DannyVG Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Vanaf vandaag ben ik dus gestart met het scheren met een open scheermes. Na een tocht doorheen DE krabbers ben ik overgegaan naar een shavette en dit als tussenstap om dan over te gaan naar het open scheermes. Ervaring heb ik niet en ook heb ik niemand in de familie die zich scheert met een open scheermes. De stap is groot maar moet toch mogelijk zijn. Trouwens onze voorouders konden het wel, dus waarom zou het mij niet lukken ? Reeds geruime tijd geleden kocht ik diverse open messen hier bij leden op dit forum maar de stap om het te wagen stelde ik steeds maar uit tot op heden. Zoals reeds gezegd ben ik leek ben in deze zaken en zullen er alvast wel heel wat vragen opduiken en of problemen die ik zal ondervinden bij het gebruik van open messen en dit niet alleen bij het scheren maar ook bij het stroppen enz. Momenteel ga ik enkel in het weekend een open scheermes gebruiken Hopelijk starten er tegelijkertijd ook andere mensen met een open mes zodat ook zij hier hun vragen kunnen stellen aan heren die reeds geruime tijd een open mes gebruiken. De bedoeling is ook dat wij van elkaar leren. De kit die me werd aangeraden bestaat dus uit : een puma open scheermes een padded met 2 vervangbare panelen : - een minaral oil paneel en een napped clear paneeltje. Ook kocht ik nog een paneeltje paste black voor groene crox en past gold/grey paneeltje voor rode crox.Is het wel crox ? ik weet het niet meer. In ieder geval is het rood en groen soort krijtje. Verder kocht ik nog 2 shaptons glasplaten : 8000 en 16000 + houder+ atoma 400 Camelia oil en zo een potje om die olie in te doen. Kan je het met minder : wellicht wel maar dan moet ik naar een scheerbroeder en die woont 120 km hier vandaan. De eerste scheerbeurt kwam er aan en god almachtig : het papiertje dat is 's morgens in mijn handen had met mijn nota's van bij snuf waren zoek en hem opbellen kan ik niet daarvoor is het reeds te laat. De eerste vraag is dus : eerst stroppen met de mineral oil of eerst stroppen met de tanned. Ik gebruikte dus eerst de clear napped gevolgd door de mineral oil : elk 50 keer Hopelijk maakte ik mijn snede niet bot. De tweede vraag : moet er na het scheren terug gestropt worden ? Ik dacht van wel en deed dit dan ook. Derde vraag : als het mes bot is : eerst op het paneel met groen en dan op rood ? Hoeveel slagen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Leuk topic om te openen Danny dit kan een mooi reisverslag worden voor alle beginners met een open mes. Ik wens je -jullie- veel scheerplezier met het onder de knie krijgen van het open mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Goed topic. Ik ben ook nog maar een jaar met open mes bezig. Rood is FeO , ijzeroxide. Dat doet zeer weinig. Ik strop voor het scheren 25x blank leer. Ne scheren 10x linnen en weer 25x leer. Groen doe ik pas als het mes iets minder scherp wordt. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 De eerste vraag is dus : eerst stroppen met de mineral oil of eerst stroppen met de tanned. Ik gebruikte dus eerst de clear napped gevolgd door de mineral oil : elk 50 keer Hopelijk maakte ik mijn snede niet bot. De tweede vraag : moet er na het scheren terug gestropt worden ? Ik dacht van wel en deed dit dan ook. Derde vraag : als het mes bot is : eerst op het paneel met groen en dan op rood ? Hoeveel slagen ? Eerste vraag: Eerst de clear napped (dit vervangt dan het linnen) en daarna stroppen met de mineral oil. Andersom is ook geen misser want beiden kunnen voor die taak gebruikt worden. De kans dat je op een paddle je snede bot maakt is een heel stuk minder dan op een hangende strop. Tweede vraag: na het reinigen met heet water en afdrogen met een tissue van het blad stroppen op de clear napped om de snede van de resterende onreinheden te ontdoen waarna je het mes in de olie zet. Derde vraag: Meningen zijn verschillend hierover, mijn bescheiden ervaring: Als het mes minder gaat worden in eerste instantie een 5 à 10 halen over de De rode Iron Oxide 0.1 micron Helpt zelfs dat niet dan een 5 à 10 halen over de groene Chromium Oxide Crayon 0.5 micron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Hier nu pas dit jaar echt vaker het open mes gepakt. Nu in minder dan drie maanden vaker met het open mes geschoren dan het gehele vorige jaar Ikzelf strop 75-100 keer op blank leer voor het scheren en erna nog een 10x. Mijn gladde leer met CrOx erop komt ook maar heel af en toe in beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Wimmie waar blijf je met het open mes ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Sedert vorige week zaterdag scheer ik me met een ooen mes. De eerste keer ging het atg goed doch gedeeltlij wtg en gedeeltelijk xtg stuuterde het mes. Ik had toen wel een baard van 2 dagen en schreef het daaraan toe. Echter de volgende dagen had ik hetzelfde probleem. Telkens had ik voor en na het scheren gestropt. Ik bracht vervolgens het mes naar een belgische vriend die het mes en zich ermee schoor en dit met volle tevredenheid. Conclusie : scheertechniek en/of stroptechniek niet ok. Als strop gebruik ik een panel. Zijn er nog mensen die dit meemaakten en zo wat wat is hun ervaring ? Ps ik zag dat richard ook dit probleem had maar dat wad opgelost door te stroppen Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Ik had dit ook een hele tijd. Vooral techniek. Nu lukt het bij wijze van spreken nog met een bot mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Ga ervan uit dat het de komende maanden nog techniek is. Scheren met een mes leer je niet een-twee-drie, dat heeft best een stijle leercurve. Het feit dat het juist met de vleug mee stuitert is ook een indicatie van techniek. Is je mes goed scherp, dan maakt het niet uit hoe lang je baard is, die gaat eraf zonder enig probleem. Wat je merken gaat is dat je de komende tijd nog wat aanklooit. Je moet het gevoel en het spiergeheugen nog ontwikkelen. Leren hanteren zonder nadenken, de goeie hoek automatisch vasthouden, dat soort dingen. Gedurende die periode was ik soort van geschoren: her en der een pluk, sommige delen gladder dan andere, af en toe een sneetje. En dan opeens een wereldse scheerbeurt helemaal glad zonder iets. Geweldig, denk je, ik ben er, en de volgende dag weer een jaap en klote. Echter, die wereldse scheerbeurten komen steeds dichter op elkaar, en daarna heb je ze altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Techniek inderdaad , ook help het een heel stuk om het schuim perfect te krijgen. Te droog is niet aan te raden, als het precies goed is gaat het ook makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Techniek inderdaad , ook help het een heel stuk om het schuim perfect te krijgen. Te droog is niet aan te raden, als het precies goed is gaat het ook makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Techniek inderdaad , ook help het een heel stuk om het schuim perfect te krijgen. daar ligt het niet aan want hij gebruikt Jambonman (mag wel, Hans leest hier toch niet mee ) Heb het mes ietwat scherper gezet maar persoonlijk verkies ik liever wat meer comfort dan zo scherp mogelijk. Nu heeft meneer zich gisteren geschoren met zijn nieuwe Iwasaki en dat was een ander verhaal, dat moet ie zelf maar vertellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Danny, ik loop een paar weken open mes scheren op je voor dus geen sprake van een echt ervaren gebruiker dus maar wel enige beginnend gevorderde beginner inzichten . Hou het de eerste weken bij 1 mes. Een ander mes is weer een andere dimensie erbij met eigen karakteristiek en balans. Ik scheerde de eerste weken niet tegen de groeirichting. Nu volgen mijn haren de zwaartekracht dus ik scheerde alleen van boven naar beneden wat fysiek ook het gemakkelijkste is bij mij. Ik merk dat op de wangen nu dwars op de groeirichting al een glad resultaat oplevert. Alleen het keelgebied ga wel van beneden naar boven. Ik lees meer dat ATG maar door een beperkt aantal gebruikers van open messen wordt gedaan. Het gaat in eerste instantie niet om het resultaat maar alleen maar het te pakken krijgen van de beweging van de hand, het strakhouden van het vel, vasthouden van het mes en gevoel te krijgen bij het mes. In mijn geval simpelweg ook het overwinnen van mijn angst om zo'n scherp ding tegen mijn wang te zetten..... Na enkele dagen van bewuste angst heeft het ook een tijdje geduurd dat ik het mes echt ontspannen vasthou. Als je het glad wil: pak je krabber en maak het af (bij mij verbetert de krabbertechniek ook met de ervaring met het open mes) Tot slot: bij mij blijkt het stuiteren vooral zijn oorzaak te vinden in het niet strak genoeg houden van het vel. Leuk om je ervaringen te lezen: gedeelde smart...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Ik ben het eens met dat schuim ik test de messen altijd met een goed schuim , redelijk nat zelfs , dat maakt veel uit maar ik moet zeggen als ik niet ATG scheer dat ik dan totaal niet glad ben en heb toch wel 3 gangen nodig anders ben ik met een R41 veel gladder dan met een open mes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Doe ook altijd 2 maar meestal 3 gangen anders inderdaad niet echt glad genoeg, Vooral door gaan na verloop van een aantal scheerbeurten ga je het steeds beter door hebben wat de juiste scheerhoek is, bij veel mensen is die volgens mij nog steeds te groot daar zou het ook nog door kunnen komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 ik scheer vaak de wangen, snor drie keer: wtg en xtg naar oor en xtg van oor af Keel wtg en atg Met een scherp open mes ben ik nu wel vaak glad. Volgens mij ook zoeken wat jezelf bevalt. En het wordt tot nu toe nooit zo glad als met mijn Blackbird. Ben benieuwd of dat ooit lukt ( of kan lukken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 O ja, de blackbird SB is mijn nummer één krabber maar die kan niet op tegen een goed open scheermes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Thx heren voor jullie steun en raad, opgegeven ga ik zeker niet doen. Ik had gisteren mijn puma bij snuff achtergelaten zodat hij hem kon inspecteren enz. Tegelijkertijd mijn nieuwe iwa opgehaald en op aanraden van snuff deze ook gebruikt (ps : hij stropte hem voor mij) Het mes gleed heel zacht over de huid. Veel zachter dan de puma. Dit was een echt verschil. Het gevoel van dit was was totaal anders dan de puma, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. De scheerbeurt was de meest confortabele sedert ik vorige week zaterdag begon(Opgelet nog steeds niet zo comfortabel als met een krabber). Aluin gaf geen prik. Kaken waren beiden goed. Linker onderzijde + linker onderkaak is bbs Rechter onderzijde + rechter onderkaak geen bbs Zowel links als rechts handig geschoren alhoewel ik uitsluitend rechtshandig ben : atg : rechterkaak en rechteronderkaak met rechterhand, linkerkaak en linkeronderkaak met linkerhand een stukje wtg en een stukje atg : rechterkaak en rechteronderkaak met linkerhand, linkerkaak en linkeronderkaak met rechterhand. Snuff inspecteerde mijn puma en spande de scales iets aan. Deze stonden dus inderdaad zeer los. Perfect is het nog niet maar het is beter. Tevens zal ik deze avond bij het stroppen en op zijn aanraden er een tape aandoen zodat de scales niet over en weer vliegen bij het stroppen. Vanaf morgen weer verder met de puma Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 ik scheer vaak de wangen, snor drie keer: wtg en xtg naar oor en xtg van oor af Keel wtg en atg Met een scherp open mes ben ik nu wel vaak glad. Volgens mij ook zoeken wat jezelf bevalt. En het wordt tot nu toe nooit zo glad als met mijn Blackbird. Ben benieuwd of dat ooit lukt ( of kan lukken). De blackbird cc is ook de diepst uitscherende krabber die ik heb. Hopelijk kan ik dit ooit met een open mes bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Je Iwasaki hoefde slechts een kleine bijwerking op de Suehiro Gokumyo en daarna flink stroppen over katoen en de Bridal. Zelf ook mee geschoren voor ik hem ontsmette en terug stropte en was inderdaad evenwaardig aan mijn andere Iwa's. Beter dat dit zal het vermoedelijk niet worden. En ja alhoewel de blackbird mijn nummer één krabber is vind ik dat een open mes scheerbeurt mij een prettiger, zelfs ietwat beter resultaat geeft dan deze. ps. Je moet aan je onderschrift gaan werken!!!!! Er ontbreekt een 's aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted March 27, 2017 Author Share Posted March 27, 2017 Mij nu terug gedurende 3 dagen geschoren met de puma : deze werd iets scherper gezet door snuff en de scales staan nu iets vaster waardoor het stroppen makkelijker gaat. Ook de opmerking om iets natter schuim te maken heb ik nu in acht genomen evenals het iets strakker trekken van de huid (iets wat ik nogal durf te vergeten) Het resultaat was dat ik me nu 3 dagen heb kunnen scheren zonder noemenswaardige problemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Hier ook een beginner. Heb vanaf november vorig jaar geschoren met shavette. Nu met open mes een keer of 3. Vraag: wat doe je verkeert als je met verkeert stroppen het mes bod maakt. En waar moet je op letten om het dus wel goed te doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 NB: hangende strop Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 (edited) Dan hou je de strop niet strak genoeg tijdens het stroppen en rond je de snede af... Edited March 27, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Ik heb overigens nog nooit een hangende strop gebruikt. Ik heb vanaf de start een paddle strop aangeschaft, toen hoefde ik me eigen alleen te focussen op het stroppen zelf en niet over of ik de strop strak genoeg hield... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts