efsk Posted May 21, 2017 Posted May 21, 2017 Chosera bestaat toch niet meer? Dat is toch Professional geworden?
Tony Posted May 21, 2017 Posted May 21, 2017 Klopt Richard, de chosera is professional geworden. Buffel, heb jij tegenwoordig de Shapton glass 1k in gebruik?, ik dacht dat jij een chosera als bevelsetter gebruikte
Buffel Posted May 21, 2017 Posted May 21, 2017 Die had ik inderdaad, maar die is nu bij Martijn beland . Ik gebruik nu de Shapton glass, ook erg fijn in gebruik. Iets sneller zelfs, al is hij wel een stuk dunner. Ook is hij iets harder, dus dat compenseert weer wat. Feedback is heel goed te noemen, maar dat is de chosera ook.
Snuff Posted May 21, 2017 Posted May 21, 2017 Ik ben van onbewust onbekwaam gepromoveerd naar bewust onbekwaam Iedere stap is er eentje, de volhouder wint altijd! Die had ik inderdaad, maar die is nu bij Martijn beland .Ik gebruik nu de Shapton glass, ook erg fijn in gebruik. Iets sneller zelfs, al is hij wel een stuk dunner. Dat is ook mijn steen geworden (had de chosera maar die is toen verkocht geworden en de shaptons had ik nog). Ah ook al zijn ze dunner ik denk dat niemand van ons die ooit op verslijt.
HiFuMi Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 ik heb de Nanniwa combinatie steen van Knives and Tools de 1k en 3k , die is maar iets van 28 euro of zo en gaat voor mij goed genoeg voor het bevel zetten eerst de bevel killen, dus even langs de hoek van de steen , dan weet je zeker dat je mes bot is dan opnieuw een bevel zetten ik ga met bevel zetten net zo lang door tot ik er van overtuigd ben dat die goed genoeg is vaak over de duimnagel en af en toe eens proberen armhaar te scheren , maar dat raakt snel op als je de bevel goed hebt gaat de rest in elk geval beter ik oefen heel erg veel en nu begin ik eindelijk resultaat te krijgen maar ik vind het wel een leuk iets om te doen nu ben ik aan het vergelijken met finishen of een Coticule of een Welsh Slate voor mij fijner voelt
onno Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 Vanochtend een wangetje geschoren met het "zelfslijpmes". Hij deed het maar wel trekkerig . Is dit het licht aan de einde van de tunnel? Heerlijk al deze tegenstrijdige steenadviezen. Maar is er iet te zeggen over het verschil tussen Naniwa Professional en Special Stone. ls ik het zo lees is de Shapton harder, sneller en laat helemaal geen water door. Ik ben wat huiverig dat de ene grid 1k, 3k niet de andere is. Tegelijk merk ik ook dat zelfde merk/formaat/zwaarte stenen me ook zal helpen de gelijkmatigheid vast te houden.
HiFuMi Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 klopt de ene steen is de andere niet ik heb de eerste bevels gezet op een King 1k ging ook w el erg goed hoor alleen ik heb de fout gemaakt ook meteen op natuur stenen te gaan dat maakt het erg moeilijk als je geen ervaring hebt toen ik op de syntheten ging begon het snel te leren nu aan het leren finishen op Coticule en Welsh Slate ik steek er wel veel tijd in maar zie het als een oefening en ineens begint het te gaan gewoon lekker door gaan die Dovo die ik van jou heb moest ik 3x de bevel op zetten en nu scheert ie als een tierelier , terwij de rand nog niet eens kaarsrecht is dus ga ik daar op nieuw de bevel van killen en opnieuw
Tony Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 De chosera 1k is samen met de King 1k op de internationale fora jarenlang de meest genoemde bevelsetter geweest. Van belang is vooral slijpvermogen en de diepte van de krassen op de snede. Te diepe krassen zorgen voor problemen aan het eind van het slijpproces op de hogere grit stenen. Goed om te lezen dat Shapton glass bij dit tweetal gevoegd kan worden en ook nog voor een vriendelijke prijs in Nederland gekocht kan worden.
Snuff Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 Ik ben wat huiverig dat de ene grid 1k, 3k niet de andere is. Tegelijk merk ik ook dat zelfde merk/formaat/zwaarte stenen me ook zal helpen de gelijkmatigheid vast te houden. Geen evangelie maar naar mijn bescheiden mening zijn Shaptons nogal eenkennig, mixen met andere stenen tussenin geeft minder goede resultaten.
onno Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 Geen evangelie maar naar mijn bescheiden mening zijn Shaptons nogal eenkennig Naast de Cruijfiaanse wijsheden. Slijpstenen krijgen ook nog emoties mee......... Hoeveel gekker moet het worden?
Buffel Posted May 22, 2017 Posted May 22, 2017 Snuff heeft wel een punt, Shapton houd een iets andere tabel aan qua grit. Hoe hoger je komt hoe kleiner het verschil. Zo is een Shapton pro 1500 ongeveer gelijk aan een naniwa 1000. Tis maar dat je het weet
onno Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 Gisteren de Dovo 5/8 over mijn serie Naniwa special stone gehaald. Het Cruijfiaanse gevoel is nog niet daar. Doorgegaan per steen totdat deze (wat) kleefde. Dat ervaar ik trouwens veel eerder en beter bij cirkels dan x strokes. Water klotst tot de rug. Signalen goed maar haar armtest en hangende haartest mislukt. Toch een redelijk goede scheerbeurt vanochtend. BBS met een paar rode puntjes. Bij xtg toch weerstand van mes om door haren te glijden. Met iets snijdende beweging kwam het goed. Geen scheerbrand; after shave gaf geen kick. Ik ben dus wat confuus. Blij dat ik een goede scheerbeurt uit eigen geslepen mes heb gehaald maar gefaald voor de tests.
HiFuMi Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 Ik heb dat ook vaak. En als het mes dan 1 dag heel goed voelde snijdt het de volgende keer weer rauw. Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
efsk Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 Die haartesten zijn bij mij nog nooit gelukt, ook niet met messen door een ander geslepen. Waarmee ik maar wil zeggen: die is niet zaligmakend.
Buffel Posted May 26, 2017 Posted May 26, 2017 Met cirkels ervaar je inderdaad eerder het plakken, daar begin ik zelf ook vaak me. Daarna doe ik pas x strokes. Gewoon lekker doorgaan met oefenen, het eureka moment komt echt wel. Als het niet lekker gaat op een steen, ga dan weer een stap terug totdat het wel weer lekker gaat. Jouw eigen manier zal uiteindelijk vruchten gaan afwerpen.
HiFuMi Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 Ik heb een Dovo Best Quality waar de snede nog wat kartelig van is kan ik dat gewoon op de 1K wegslijpen of moet dat lager in grid ik heb nog wel een Skerper 600 voor de gewone messen te slijpen
HiFuMi Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 ik zie net dat er 2 Nanniwa 1000 Professional stones zijn de P310 en de P390 scheelt heel veel in prijs we moeten zeker weer de duurste hebben
Tony Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 (edited) Ik zou de Skerper niet voor mijn scheermessen gebruiken, als je het wel doet dan zonder druk om diepe krassen te vermijden. Normaal gesproken krijg je die oneffenheden er met een 1k of 2k er wel uit. Edited May 27, 2017 by Guest
Tony Posted May 27, 2017 Posted May 27, 2017 (edited) P310 = 1k P390 = 10k Edited May 27, 2017 by Guest
HiFuMi Posted May 28, 2017 Posted May 28, 2017 Foutje Dan blijf ik wel bij mijn King 1K Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
onno Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Gisteren de Dovo 5/8 over de Naniwa serie gehaald. Vandaag ermee geschoren en het resultaat is erg glad en comfortabel. Wel merk ik dat de scherpte van het mes minder wordt gedurende de scheerbeurt. Dat lijkt er dus op dat de snede niet stabiel genoeg is. Is er iets eenduidig te zeggen waar het in het slijpproces misgaat?
Tony Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Als je het gevoel hebt dat de snede niet stabiel is kan je het volgende proberen: Haal de snede over de volle lengte voorzichtig 1X langs een de hoek van een van je stenen. Start opnieuw vanaf de 8K. Kijk middels een loep of je het verschil in de verschillende stadia kan onderkennen.
Snuff Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Weet je zeker dat het de snede is en niet je techniek? Zou wel een erg snelle achteruitgang van de snede zijn (beweer niet dat het niet kan maar nog nooit meegemaakt dat het goed en comfortabel is en dan in enkele minuten tijd evolueert naar minder).
Recommended Posts