onno Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Voor de liefhebbers van zeven dagen sets. Ik heb er een mateloze fascinatie voor maar geen enkele in mijn bezit . Op het forum zweven er een paar rond lees ik hier en daar. Toon uw set(-s) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Hier net zo Onno, ik vind het machtig mooi, maar heb niet een eigen complete set voor 7 dagen (die dan van hetzelfde merk is etc). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 6, 2017 Share Posted April 6, 2017 Er stond een mooie te koop op de shavenook maar hij heeft hem nu op eBay geplaatst omdat ie dacht dat de prijs te hoog was voor het forum (vind ik helemaal niet en ik denk dat ie wellicht toch bereid is te verkopen zonder ebay, het is een topkerel die je zeker kan vertrouwen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 In 2015 al eens getoond in zn eigen onderwerp, en sindsdien nog niet echt verder gegaan met opknappen. Desalniettemin is het een 7-dagen-set en hoortie dus in dit draadje thuis. Een integrale copie van mijn toenmalige post: Heren, Dames ook, Vandaag iets waar ik me nog niet mee geschoren heb. Het dient nog wat opgeknapt en dat is een beetje pielen. De vorige eigenaar/eigenaren is/zijn er al mee bezig geweest, getuige de schuursporen maar dat is niet zo erg. Al wat belangrijk is is nog aanwezig. Ergens in de 19e eeuw werd de frameback uitgevonden. Dat maakte het productieproces van het scheermes een stuk eenvoudiger: in plaats van een blok staal uit te slijpen tot iets van een wedge tot een full hollow double belly had je slechts een stalen pijp nodig waar een plaatje staal in werd geschoven. (Overigens waren er in Zweden fabrikanten die het andersom deden: een plaatje staal waar bij het blad een extra pijpje over werd geschoven.) Dit leidde natuurlijk al snel tot de uitvinding van de frameback met verwisselbaar blad, waar ik vreemd genoeg alleen nog Franse voorbeelden van heb gezien. Deze framebacks gaf het met ingewikkelde klapmechanismesn, hendels en weet ik wat, maar ook een stuk eenvoudiger met een schroefje op de kopse kant. Mijn exemplaar hoort tot de laatste categorie. De fabriek die het gemaakt heeft heet Manufrance, of voluit Manufacture Française d'Armes et Cycles de St.Etienne. Opgericht in 1887 maakte het in eerste instantie inderdaad wapens en fietsen, en werd het later het eerste Franse postorderbedrijf en verkocht het alles, als een ware Wehkamp. Het verwisselbare blad bood natuurlijk voordelen: en los lemmet is een stuk goedkoper dan een nieuw mes als je het oude uit je poten had laten vallen. Vanuit die gedachte kom je natuurlijk al snel op de armeluis weekset. Zoals op de foto met geopend doosje zichtbaar is er ruimte voor zes losse bladen, het zevende blijft in de houder. Sta je dan als Fransoos in je onderhemd, alpino op, snor nog niet helemaal wakker, met je ogen half dicht een loeischerp mes te verwisselen, omdat je op Lundi nu eenmaal niet met Mercredi mag scheren. Ik verwacht dat Mme Fransoos al snel leerde vooral niet te praten tijdens dit ritueel en de doos pleisters onopvallend gereed te houden. De mesjes van deze set zijn nog allemaal leesbaar. Leesbaarder dan deze foto's doen vermoeden. Ik moet alleen her en der wat roestplekjes verwijderen en de schuursporen aanpakken zonder de tekst mee te nemen. Dat gaat wel lukken, ergens de komende twee jaar. En dan scherpen en mee scheren natuurlijk. De resultaten waarvan ik uiteraard graag deel. Zeni Geva - Nai Hai/Superunit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Prachtig! Geen karweitje die zo maar gebeurd is in één twee drie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Mooi setje Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted May 23, 2017 Author Share Posted May 23, 2017 (edited) Een mooi en fascinerend stukje scheerhistorie. Worden de bladen ervan onderaf "ingeklikt" of worden ze er van de kopzijde ingeschoven? Edited May 23, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Het "puntje rechts steek je er van onder in het frame, dan klap je het mes omhoof en schroeft de zaak vast in de inham aan de linkerkant van het mesje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Zeer fraai Richard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Mooie set. Nog nooit zoiets gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 Zoals gemeld in de toon je aankopen: bruin leder, gevuld met NOS. Het leder heeft een paar krasjes, het randje langs de rits een barst, en de binnenkant is bekleed met fluweel, waarin logo en merk geperst staan. Het NOS is zeven messen, voor elke dag van de week éen. Een aantal nog gehuld in het vetvrij papier. De dagen in het Engels op de rug, omlijst door een slingertje. Op sommige messen is die gravure wat te vet geschilderd, op andere wat mager, maar allemaal goud. De scales zijn weliswaar zwart plastic, maar wel met logo in relief. De messen hebben de fabriekssnede nog. Gisteren het donderdag-mes gepakt, flink gestropt en er viel goed mee te scheren. Niet zo comfortabel als gewend of gewenst, maar beter dan verwacht. De vraag is hoe die fabriekssnede gezet is, want volgens mij ben ik er met een paar slagen 8k-12k-CF. Geweldig gehouden dat spul. Enfin. U moogt nu genieten van een set Henckels 70 ½ vol-holle messen in ⅝. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 Godnondetju, dat ziet er gelikt uit hoor!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 hele mooie set! Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 Prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 Potjandorie, daar ga ik even een paar uurtjes van kwijlen..... Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Het lederen tasje waar zoveel commotie om was Prachtige vondst Richard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Schitterende set Richard, zeker daar niet alleen het staal maar ook de etsen en scales nog zo mooi zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Dit is toch weer een unieke aankoop Richard. Prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 Wat een score. Het ziet er prachtig uit. Enig idee hoe oud dit setje is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 Sodeju, dat is een mooie vondst Richard!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 Wauw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Dank jelui wel. @Onno: Leeftijd vooralsnog geen idee. Jaren 50 of jaren 70 denk ik, maar nader onderzoek is nodig. @Tony: Op de foto's is het slecht zichtbaar, maar de ets is op alle messen perfect gebleven. Gisteren het maandagmes over de 8k en 12k Naniwa's en de Charnley Forest gehaald. 's Kijken vanavond Link to comment Share on other sites More sharing options...
hanwer Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Zeer mooie gave set, gefeliciteerd! Je hebt nu wel geen dagen meer over om je andere scheermessen te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted August 5, 2017 Share Posted August 5, 2017 Ik moet ook even een potje kwijlen hoor, wat een mooie set! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted August 5, 2017 Share Posted August 5, 2017 Mooie aanwinst zeg ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts