Jump to content

zeven dagen sets club

onno

Recommended Posts

Voor de liefhebbers van zeven dagen sets. Ik heb er een mateloze fascinatie voor maar geen enkele in mijn bezit :cry:. Op het forum zweven er een paar rond lees ik hier en daar. Toon uw set(-s)

Er stond een mooie te koop op de shavenook maar hij heeft hem nu op eBay geplaatst omdat ie dacht dat de prijs te hoog was voor het forum (vind ik helemaal niet en ik denk dat ie wellicht toch bereid is te verkopen zonder ebay, het is een topkerel die je zeker kan vertrouwen)

6AUKzDf.jpg

LCc7tqt.jpg

• 1 month later...

In 2015 al eens getoond in zn eigen onderwerp, en sindsdien nog niet echt verder gegaan met opknappen. Desalniettemin is het een 7-dagen-set en hoortie dus in dit draadje thuis. Een integrale copie van mijn toenmalige post:

Heren, Dames ook,

Vandaag iets waar ik me nog niet mee geschoren heb. Het dient nog wat opgeknapt en dat is een beetje pielen. De vorige eigenaar/eigenaren is/zijn er al mee bezig geweest, getuige de schuursporen maar dat is niet zo erg. Al wat belangrijk is is nog aanwezig.

DSC01151.JPG

Ergens in de 19e eeuw werd de frameback uitgevonden. Dat maakte het productieproces van het scheermes een stuk eenvoudiger: in plaats van een blok staal uit te slijpen tot iets van een wedge tot een full hollow double belly had je slechts een stalen pijp nodig waar een plaatje staal in werd geschoven. (Overigens waren er in Zweden fabrikanten die het andersom deden: een plaatje staal waar bij het blad een extra pijpje over werd geschoven.)

DSC01152.JPG

Dit leidde natuurlijk al snel tot de uitvinding van de frameback met verwisselbaar blad, waar ik vreemd genoeg alleen nog Franse voorbeelden van heb gezien. Deze framebacks gaf het met ingewikkelde klapmechanismesn, hendels en weet ik wat, maar ook een stuk eenvoudiger met een schroefje op de kopse kant.

DSC01154.JPG

Mijn exemplaar hoort tot de laatste categorie. De fabriek die het gemaakt heeft heet Manufrance, of voluit Manufacture Française d'Armes et Cycles de St.Etienne. Opgericht in 1887 maakte het in eerste instantie inderdaad wapens en fietsen, en werd het later het eerste Franse postorderbedrijf en verkocht het alles, als een ware Wehkamp.

DSC01155.JPG

Het verwisselbare blad bood natuurlijk voordelen: en los lemmet is een stuk goedkoper dan een nieuw mes als je het oude uit je poten had laten vallen. Vanuit die gedachte kom je natuurlijk al snel op de armeluis weekset.

DSC01156.JPG

Zoals op de foto met geopend doosje zichtbaar is er ruimte voor zes losse bladen, het zevende blijft in de houder. Sta je dan als Fransoos in je onderhemd, alpino op, snor nog niet helemaal wakker, met je ogen half dicht een loeischerp mes te verwisselen, omdat je op Lundi nu eenmaal niet met Mercredi mag scheren. Ik verwacht dat Mme Fransoos al snel leerde vooral niet te praten tijdens dit ritueel en de doos pleisters onopvallend gereed te houden.

DSC01158.JPG

De mesjes van deze set zijn nog allemaal leesbaar. Leesbaarder dan deze foto's doen vermoeden. Ik moet alleen her en der wat roestplekjes verwijderen en de schuursporen aanpakken zonder de tekst mee te nemen. Dat gaat wel lukken, ergens de komende twee jaar.

DSC01159.JPG

En dan scherpen en mee scheren natuurlijk. De resultaten waarvan ik uiteraard graag deel.

Zeni Geva - Nai Hai/Superunit

Een mooi en fascinerend stukje scheerhistorie. Worden de bladen ervan onderaf "ingeklikt" of worden ze er van de kopzijde ingeschoven?

Edited by Guest

• 2 weeks later...

Zoals gemeld in de toon je aankopen: bruin leder, gevuld met NOS. Het leder heeft een paar krasjes, het randje langs de rits een barst, en de binnenkant is bekleed met fluweel, waarin logo en merk geperst staan.

Het NOS is zeven messen, voor elke dag van de week éen. Een aantal nog gehuld in het vetvrij papier. De dagen in het Engels op de rug, omlijst door een slingertje. Op sommige messen is die gravure wat te vet geschilderd, op andere wat mager, maar allemaal goud.

De scales zijn weliswaar zwart plastic, maar wel met logo in relief.

De messen hebben de fabriekssnede nog. Gisteren het donderdag-mes gepakt, flink gestropt en er viel goed mee te scheren. Niet zo comfortabel als gewend of gewenst, maar beter dan verwacht. De vraag is hoe die fabriekssnede gezet is, want volgens mij ben ik er met een paar slagen 8k-12k-CF. Geweldig gehouden dat spul.

Enfin.

U moogt nu genieten van een set Henckels 70 ½ vol-holle messen in ⅝.

DSC08017.JPG

DSC08018.JPG

DSC08019.JPG

DSC08021.JPG

DSC08022.JPG

DSC08023.JPG

DSC08025.JPG

DSC08026.JPG

DSC08028.JPG

DSC08029.JPG

DSC08030.JPG

Dank jelui wel.

@Onno: Leeftijd vooralsnog geen idee. Jaren 50 of jaren 70 denk ik, maar nader onderzoek is nodig.

@Tony: Op de foto's is het slecht zichtbaar, maar de ets is op alle messen perfect gebleven.

Gisteren het maandagmes over de 8k en 12k Naniwa's en de Charnley Forest gehaald. 's Kijken vanavond :-)

• 2 months later...