Buffel Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Vaak krijg ik de vraag hoe een bevel er nu eigenlijk uit moet zien en waar je op moet letten. Nu heb ik pas geleden een microscoop bemachtigd en kan dus wat plaatjes laten zien ervan. De kwaliteit is niet denderend, al is het genoeg om wat op te zien. Door de kijker is het een stuk scherper in ieder geval. Ik kreeg een mesje die "scheerklaar" zou zijn, hier is een close up en oordeel zelf. Zoals je kunt zien ligt er bovenop een randje die niet goed is gelukt, in dit geval is er dus achter de snede gewerkt. Oorzaak is vaak te snel naar hogere grit gegaan, en dus de bevel niet 100% goed gezet. Zo zie je hoe belangrijk het is om die 101% goed te hebben, dit los je niet op met fijnere stenen. Ik heb het mes een nieuwe bevel gegeven op de Naniwa chosera 2000. Zoals je hier kunt zien ( nou ja ,een stukje) is hij helemaal tot in het puntje gevormd, dit is wat je wilt bereiken. Uiteraard moet dit over de gehele lengte zo zijn, beknibbel hier niet op. Een paar gangen op de J-nat, ik ben helaas vergeten om meer plaatjes te maken...Zo gaat dat soms Dit wil je ook weer over de gehele lengte! Een heel verfijnde snede ,het gezandstraald look komt door de J-nat. Een coticule ziet er weer heel anders uit, maar het gaat om de plek waar de snede samenkomt. Hopelijk kunnen jullie iets met deze info, ik vind het in ieder geval erg leuk om hier mee bezig te zijn en te delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Dank voor het delen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Bedankt Eelco. Heel nuttig. Ik ben ook continue met loepen aan het kijken wat er gebeurt bij het slijpen. Helaas heb ik maar tot 60x. Hoeveel is dit vergroot. Als je meer plaatjes hebt, graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Dank je wel Eelco, daar hebben mensen wat aan, dat zijn verhelderende foto's. Zeker de eerste foto toont het belang aan van tijd en aandacht genoeg op de eerste steen. Je ziet daar eel goed dat er eigenlijk drie vlakken zijn: het onderste vlak is het blad van het mes, wat ook op de andere twee foto's het onderste stuk is. Het middelste vlak is wat de stenen raakt het geslepen wordt. Dat is op de andere twee foto's het andere vlak. De bovenste rand toont aan dat er noet genoeg tijd op die eerste steen was: de voor- en achterkant van het mes raken elkaar niet, wat op de andere twee foto's wel het geval is. Als je dat punt, dus dat voor en achterkant elkaar raken, niet bereikt met de eerste, grofste steen (over het algemeen een met grit 1000, maar 800 0f 2000 kan ook) ga je er in het vervolgtraject, met je stenen 5000 en hoger, ook niet meer komen, en is dus al dát werk voor niets. Want als die kanten elkaar niet raken heb je geen snede, zo makkelijk is het. Met een loep, of een microscoop zoals Buffel hieroven gebruikt, kun je dat goed zien. Heb je die niet: na je eerste steen jas je je armhaar er zonder moeite af. Lukt dat niet: terug naar je steen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 8, 2017 Author Share Posted March 8, 2017 Bedankt Eelco. Heel nuttig. Ik ben ook continue met loepen aan het kijken wat er gebeurt bij het slijpen. Helaas heb ik maar tot 60x. Hoeveel is dit vergroot. Als je meer plaatjes hebt, graag. Met het 20x loupje is al heel veel te zien hoor, eigenlijk al meer dan genoeg Hoeveel vergroting dit is kan ik niet duidelijk zeggen, de lens staat op 5x / grot foto op 10x. Omdat er een camera ipv het oogstuk zit, kan ik de vergroting niet zeggen. Ik vermoed 20 tot 40 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 bedankt voor de post, zeer informatief inderdaad! Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
baha Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Mooie foto's en duidelijke uitleg. Hier leer ik wat van! Dank je wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 nu nog een paar foto's van een Coticule snede en andere stenen zoui leuk zijn als we hier op het forum een database konden maken van hoe bepaalde sneden er uit zien goe voor beginnende slijpers ( zoals mij ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Bedankt voor de verhelderende foto's Eelco. Zoals je al meldde Met een loep van 20x is het ook goed zichtbaar, alleen heb je dan geen foto's om anderen te tonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Hans, ik zal er nog wel meer gaan maken. Het kost alleen wat tijd Maar het allerbelangrijkste blijft de bevel, voor de rest zegt hoe de snede er uit ziet vrij weinig. Een hoog gepolijste bevel ziet er leuk uit maar of het ook fijn scheert? Dus dit zijn leuke dingen om te zien , maar laten we er geen hoge wetenschap van gaan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Leuke aanwinst Eelco, zo'n microscoop. Bedankt voor het delen van de plaatjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Heeft iemand hier een usb microscoop en wat zijn de conclusies, waard om aan te schaffen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Heeft iemand hier een usb microscoop en wat zijn de conclusies, waard om aan te schaffen? Ik heb er een een paar jaar geleden aangeschaft. Naar een paar keer gebruikt te hebben is die in een la verdwenen. Voor mij is een 20x microscoop voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Ik heb er een een paar jaar geleden aangeschaft. Naar een paar keer gebruikt te hebben is die in een la verdwenen. Voor mij is een 20x microscoop voldoende. ditto, met dien verstande dat ik een 20x loep gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Mag ik vragen waar jullie zo'n loup-je vandaan hebben? Een speciale webshop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Leuke en informatieve plaatjes Buffel! Ik heb hier een SEM staan en daar kan je ook mooie plaatjes mee maken, al zij die meer voor de show . Met een 20x loepje zie je alles wat er toe doet. @chris, ebay heeft een overmaat aan aanbod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Ik heb getwijfeld over de aanschaf van een USB microscoop toen die bij de super om de hoek tijdelijk in de bakken lag, maar ik had toen ook het idee dat als het nieuwe er af is hij in de kast zou verdwijnen, en niet aangeschaft dus. Nu gebruik ik ook een Chinees 30x loepje met 2 ledjes van een paar euro's , en die voldoet uitstekend. Inderdaad van Ebay. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Ja, loupe is meer dan voldoende de kwaliteit van de lens is bij de hele goedkope ver te zoeken... Ik heb er een van Belomo , zeer helder en weinig vervorming. De microscoop is een Bresser biolux al, die kom ik voor weinig overnemen. Voor he geld , geen miskoop geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Ja, loupe is meer dan voldoende de kwaliteit van de lens is bij de hele goedkope ver te zoeken... Ik heb er een van Belomo , zeer helder en weinig vervorming. De microscoop is een Bresser biolux al, die kom ik voor weinig overnemen. Voor he geld , geen miskoop geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Ook hier de Belomo, iets duurder maar wel beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Chris, Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 ja , ik heb die Belomo ook direct on line was hij 30 euro http://belomostore.com/belomo-20x-loupe.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
onno Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Mooie foto's buffel, dat geeft mij weer meer richting bij het slijpen. Als ik deze foto's zo zie dan is er na het polijsten een fase waarin het staal gelijkmatig wordt verdeeld en slechts in mindere mate wordt afgesleten. De bovenste rand toont aan dat er noet genoeg tijd op die eerste steen was: de voor- en achterkant van het mes raken elkaar niet, wat op de andere twee foto's wel het geval is. Is deze bovenste rand wat ook wel een braam wordt genoemd? Alijp je deze braam dan weg door een x-tal keer het blad om en om te slijpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted March 9, 2017 Share Posted March 9, 2017 Oeh wat een heerlijke post dit, eind deze maand ga ik een setje stenen ophalen en dan kan de hobby verder uitgroeien. Dit artikel is dan uitermate behulpzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 9, 2017 Author Share Posted March 9, 2017 Is deze bovenste rand wat ook wel een braam wordt genoemd? Alijp je deze braam dan weg door een x-tal keer het blad om en om te slijpen?Die bovenste rand is het gevolg van niet genoeg tijd op de eerste steen door te brengen, dit moet je in het begin 100% goed doen. Een braam zoals bij keuken messen maak je eigenlijk niet met het scheermes. Het is wel belangrijk om beide kanten evenveel te slijpen , door per haal van kant te wisselen gaat het meestel wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts