Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bedankt voor je antwoord Tony.

Ik ben er nog niet over uit; Atoma, DMT, Chinese plaat, of toch maar gewoon bij de Naniwa 1K blijven.

Posted

Persoonlijk heb ik geen moment spijt van de Atoma aanschaf, je krijg erg veel waar voor je geld. Plus hij gaat erg lang mee als je er normaal mee omgaat, voor bevels is een 1000 prima. Meestal pak ik de 2000, dat werkt ook nog goed om kleine chips mee weg te halen.

Beetje slurry er op en hij snijd een stuk sneller.

Maar een atoma om bevels te zetten kan, misschien heb je iets meer werk op de diepe krassen weg te werken naderhand. Vandaar ook de voorkeur voor een 1000.

Posted

Bedankt voor je reactie Eelco.

Slurrie heb ik nog niet geprobeerd op de Naniwa 1000, dat ga ik eerst eens proberen bij een bevel waar wat werk aan zit.

Posted

Nog nooit de atoma gebruikt voor een bevel te zetten, alleen voor het vlakken van stenen en zware beschadigingen bij messen.

Posted

Voor het zetten van de bevel gebruik ik ook de 1 en 2K. Met sommige messen die ik binnen kreeg met een beschadigde snede en chips ben ik erg lang bezig geweest de boel weer netjes te krijgen. Dat mag wel iets vlotter, vandaar mijn speurtocht :-) .

Posted

Voor het zetten van de bevel met een beschadiging zoals een chip van een mm diep in het midden van het blad kan je zo een uur bezig zijn met een chosera 800. Toch doe ik dat liever zo dan dat ik diamantplaat daarvoor gebruik. De krassen daarvan kunnen een onzichtbare schade veroorzaken waardoor je later op de hogere grits opeens een bevel hebt die het niet houdt.

Posted

Duidelijk, dan laat ik de diamantplaat voorlopig mooi voor wat het is. Liever wat langer werk dan dat er door diepere krassen later ook weer een rafelig randje ontstaat.

Posted

Verstandig, al is een dia plaat om de stenen vlak te houden ideaal :)

Of slurry maken op je finisher gaat ook .

Posted

Verstandig, al is een dia plaat om de stenen vlak te houden ideaal :)

Of slurry maken op je finisher gaat ook .

Posted

Ik heb gisteren contact gehad met iemand van het bedrijf achter Knives And Tools. Ze staan zeker niet onwelwillend tegenover het idee om een kortingscode aan te bieden. We zijn nu aan het verkennen hoe we dit het beste vorm kunnen geven.

Het zal waarschijnlijk in de vorm zijn van een aantal sets van producten waar dan speciale korting van op toepassing is. Binnenkort kan ik hier denk ik meer over vertellen maar ik probeer in ieder geval Naniwa en Coticule hierin mee te nemen.

Er werd mij ook het volgende onder de aandacht gebracht: ze hebben zojuist een nieuwe serie slijpstenen van hun eigen merk Skerper uitgebracht, zie hier. Misschien dat er ook nog andere mensen hierin geinteresseerd zijn. Mocht dat zo zijn, laat mij dan even weten welke stenen je zou willen, misschien dat we deze stenen dan kunnen testen. Maar hierover ook later meer.

Er werd ook nog aangegeven dat de houder van Skerper een prima houder is, deze is wel iets lager dan die van Naninwa en is wat gevoeliger voor roest. Maar zeker een houder waar je jaren mee kunt doen.

Dus vooralsnog lijkt het erop dat ik binnenkort een inkoopactie zal openen en dat hier ook zal vermelden.

Tot zover!

Posted

Ik zie wel dat die nieuwe serie Skerper stenen Arkansas stenen zijn.

Hierover is op de diverse fora , o.a. Straigt Razor Place http://straightrazorplace.com/ een heleboel te vinden.

Ik ben ook beginnend slijper en moet eerlijk zeggen dat het slijpen op natuurstenen een prachtige verkenningsreis is maar niet snel resultaat oplevert , waarmee ik eigenlijk bedoel te zeggen : je verknalt :oops: net zo makkelijk een snede als dat hij verbetert.

Persoonlijk zou ik als beginner altijd met een reeks syntheten beginnen. Ik ga zelf ook nog een Nanniwa SS 8k bij kopen ( dan is mijn serie redelijk compleet ) zodat ik niet meteen op de natuurstenen hoef te vertrouwen. Die ga ik dan op mijn gemak eens lekker uitproberen op allerlei manieren. :D:lol:

Posted

Zover ik weet is Skerper een "Rebrand" van de Eden stenen die destijds gevoerd werden door K&T. Met een Keramische binder zoals vele Japanse wetstenen gericht op het slijpen van keukenmessen. Zoals 一二三 al opmerkt zou ik het toch bij de ninawa's houden voor scheermessen.

Posted

Ik heb de skerper basis 180 600 1000 3000 voor de keukenmessen. Voor onze mishandeling van deze messen voldoen ze ruimschoots.

Op 1000 3000 ook mijn oefenscheermes losgelaten. Wat mij opvalt is dat de stenen - ook bij zeer lang onderdompelen- snel droog worden. Zeg bij 4-6 halen. Dit haalt je voor scheermessen wel erg uit ritme. De Coticule met slurry ging me beter af. Overigens als beginnende slijper in geen van gevallen resultaat. ;)

De professional en Arkansas serie ken ik niet. Ik lees hier eigenlijk ook nooit iets over Arkansas stenen.

Posted
Zoals 一二三 al opmerkt zou ik het toch bij de ninawa's houden voor scheermessen.

Je Japans is al goed Tony :D

Posted

Is het "Naniwa Specialty Stone slijppakket, korrel 1000, 5000 en 10000" misschien ook wat om te overwegen?

Of zit er een dusdanig verschil tussen de 10k en de 12k, waardoor de 12k de absolute boventoon voert?

Ik kan me voorstellen dat een 1k en een 5k goed zijn om een iets botter mes weer goed te (proberen te) krijgen?

Posted

de 1k gebruik je om de bevel te zetten. Alles daarboven om de snede scherper te krijgen, en aangenamer. Is je mes aan een opfrisbeurt toe dan heb je dus meer aan een 12k dan aan een 1k.

Posted

Ik ben ook een beginner en heb nog nooit geslepen. Ik kocht een shapton 8000 en een shapton 16000

Volgens Snuff zou ik enkel de 16000 nodig hebben om een mes scherp te houden.

Posted
Is het "Naniwa Specialty Stone slijppakket, korrel 1000, 5000 en 10000" misschien ook wat om te overwegen?

Of zit er een dusdanig verschil tussen de 10k en de 12k, waardoor de 12k de absolute boventoon voert?

Ik kan me voorstellen dat een 1k en een 5k goed zijn om een iets botter mes weer goed te (proberen te) krijgen?

De stap van 1K naar 5K is m.i. voor een beginner te groot. Daar zou ik nog een 3K tussen doen om een volledige progressie te kunnen doen. Dit geldt eigenlijk ook voor een 8K tussen de 5K en 12K.

Het prijsverschil tussen de 10 en 12K is minimaal ik zou daar niet op beknibbelen.

Kost een boel geld, ik weet het.

Posted

Kortom een 1000/3000 combinatiesteen, 5000, 8000, 12000 special stone voor 200 euro op website.

Deze maand wordt het weer geen koraat bestellen :-;

Het positieve nog altijd goedkoper dan zo"n overjarige onbegrijpelijke biologische Japanse steen :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Posted

Die komt daarna nog Onno :roll::roll:

Maar een goede J-nat kan ook al de bovenstaande vervangen, al zou ik daar niet mee beginnen zonder ervaring.

Posted
Die komt daarna nog Onno :roll::roll:

Maar een goede J-nat kan ook al de bovenstaande vervangen, al zou ik daar niet mee beginnen zonder ervaring.

Maar pas nadat een Thüringer en een Charnley Forest zijn aangeschaft vrees ik :lol:

Posted
Kortom een 1000/3000 combinatiesteen, 5000, 8000, 12000 special stone voor 200 euro op website.

Bedenk wel dat die combinatie steen geen specialty stone is.

Als je alleen een snede wil bijhouden dan heb je aan een 8K en een 12K voldoende. Pas als je ook grotere beschadigingen wil kunnen wegwerken en oude messen restaureren heb je de rest nodig.

Posted

Bedenk wel dat die combinatie steen geen specialty stone is.

Als je alleen een snede wil bijhouden dan heb je aan een 8K en een 12K voldoende. Pas als je ook grotere beschadigingen wil kunnen wegwerken en oude messen restaureren heb je de rest nodig.

Sorry hoor, wou het goedkoop aanpakken... :roll: Ik begrijp dat de combinatiesteen van mindere kwaliteit is dan de special stone, wat vooral tot uitdrukking komt in wateropname.

En serieus: ik lees vooral dat in het slijpwalhalla nog een steen na de 12 k gebruikt wordt. Die bovengenoemde biologische steen dus... Of de Duitse / Engelse variant daarop. ( en dan is er nog een goedkopere Imperia la Roccia maar die wordt niet gebruikt door de forumleden)

Is deze (post) finishten ook op te vangen door ijzer en chroom oxide? Of is deze tussenstap een finesse die pas tot uitdrukking komt als de andere slijpstappen onder de knie zijn?

Posted

Van de 12k zou je prima moeten kunnen scheren, als je dat onder de knie hebt kun je verder gaan.

Een finisher heeft altijd een goede bodem nodig..

Verstandig om stap voor stap meester te maken, leer je echt heel veel van.