onno Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Kan iemand mij verlichten? Ik lees op dit forum een toenemende fascinatie voor Japanse scheermessen (of het begint me nu op te vallen...). Zo zie ik ineens de naam Iwasaki langskomen. Eens gegoogeld en afgezien van de soms astronomische bedragen lees ik inhoudelijk vrij weinig over deze messen. Wat maakt Japanse messen nu onderscheidend aan Solingen messen? Wat maakt dat deze zoveel duurder (kunnen) zijn? Als ik het zo zie houden Japanners van een scherp rechthoekig puntje. Worden er ook andere vormen gemaakt? Worden er nog steeds Japanse open messen geproduceerd? Alvast mijn dank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Je moet daar niet op letten, is allemaal het werk van één enkele gek op het forum die denkt dat hij het warm water uitgevonden heeft Mocht je een Iwasaki tegenkomen, niet kopen!!! Wel graag een berichtje naar onderstaande. Waarom lees je er zo weinig over? Omdat het niks speciaals is Je kan net zo goed een goed mes kopen van Duitse of Engelse makelij. Nee serieus, ben je iemand die nog lerende is of niet echt om één of andere reden op zoek naar een bepaalde makelij dan zijn er zat heel goede scheermessen te krijgen voor schappelijke prijzen. Fikira op dit forum heeft een schat aan info verzamelt over japanse scheermessen (waarvoor nogmaals hartelijk dank!) http://www.shavingsociety.com/viewtopic.php?f=14&t=5238&p=156614&hilit=wordpress#p156614 Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Dat is inderdaad een mooi overzicht. Wat is je gebruikers ervaring Ron? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Ik houd me stil... nou ja, laat ik het zo zeggen: Er zijn bepaalde messen die een hoog verzamelwaarde hebben, omdat die gemaakt zijn door een meester smid die overleden is. Qua afwerking en handelbaarheid zijn die gewoon super! Kaarsrecht, een genot om te slijpen Scheren ze beter dan een bv. koraat, dorko, puma, jaguar...enz? Geen idee , ik heb nog geen iwaski geprobeerd Een kamisori, maar dat is weer wat anders. Er zou iets verschil in kunnen zitten, is het veel? Denk het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Er zijn bepaalde messen die een hoog verzamelwaarde hebben, omdat die gemaakt zijn door een meester smid die overleden is.Qua afwerking en handelbaarheid zijn die gewoon super! Kaarsrecht, een genot om te slijpen Sluit ik me bij aan. Ging als een trein van begin tot einde, na de SG gewoon gestropt en geschoren en Had het er gisteren nog met iemand over, het valt op dat de oude Japanse messen uitblinken in afwerking, zijn visie was dat in die tijd het niet uitmaakte hoeveel uren erin gestoken werden en hij zou het best bij het rechte eind kunnen hebben. Scheren ze beter dan een bv. koraat, dorko, puma, jaguar...enz? Moet ieder voor zich uitmaken, ik kan alleen zeggen dat je me mag blinddoeken en ik haal de Iwa's er gegarandeerd uit door het gevoel tijdens het scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Moet ieder voor zich uitmaken, ik kan alleen zeggen dat je me mag blinddoeken en ik haal de Iwa's er gegarandeerd uit door het gevoel tijdens het scheren. Zeg dit nou niet...nu blijft de hunkering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Alléé vooruit dan om je hunkering te laten zakken: Het zou ook zomaar kunnen dat ik ze eruit kan halen vanwege het "slechte" gevoel tijdens het scheren hé Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Onno, ze doen zeker niet onder voor de Molly van Kaiser Ellison staal die je hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted March 17, 2017 Author Share Posted March 17, 2017 Onno, ze doen zeker niet onder voor de Molly van Kaiser Ellison staal die je hebt. Bedoel je dat Molly net zo goed is of dat de / deze Japanse messen beter zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Ik denk dat het verschil kwa scheerresultaat minimaal is. De uitvoering van het Japanse mes kwa materiaal en afwerking is beter. Ik heb zelf een flink aantal Japanse western style messen en ze behoren tot mijn favorieten samen met mijn Friodurs en Filarmonica's. Maar ik heb ook diverse andere Duitse messen die top zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted May 10, 2017 Author Share Posted May 10, 2017 Je moet daar niet op letten, is allemaal het werk van één enkele gek op het forum die denkt dat hij het warm water uitgevonden heeft Mocht je een Iwasaki tegenkomen, niet kopen!!! Wel graag een berichtje naar onderstaande.url] @Ron Ik heb er 1 voor je gevonden; very special Link to comment Share on other sites More sharing options...
AukeH Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Ik kom net die 84 cent tekort maar anders...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Wil je voor die 84 ct een renteloze lening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 @Ron Ik heb er 1 voor je gevonden; very special Dat speciale staat dan waarschijnlijk voor de roestplekjes die erop zitten? Ik heb er die helemaal gaaf zijn en daar hoefde ik geen verzendkosten op te betalen Maar toch bedankt om aan mij te denken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 De snede van een iwasaki is enorm scherp zonder dat deze heel agressief is, Volgens heel ervaren scheerder zou het mes bijna aan je gezicht plakken en kunnen zij zelf door blindelings te scheren weten dat ze zich scheren met een Iwa. Door de hardheid van het staal zal de snede van een Iwasaki langer aanhouden dan een ander mes en bovendien heel lang scherp blijven. Dit zou namelijk komen door de samenstelling van het staal. Iwasaki staal is gemaakt met tamahagane. Dergelijk staal maken is zeer arbeidsintensief en is heden ten dage bijna onbetaalbaar. De oude methode waarop dit staal wordt gemaakt bestaat niet meer. Of men nu nog tamahagane kan maken met nieuwere methodes waarbij het staal dezelfde eigenschappen zou hebben als vroeger weet ik niet. Wat ik hier ook nog van weet is de de oude kleioven (Tatara) tijdens transport is gebroken en dat deze zowat de laatste oven was. Tevens is hij ook nooit hersteld. De oven moest opgestookt worden tot 1000 graden en dit gedurende 72 uur. Stelselmatig werd er dan een mengeling van 2 soorten ijzerzan (in een bepaalde verhouding) aan toegevoegd (met max 1 tot 1,5% carbonstaal. Bij het maken van het staal was er gedurende 72 uur steeds 4 tot 5 mensen aanwezig bij deze oven. Het werk was ook zeer arbeidsintensief. Iwasiki had dit proces perfect onder controle vandaar de naamsbekendheid van deze messen. De kennis voor het maken van dit staal zou zijn overgedragen van zoon tot zoon door oude samurai zwaard smeden. Japan is nu eenmaal een land met heel lange en oude tradities zo ook bijvb de oude kimono's : compleet van zijde en gaat over van moeder naar dochter : echt onbetaalbaar. Conclusie : luister dus niet naar Snuff, verwittig hem zeker niet maar verwittig mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Mooie uitleg Danny Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Denk dat ik hem maar van mijn vriendenlijstje ga schrappen gezien de laatste zin van zijn betoog Help je iemand aan een NOS Iwasaki voor een prijsje en zie daar de beloning Maar aan de andere kant is het een van de weinige mensen met echt goede smaak, getuige de topzepen die hij gebruikt dus wellicht gun ik hem nog een tweede kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Bedankt Danny voor je verhaal, hierbij nog een toevoeging: Iwasaki western style straight razors zijn er in Carbon (Zweeds staal) en Tamahagane ( ijzerzand) uitvoeringen gemaakt. De tamahagane zijn echt hard ( Rockwell 64), de Carbon stalen messen iets zachter (Rockwell 63) zover ik heb kunnen nagaan. Zelf heb ik een Carbonstalen uitvoering, zie eerste foto met het Iwasaki teken. De tamahagane uitvoeringen zijn verzamel objecten geworden met prijzen vanaf ca 1000$, zie tweede foto voor het tamahagane teken. Deze werden in genummerde batches gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Als ik er ooit 1 voor een redelijke prijs kan bemachtigen , dan zou ik het wel doen. Maar voor €1000+? Nee, dat niet. Al kosten sommige stenen ook al een smak €. Een keer uitproberen lijkt me wel een mooie ervaring, dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 De meeste iwa's zitten (en dat is normaal) in japan en zijn opgenomen in priveverzamelingen. Om een nos te bemachtigen moet je bijna een kennis hebben in japan die dan ook nog kennis heeft van zaken. De nos iwa's zijn zo begeerd dat je er bijna een vliegtuigreis moet voor over hebben om hem op te halen : het zal je maar een idee geven van zijn waarde(en dan spreek niet over 1000 euro) Wel kan je andere bemachtigen maar het zal afhangen wat je ervoor over hebt. Soms worden er heel goede exemplaren aangeboden. Alleen wordt de prijs jaar per jaar hoger. Sorry snuff : je hebt er voor de iwa's een fanaat bij. Ik volg mijn leermeester he en leer heel rap bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Om het maximum uit een Iwasaki te halen zal je hem wel moeten laten slijpen door een zeer ervaren iemand met daarbij nog zeer goede stenen. Het liefst natuurlijk met een Top J-nat van $2k Anders is het scheren niet anders dan met een goed geslepen 10€ mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 De meeste iwa's zitten (en dat is normaal) in japan en zijn opgenomen in priveverzamelingen. Om een nos te bemachtigen moet je bijna een kennis hebben in japan die dan ook nog kennis heeft van zaken. Dat is, alhoewel ik ken iemand in Europa die onder de radar blijft maar wellicht de grootste verzamelaar is van open messen, denk richting minstens een dozijn elks van Ali-Williams-farnham-Brown-lewis-Earl-Zowada-Jacques-Budel-Ellis-Edson-Sandor-Livi-Harner-Powell-Boxer-Devin-Koraat-Waterhouse-Snailforge-Drew-Sprecher en dan vergeet ik nog een hoop custom namen en dan natuurlijk nog een enorme hoop door de weekse namen van fabrikanten. Ook de Iwasa's zijn daar met hopen aanwezig. Het is meer hebben en verzamelen dan scheren en hij toont ze dan nog eens nergens op de forums Sorry snuff : je hebt er voor de iwa's een fanaat bij. Ik volg mijn leermeester he en leer heel rap bij Ah het is immers toch de bedoeling dat de leerling ooit de meester overtreft of niet Om het maximum uit een Iwasaki te halen zal je hem wel moeten laten slijpen door een zeer ervaren iemand met daarbij nog zeer goede stenen. Het liefst natuurlijk met een Top J-nat van $2k Anders is het scheren niet anders dan met een goed geslepen 10€ mes. Dat is een oplossing die kan volstaan indien je niet al te kieskeurig bent, Maar eigenlijk is een Nakayama Kiita al een minimum vereiste Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyVG Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 zie tweede foto voor het tamahagane teken. Deze werden in genummerde batches gemaakt. Klopt tony maar voor deze pas ik ook. Het blijft een scheerhobby he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Ik heb me ooit met een paar exemplaren geschoren en was er niet zo weg van van die tamahagene messen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Ik heb nog niemand gezien dit zichzelf op dit forum een zeer ervaren slijper noemt, dan moeten we inderdaad uitwijken naar het buitenland bij mensen die jaarlijks honderden messen slijpen. Wel eens messen op uitnodiging opgestuurd om hun snedes te ervaren, mijn bescheiden mening? Ook hun hebben geen toverstokje of magische krachten, enkele waren zelfs niet bepaald van die aard dat ik er vrolijk van werd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts