cmkooi Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Hallo, Heb vandaag mijn Koraat binnen gekregen. Prachtig mes. Heb er mee geschoren.. dood eng en toch anders als de shavette waar ik een beetje gewend aan raakte als beginner. Ik hield de shavette bijna plat en merkte al snel dat de koraat "plakt" en dat ik hem dus schuiner moet houden. Maar goed, ik had het gevoel dat de shavette mesjes scherper waren dan de nieuwe straight van koraat. Hoe weet je of je een scherp mes hebt of dat het scherper moet/kan ? Kan ik dit met de strop voor elkaar krijgen? Groetjes Michiel ps als iemand de foto's wil posten voor me dan kan ik ze emailen. (Voor de liefhebbers) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Mijn Koraats waren allemaal scheerklaar maar nog niet comfortabel genoeg, ze hadden echter slechts weinig nodig om dat wel te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 10, 2017 Author Share Posted March 10, 2017 Ik ben een.straight beginner. Wat moet ik doen? Wanneer slijpen (zelfde als honen?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Mijn Koraat was ook niet scherp genoeg naar mijn zin. Paar keer over de Naniwa 12k en dan 50x linnen en 100x leer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Vraag aan éen van de ervaren slijpers op het forum of iemand je mes echt scherp kan maken voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Dat is ook mijn advies; als je geen ervaring hebt met scheren met een open mes is het echt noodzakelijk dat je zeker weet dat je mes scheerklaar is. Ook dan zal het een tijd duren voor je het in de vingers hebt, en zal je genoeg tegenvallende scheerbeurten hebben, maar dan weet je in elk geval zeker dat het aan je techniek ligt, en niet aan je mes. Met wat crox op een balsa plankje kan je dan je mes de eerste tijd op scherpte houden, en na een paar maanden weet je hoe je verder wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 10, 2017 Author Share Posted March 10, 2017 Mijn Koraat was ook niet scherp genoeg naar mijn zin. Paar keer over de Naniwa 12k en dan 50x linnen en 100x leer. Klinkt vet stoer dat slovenisch maar heb meer behoefte aan Nederlands Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 10, 2017 Author Share Posted March 10, 2017 Is er iemand die me kan helpen met écht scheerklaar krijgen? ( Klaaswaal,Zuid Holland) Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Klinkt vet stoer dat slovenisch maar heb meer behoefte aan Nederlands Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 11, 2017 Author Share Posted March 11, 2017 Klinkt vet stoer dat slovenisch maar heb meer behoefte aan Nederlands (Dat ik er geen reet van begrijp wat er geschreven is ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Naniwa 12k: een synthetische steen met korrelgrootte 12000, geschikt als finisher om aan het einde van het slijpproces dat tikkie extra fijn aan te brengen. "Een paar keer over": een paar slagen op die steen, snede vooruit, allebei de kanten. 50x linnen: 50 slagen over een strop van linnen. 100xleer: 100 slagen over een strop van leer. heb je geen reet aan want je hebt geen naniwa. Ik ben op het moment geen goed punt om je mes naar op te sturen, dan ligt het te lang op de stapel en dat is niet leuk als je je met je eerste goeie, dure mes wilt scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt is het heel lastig om er wat over te zeggen. Als je een 2 de mes zou hebben is het al makkelijker vergelijken . Er zitten nog een aantal variabelen in het spel.. De kwaliteit van het schuim zal beter moeten zijn dan als je met een DE scheert. Voor het open mes is een perfect schuim net dat ene stapje wat wel eens kans missen. Plus dat techniek ook een grote rol speelt.. Om je een beetje te helpen wil ik het mes wel voor je nakijken en eventueel bijwerken. Kost je alleen de verzendkosten heen en terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Dat is weer een heel mooi aanbod. Als ik jou was zou ik daar gebruik van maken. Een goed scherp mes is een vereiste om inzicht te krijgen in al die andere variabelen.... Edit: en eh.....FOTO Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 14, 2017 Author Share Posted March 14, 2017 Hallo, Zoals je zelf ook zou doen..heb ik eerst 2 a 3 x gestropped en geschoren. Mijn vraag is : Is het normaal dat het na 40 x strop minder scherp voelt als een shavette? Wie wil mij helpen te leren scherpen? 3286bs omgeving Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 14, 2017 Share Posted March 14, 2017 Je hebt met een of twee messen niet zoveel aan de kunst te scherpen. Waar je wat aan hebt is een goed scherp mes, en dan strakkies leren het scherp te houden. Scherp houden doe je door goed stroppen (oefenen) en later eens een finisher. Dus ik zou als ik jou was gebruik maken van het aanbod van Buffel, als je dat niet al gedaan hebt, en dan in ieder geval beginnen met een echt scherp mes. Dan weet je waar je naartoe moet leren werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 15, 2017 Share Posted March 15, 2017 ja , ik zou persoonlijk eerst een mes kopen om te oefenen dan ben je veel minder geld kwijt als er iets mis gaat en kun je daar het stroppen , finishen etc op leren hier komen al messen vanaf 30 euro voorbij waar je goed mee kunt leren ik maakte mijn messen ook botter in het begin door het stroppen , en ik merk nog steeds dat ik goed op moet letten plus als je eens verkeerd overpakt en het mes valt of stoot ergens tegen aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 15, 2017 Share Posted March 15, 2017 (edited) Ik zou de eerste paar maanden het stroppen leren beheersen. Veel oefenen met een botermes om spiergeheugen op te bouwen. Zelf Slijpen komt later aan de orde. Edited March 15, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Buffel gaat me helpen. Het mes is onderweg naar hem. Ben benieuwd wat hij kan met het mes.. ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Magic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Zo, het mes is hier aangekomen inmiddels. Eerst maar eens onder de microscoop gelegd om te kijken. Op het eerste gezicht leek het niet heel verkeerd, ik heb ze een stuk minder gezien, Na de hele snede bekeken te hebben, viel mij toch iets op. 1. Het is geslepen op syntheten, op zich niets mis mee, al geef ik de voorkeur aan natuursteen. 2. De snede is op sommige plekken dubbel gevouwen, dit kan met stroppen zijn gebeurt. Dit kan een wat mindere scheerbeurt opleveren inderdaad. Ik zou vanavond mijzelf er eerst mee scheren, maar na het zien van de gevouwen snede het mes direct maar een verse bevel gegeven. Het was mijn intentie op hier een microscoop foto verslag van te maken, nu is het met mijn usb microscoopje heel erg lastig gezien het licht wat je hiervoor nodig hebt. Het is al heel snel te veel. Dus dan maar zonder plaatjes Verder geslepen op een Ozaki kiita, ziet er nu netjes uit. De koraat ligt geduldig te wachten tot hij aan de scheerbeurt mag deelnemen. Wordt vervolgd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Scheertest gedaan, nu scherp zat alleen het kan beter vind ikzelf. Daarom nog een keertje terug naar de Jnat, iets dikkere slurry dit keer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 17, 2017 Author Share Posted March 17, 2017 Heb je gelijk tips voor het stroppen? Ik heb deze bij koraat gekocht: http://www.koraat-knives.at/juchten.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Tips, ja begin langzaam en focus puur op techniek. De snelheid is niet belangrijk, de strop niet superstrak trekken maar een klein beetje minder. Verder schoon en stof vrij houden ,voor gebruik met de handpalm wrijven dan breng je natuurlijke olieen over naar de strop. Meer onderhoud is niet nodig. Lijkt mij een prima strop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 2 de scheertest is geslaagd! Het mes gaat begin volgende week weer retour, gestropt en wel. 1 variabele dus minder nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmkooi Posted March 19, 2017 Author Share Posted March 19, 2017 Super! Ook via deze weg bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts