ChrisVanMeer Posted March 14, 2017 Posted March 14, 2017 (edited) Hoi, Kan iemand met Rasurpur-ervaring mij van advies voorzien? Ik heb nu een strop, maar omdat ik nergens in de badkamer of in de "scheerkamer" iets heb waar deze mooi kan hangen ben ik op zoek naar een ander model. Namelijk een spanriem of paddlestrop. Maar nu weet ik niet zo goed wat nu de voor- en nadelen zijn van de spanriem versus paddlestrop. Ik ben nog een redelijke beginner op dit gebied, wat is dan meer aan te raden? Ik hoor graag jullie adviezen. Edited March 14, 2017 by Guest
efsk Posted March 14, 2017 Posted March 14, 2017 Een hanging strop is een strop. Een loomstrop is een spanriem. een paddlestrop is een padddlestrop. Paddles zijn vaak wat groter dan spanriemen, dat is lekker. Mijn Rasurpur paddle met verwisselbare panelen bijvoorbeeld is en flink stuk langer en drie keer zo breed als mijn spanriem. De paddle zou altijd op spanning moeten zijn, een spanriem kan je de spanning zelf instellen, en dus ook verkutten.
onno Posted March 14, 2017 Posted March 14, 2017 Ik heb zelfde afweging gehad. Nu heb ik hetzelfde probleem met de paddlestrop: waar laat ik die? Rasurpur biedt geen gaatje en koordje om hem op te hangen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ChrisVanMeer Posted March 14, 2017 Author Posted March 14, 2017 Ik heb daarbij het voordeel dat ik een scheerkast heb waar nog plek in is om eentje te stallen
efsk Posted March 14, 2017 Posted March 14, 2017 Nou, je kun er een gaatje in boren, en de greep kan je eraf schroeven. Ze verkopen ook een doos voor de paddle en panelen. Zelf heb ik in een laatje en met de figuurzaag een houder gemaakt voor de paddle en wat panelen, zodat ze in het laatje kunnen staan.
ChrisVanMeer Posted March 15, 2017 Author Posted March 15, 2017 Besluit is genomen: het is een paddlestrop geworden met nog een los plankje erbij waar ik eventueel CrOx op kan doen.
Wolf Posted March 15, 2017 Posted March 15, 2017 Besluit is genomen: het is een paddlestrop geworden met nog een los plankje erbij waar ik eventueel CrOx op kan doen. Goed plan, ben erg tevreden met die van mij.
Wolf Posted March 15, 2017 Posted March 15, 2017 Besluit is genomen: het is een paddlestrop geworden met nog een los plankje erbij waar ik eventueel CrOx op kan doen. Goed plan, ben erg tevreden met die van mij.
ChrisVanMeer Posted March 21, 2017 Author Posted March 21, 2017 Nu heb ik als het goed is vanmiddag mijn Rasurpur binnen (grrr DHL grmbl) en nu zag ik een soort zelfde vraag in een topic van Danny, maar ik wil a) zijn topic niet kapen en b) weet ik niet of hij ook een Rasurpur heeft. Ik heb dan een paddle strop met 3 leren plankjes: Zwart ruw koeienleer Zacht kalfsleer Opgeruwd leer (clear napped) *Los erbij gekocht En daarbij de volgende vragen: Op welk plankje zouden jullie CrOx smeren? Ik was zelf van plan daar het opgeruwde leer voor te gebruiken. Ik heb iets gehoord over met je handpalm over het leer te gaan, doe je dat vóór of ná het stroppen? In welke volgorde moet ik de plankjes af gaan? Is er verschil tussen CrOx wat wordt verkocht bij bijv. Paul Kox (waar bij staat voor op de riem) of de CrOx die je bij Rasurpur kan kopen (waar bij staat dat die alleen voor een paddlestrop gebruikt moet worden)? Of kan ik de CrOx van Paul ook gebruiken op de paddlestrop? Dank alvast!
onno Posted March 21, 2017 Posted March 21, 2017 Ik heb dezelfde setting in mijn bezit Pre stroppen op zwart ruw leer Stroppen op kalfsleer Clear napped volgens Rasurpur voor CrOx. Maar die laatste heb ik nog niet ondergesmeerd. Volgens mij is er geen harde richtlijn. Ik las dat iemand van het forum de CrOx op het zwarte leer had gesmeerd. latere info leerde me dat CrOx op balsa een zachtere snede oplevert. Er is maar 1 manier om er achter te komen. Kloten, verkloten, nieuw kopen en je mes aanbieden aan een echte slijper
DannyVG Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 (edited) Ik heb 4 panels Napped clear voor prestrop Mineral oil voor het stroppen Paste gold/grey voor de rode Paste black voor de groene Omdat ik een beginneling ben heb ik gekozen voor een paddle. Op deze manier kan ik me meer concentreren op het stroppen en hoef ik me geen zorgen te maken over hoe strak ik een strop moet opspannen enz. Komt er ooit een hanging strop : ja zeker en vast Edited March 22, 2017 by Guest
efsk Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Ik heb de CrOx op de English Bridle gesmeerd. Was een vergissing maar bevalt desalniettemin prima.
roland Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Ik heb de CrOx op de English Bridle gesmeerd. Was een vergissing maar bevalt desalniettemin prima. Blijft de CrOx goed zitten op dat gladde leer?
ChrisVanMeer Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 En is CrOx CrOx? Of is er nog verschil in CrOx voor een strop en CrOx voor een paddlestrop?
roland Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 En is CrOx CrOx? Of is er nog verschil in CrOx voor een strop en CrOx voor een paddlestrop? Geen verschil, CrOx is crox.
efsk Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 CrOx blijft prima zitten op dat gladde leer. CrOx kun je ook bij de pigmentenwinkel halen.
Recommended Posts