) heb en dat is dat ik ondanks een zware baard na de schonende scheerbeurt alleen maar nog wat rasp accepteer op de linker onderkaak.

Voorbeelden van krabbers die de comfort grens bij dagelijks gebruik voor mij negatief overschrijden zijn de open kam versie van de 0,95 Timeless, de Mühle R41 -2011 en de nu van Efsk geleende Valencia slant.

Vooral de laatste scheert zo diep uit dat mijn huid de volgende dag al tijdens het inzepen weer irritatie liet voelen. Toch de scheerbeurt met de Valencia aangevangen echter dit was zo onprettig dat de Valencia na de eerste gang ingeruild werd voor de veel mildere Fatip open kam.

Bij de Timeless 0,95 open kam bereikte ik dit punt op de derde dag dat ik hem achter elkaar gebruikte. Wel de scheerbeurt ermee afgemaakt maar de volgende dag de huid laten rusten om de herstelwerkzaamheden niet in de weg te staan.

Dit zijn krabbers die in mijn optiek zeer geschikt en het beste hun werk doen bij scheerders die zich één keer in de twee of drie dagen scheren.

Je bent meer dan glad en de huid heeft voldoende tijd om te herstellen.

Ik ben dan ook zeer benieuwd welke krabber door jullie als de uiterste in effectiviteit en comfort beleefd wordt en welke deze grens overschrijdt en als niet prettig meer beschouwd wordt.

Zal een mooi lijstje uekaz opleveren.

Voor mij zijn er twee toppers, de blackbird SB en de Wolfman SB (0,74 of standaard), al de rest is wat minder, zijn eigenlijk de enige die ik nog gebruik en dan nog maar héél zelden heden ten dage gezien er niks gaat boven het echte werk, kan je net zo zacht en diep uitscheren als je wil :-)

Voorbij de grens van het comfortable liggen in willekeurige volgorde:

• Alle tot nu getestte Russische slants
  • Kabrand
  • Golf (de Art Deco variant)
  • KWC
  • Speed
  • Valencia

Op de grens kan Fasan liggen, maar bij goed gebruik liggen die er net binnen.

1 Wolfman 0,74 (mijn nr 2 in effectiviteit en mijn nr 1 in comfort)

2 blackbird SB (mijn nr 1 in effectiviteit en mijn nr 2 in comfort)

3 Timeless 0.68 scalloped ( mijn nr 4 in effectiviteit en mijn nr 3 in comfort)

4 Timeless 0.95 scalloped (mijn nr 3 in effectiviteit en mijn nr 4 in comfort)

de Blackbird met de open kam heb ik ook maar ik gebruik die nooit

Als ik moet kiezen kies ik de volgorde van comfort en niet de volgorde van effectiviteit

Toen ik net begon met krabbertjes vond ik de Tech-achtige krabbertjes geweldig. Ze zijn heel mild, maar daardoor kon ik er met hetzelfde gemak mee scheren als met cardridges. Nu ligt die grens al heel lang op de Lord L6, de Tech-krabbertjes vind ik nu te mild. Ik heb ook nog een Pearl Opencomb TTO en die vind ik te agressief om dagelijks mee te scheren. Maar ik denk dat die grens ook wel te verleggen is door er gewoon dagelijks mee te gaan scheren.

De mesjes maken ook nog uit, ik heb liever een wat mildere krabber met Feather of Captain mesjes dan een wat agressievere krabber met Derby of Astra-mesjes.

• 2 weeks later...

Voor mij ligt het optimum bij de Tech (messing model USA eind jaren 40) en Krona. Het liefst zou ik een 3 delig mes hebben met het kopprofiel van de Krona.

Aan de mildere kant hiervan kan ik de Merkuren 15C zeer waarderen en aan de agressievere kant een Gillette New (Engels) of mijn G&F met open kam.

Ervaren jullie dan zoveel verschil tussen de twee timelessen ? Voor mij zit er wel wat verschil op qua effectiviteit en comfort maar veel verschil maakt dat niet uit. Qua comfort vind ik ze beiden heel wat minder. De backbird open kam heb ik ook maar na hans zijn bevindingen direct opzij gelegd en nooit geprobeerd. Bb oc : Toegegeven dat ik me dan wel ben gaan toeleggen op open messen waardoor mijn intresse voor krabbers deels weg is. Hierdoor ook gebruik ik momenteel nog enkel de wolfman std om mijn onvolkomenheden met de open messen weg te stoppen en toch een acceptabel resultaat te krijgen zonder dat ik de huid irriteer.

Ja Danny,

Er zit een wereld van verschil tussen de 0.95 CC en OC.

De CC is een mak lammetje :) .

Dan vrees ik dat voor mij de 0.95 echt het einde is in de categorie diep uitscheren ;);) .

Mijn grens ligt wel bij de Blackbird CC. En wel alleen als ik een goed gemoed heb. Zoals Hans Koning het -ongeveer- eens opschreef: "de blackbird geeft weer een geheel nieuwe dimensie aan het fenomeen 'geen druk zetten' ".

Verder zijn de ATT S1 en R1 voor mij ook comfortabel. Ik moet er niet aan denken om de Harsh1 te gebruiken.

Open kam krabbers heb ik tweemaal geprobeerd en heb er een broertje dood aan. Het blijft huid schrapen. Er ligt hier nog wel een Blackbird OC grondplaat maar weet niet of die ooit aan bod komt......

Ook hier is de aandacht verlegd naar de open messen. Met deze messen krijg ik een gladde resultaat (of langer glad gevoel) in combinatie met een hoger comfort.

Ja Danny,

Hier heeft mijn jonge bling bling vriend het gelijk helemaal aan zijn zijde. De Timeless Open kam is mij voor dagelijks gebruik te machtig en schaart zich voor mij hiermee in het illustere rijtje van de R41 in de 2011 uitvoering en de Valencia slant.

De Timeless Dichte kam daarentegen kan ik wel dagelijks toepassen mits je regel één van het scheren met krabbers geheel onder de knie heb: absoluut geen druk zetten waarmee ik hem gelijkschaar met het Wolfje met het grote mondje, de Blackbird open en dichte kam en de Lutz slant om zo eens wat te noemen.

En zoals bekend aan de Blackbird open kam is er wel een paar uurtjes vijlwerk besteed om de scherpe rand van de onderplaat en zijn tandjes van de wel zeer scherpe hoeken te ontdoen. Is nu even comfortable scherend als de dichte kam maar nog net iets effectiever.

Ja Danny,

Hier heeft mijn jonge bling bling vriend het gelijk helemaal aan zijn zijde. De Timeless Open kam is mij voor dagelijks gebruik te machtig en schaart zich voor mij hiermee in het illustere rijtje van de R41 in de 2011 uitvoering en de Valencia slant.

De Timeless Dichte kam daarentegen kan ik wel dagelijks toepassen mits je regel één van het scheren met krabbers geheel onder de knie heb: absoluut geen druk zetten waarmee ik hem gelijkschaar met het Wolfje met het grote mondje, de Blackbird open en dichte kam en de Lutz slant om zo eens wat te noemen.

En zoals bekend aan de Blackbird open kam is er wel een paar uurtjes vijlwerk besteed om de scherpe rand van de onderplaat en zijn tandjes van de wel zeer scherpe hoeken te ontdoen. Is nu even comfortable scherend als de dichte kam maar nog net iets effectiever.

Heb de Timeles OC van Jaco uitgebreid mogen testen. Vond hem uiterst effectief, maar de R41 2011 vind ik toch van een andere orde, bijna barbaarser. Die Timeless hoef ik ook niet in mijn assortiment, maar de R41 2011 is vele malen ongeciviliseerder. De blackbird heeft dan mijn voorkeur. Eigenlijk zou je een Blackbird moeten hebben met de looks van de Timless.

Eten jullie tegenwoordig niet meer :D:D

Oh jawel. Maar ik dacht je wat te ontzien.

Ok, vandaag forel met aardappels, wortel- en koolsalade.

Voor Uschi schnitzel met zelfde bijlages.

Wat simpel en boers, maar ja wat wil je voor €15 incl. 2 bier.

Eten jullie tegenwoordig niet meer :D:D

Oh jawel. Maar ik dacht je wat te ontzien.

Ok, vandaag forel met aardappels, wortel- en koolsalade.

Voor Uschi schnitzel met zelfde bijlages.

Wat simpel en boers, maar ja wat wil je voor €15 incl. 2 bier.

Overigens wel erg off topic in dit draadje :roll:

Misschien moeten jullie die forel maar es scheren met een bb oc, lijkt me wel een prettiger gedachte dan deze op MIJN vel te voelen, ik denk dat met die BB OC mijn huid er zo afgeschrapt wordt. Die BB CC is al genoeg diep uitscherend voor mij en is daardoor wel echt mijn uiterste limiet.