Jump to content

Recommended Posts

Posted
Een van de zaken waar je tegen aan zal lopen is het vlakken van de stenen, iets wat je regelmatig moet doen. Het prettigst doe je dat met een diamantplaat van de zelfde grootte. Zelf gebruik ik een Atoma 600 hiervoor maar er zijn goedkopere alternatieven zoals deze:

53a82292600120c47c1dcccac69e0a2d.jpg

ik heb deze plaat inmiddels binnen gekregen

als ik er mee over mijn Welsh Slate ga komen er allemaal fijne krassen in het oppervlak van de steen te zitten

nu heb ik met een dremel al de randen van de diamantplaat extra afgerond , maar dan nog zijn er kleine krassen in de oppervlakte van de lei te zien

is dat problematisch ? of gaat het mes daar gewoon overheen ?

ik kan niet meer scherpe puntjes vinden aan de diamantplaat

Posted

Het kan natuurlijk zijn dat de plaat niet 100% recht is, ook kunnen er nog hoge diamanten op zitten. Ben je eerst met een oud mes over de plaat gegaan?

Verder maken een paar krasje weinig uit, die zitten lager.

Posted

Nee. Een oud mes ?

Gewoon een zakmes of zo? Dat zou goed kunnen. Uitstekende diamant

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Posted

Nee. Vanmorgen een achterkant van een ijzerzaag er over gehad. Maar krast nog steeds

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

• 2 weeks later...
Posted

Nog even een update van mijn kant. Het is de laatste tijd wat stil aan de kant van K&T.

Ik heb al wel wat herinnerings mailtjes gestuurd, maar tot nu toe nog geen reactie met een kortingscode.

Dus eigenlijk een update dat er geen update is ;)

• 2 weeks later...
Posted

Update: Ik heb inmiddels weer contact met het bedrijf achter K&T.

Ik quote de desbetreffende persoon:

Ik schaam me kapot dat het zo nog niet gelukt is… We willen dit absoluut doen!

Ik weet de achterliggende reden ook en die is voor mij goed verklaarbaar voor het wat langer wachten op de kortingscode. Er wordt aan gewerkt en ze hopen mij binnenkort van nieuws te kunnen voorzien.

Posted

Zo gisteren aangevangen met het slijpwerk. Een oefenmes 5/8 op grid 1000 3000 Naniwa 5000 en 12000. Ik krijg niet het gevoel van plakkerigheid van het mes op de stenen. Wel een glimmende snede met weinig krasjes. Geschoren op een wang en terzijde gelegd. Het scheert maar is trekkerig. Ik vermoed dat bevel niet goed is gezet. Vanmiddag opnieuw

Tegelijk de Wacker over Naniwa 12k, groene CrOx op balsa en strop gehaald. Bij het scheren wat rauw. Veel extra gestropt en weer comfortabel

Posted

Blijven oefenen Onno, de 12k naniwa kan inderdaad wat rauwer aanvoelen als je natuurlijke finshers gewend ben. Crox op een zachte ondergrond zoals balsa is dan inderdaad de remedie.

Posted

Als ie nie plakt nie, dan ben je er nie :)

Bevel opnieuw zetten, als je het hebt dan weet je het wel.

Oefening baart kunst. :)

Posted
Als ie nie plakt nie, dan ben je er nie :)

Bevel opnieuw zetten, als je het hebt dan weet je het wel.

Oefening baart kunst. :)

En dan ook nog van die Cruijfiaanse gezegden erbij. Een handleiding bij de tv is eenduidiger :(

Posted

Zoals je zelf al aangaf, het plakkerige gevoel kreeg je niet.

Dat betekend dat je langer door moet gaan, totdat je het wel hebt.

Als je het eenmaal voelt, dan weet je het direct.

:)

Posted

ik had dit weekend wel dat hij heel hard plakte , zo hard dat het moeilijk werd om het mes over de steen te bewegen , maar dat het water nog maar amper het mes op liep

vanmorgen met de Jaguar geschoren en zo glad als een aal , dus was wel goed gelukt :-)

Posted

Hoe lang ik het oefenmes "Macero 23 5/8"" over de stenen haal plakken doet hij niet. Even lijkt het er wat op en dan is het weer soepeltjes heen en weer bewegen.

De Dovo special van stal gehaald: de mooie snede van Richard vernaggeld (sorry) op de rand van de steen. Er is duidelijk een verschil. Dit mes hoor ik "schrapen over de steen". Bij 3K verdwijnt het geluid langzamerhand en komt er iets van plakken. Het mes doorstaat de cherry tomaat test. Door op de Naniwa 5k. Nu valt het op dat deze steen een stuk breder is en eigenlijk direct plakkerig is. Daarna op 12k en ook plakkerig. Niet zo klevend als ik had op de Coticule: morgenochtend de proof of the pudding.

Posted

Als ik de bevel goed zet op de 1 en de 2K, dan plakt het mes op de 5K. Vanaf daar gaat het eigenlijk nooit mis. Het is echt moeilijk om uit te leggen. Zoals Buffel zegt; als je het eenmaal hebt gevoeld dan weet je waar je goed zit.

Posted

ik had hetzelfde als jij Onno , zelfde proces zie ik wel

denken dat ik over de rand ga van de steen , opnieuw bevels zetten en zo voort

en ineens lukt het , maar ik oefen wel veel

ik denk telkens als het niet helemaal naar de zin is : " ik heb het spiergeheugen toch weer wat getraind " :-)

ineens gaat het en loopt het water het mes op en plakt het mes als een gek

en ik ben nog steeds bezig mijn stenen te leren kennen

Posted

Wat een frustratie klus......

Maar ik merk dat ik met slijpen met 1 hand beter het plakken ervaar. Het lijkt wel als je daar doorheen duwt in een soort niemandsland terecht komt (en dat mes gewoon niet meer plakt).

Mijn huismerk k&t 1k en 3k verliezen hun scherpte snel en raken vlakte kwijt. Toch maar ook deze Naniwa's kopen. Zijn bovendien breder en langer dus werken ook prettiger.

Ik ben van onbewust onbekwaam gepromoveerd naar bewust onbekwaam :(

Posted

Mocht je van plan zijn om vaker een 1k steen te gebruiken in de toekomst dan is de Naniwa chosera 1k de beste optie. Dit is de steen waar je gedurende het slijpen het meeste werk op verricht.

Posted

Eens met Tony, nu is de Shapton glass ook een zeer fijne steen.

Ook het overwegen waard, aan beide heb je een prima keuze.