onno Posted March 16, 2017 Posted March 16, 2017 Gisteren moest ik in de regio Eindhoven zijn en vandaar is het nog maar een klein eindje naar De Scheersalon.....waarom dan niet even doorrijden. Naast Molly en de net gewonnen DOVO special bleek er nog ruimte in mijn hebberigheid. Vooral had ik de behoefte om messen eens te voelen op gewicht en balans en niet alleen uit te gaan van internetrecensies. Vooraf ging mijn blik vooral naar Ralf Aust en Wacker. Al is het omdat menigeen dit toch beter vind dan dovo en Boker. In de handen merkte ik al snel dat de Wacker mijn voorkeur had. Iets meer balans en galanter. Bovendien vind ik scales van hoorn prachtig. In de handen getwijfeld tussen Jungmeister 6/8 en de allround. Gewicht 59 vs 51 gram; rond vs een degelijke en bescheiden Spaanse punt. ¼ hollow vs full hollow De winkel gaf aan dat ¼ hollow meer voor mediterane baardgroei is en full hollow meer flexibiliteit (en daarmee zachtheid?). Deze messen (en die van Ralf Aust) zijn wel wat groter dan mijn andere messen. Iets langer, breder en zwaarder. Daar lag dan wel een behoefte hoewel de 5/8 van DOVO wel lekker wendbaar is. Gekozen voor de all round. Toch nog net iets meer balans. Ter plekke nog op scherpte gebracht. Prettig geholpen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
onno Posted March 16, 2017 Author Posted March 16, 2017 Nog wat foto's Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tony Posted March 16, 2017 Posted March 16, 2017 (edited) Prima koop Onno. Prachtig mes. Wat hield dat in " ter plekke nog op scherpte brengen", was dat met een wetsteen of een strop ? Edited March 16, 2017 by Guest
onno Posted March 16, 2017 Author Posted March 16, 2017 Prima koop Onno. Prachtig mes.Wat hield dat in " ter plekke nog op scherpte brengen", was dat met een wetsteen of een strop ? Met spanriem en strop. Ik zag op de snede ook nog krasjes zitten. Die waren allen weg na deze acties. Overigens voelde hij heel zachtjes met zijn duim op de gehele snede. Morgen zal ik het mes uitproberen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
mhharsta Posted March 16, 2017 Posted March 16, 2017 Fraaie aankoop Onno! Veel plezier met scheren morgen, en dan weet je meteen of het goed gescherpt is.
Snuff Posted March 16, 2017 Posted March 16, 2017 Zeker wel een goede keuze alhoewel de Aust vast ook heel goed bevallen was, veel scheerplezier!
Frank Posted March 16, 2017 Posted March 16, 2017 Heel mooi mes. Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd hoe het bevalt.
QuantumCat Posted May 9, 2017 Posted May 9, 2017 Ik heb daar ook mijn Wacker vandaan. Erg fijn mes. Leuke winkel. Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
onno Posted May 12, 2017 Author Posted May 12, 2017 Het is een genoegen om met de Wacker te scheren. Mooi in balans en goede looks. Als in een ander draadje gezegd: het mes is niet scherp genoeg geleverd. Zowel fabrikant als Scheersalon laten hierin een steekje vallen. Dat schijnt gebruikelijk te zijn bij nieuwe messen ( of ik ben nu al verwend geraakt) maar ik vind het gewoon niet goed. Gelukkig zijn er goede slijpers op het forum. Wat me opvalt is dat het ijzer van de Wacker veel zachter is dan van mijn oudere messen. Duidelijk zichtbaar bij het slijpen. Het materiaal vliegt eraf en een braam is dan goed zichtbaar. Dit zachtere ijzer maakt het slijpen eenvoudiger en zachter en taaier ijzer kan scherper geslepen worden ( heb ik ooit geleerd). De keerzijde is dat de Wacker meer onderhoud vraagt om hem op scherpte te houden. Tot dusver met FeOx op slijpriem werkt dat goed daar waar Molly van silversteel nauwelijks aandacht vraagt. Het kost wat extra tijd dus voor de Wacker, maar is als beginnende natscheerder ook behapbaarder. Al met al zeer tevreden met de aankoop.
Snuff Posted May 13, 2017 Posted May 13, 2017 Als ik zo kijk naar de ervaringen over de jaren met Wacker is dat nogal wisselend qua scheerklaar zijn, nu ja andere fabrikanten maken zich daar ook wel eens schuldig aan. Kijk maar naar Koraat, vaak zijn die wel scheerklaar maar niet echt comfortabel (althans voor mijn doen). Scheelt ook nog eens hoe lang je al met een open mes bezig bent, je kan het best geslepen mes naar iemand toesturen die nog in de leerfase zit en die vind het trekken en stuiteren terwijl een laat ons maar zeggen veteraan er mee aan de slag gaat en daarna zingend de badkamer uitstapt. (herinner mij nog onlangs hetzelfde te hebben voorgehad met Danny zijn mes, zelf heb ik dat trouwens ook voorgehad in het begin).
therapy Posted June 7, 2017 Posted June 7, 2017 Moooooi mes, waar je ongetwijfeld heel veel plezier van zal hebben! Wacker is mijn favoriet! Veel plezier! P.
efsk Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 Wacker heeft heden zijn damastmessen gepresenteerd. Best prachtig. 1
mhharsta Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 Erg fraai, maar helaas ook een fors prijskaartje.
mhharsta Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 Die kan ik niet vinden, ik zie damast vanaf 625 ........
efsk Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 Damast is aan de prijs. Dit is speciaal voor Wacker gesmeed koolstofstaal van 63 Rockwell. Ik vind stabilisator-loze messen er altijd mooi uitzien, en van deze reeks de messen met gladde rug mooier dan die met bewerkte rug. Sowieso mooie rugvorm, dat hoekige.
efsk Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 Nee, die bedoel ik niet, maar die krijg je ook niet als je op de link klikt. Dan krijg je enzo.
Recommended Posts