ChrisVanMeer Posted March 5, 2017 Posted March 5, 2017 ik wil binnenkort beginnen met het zelf slijpen van mijn messen. Maar waar kan ik het beste mee beginnen? Qua producten en qua uitleg? Uiteraard niet op mijn mooie messen, ik wil binnenkort een Jaguar kopen als oefenmes. Ik heb nog geen A tot Z uitleg kunnen vinden.
Snuff Posted March 5, 2017 Posted March 5, 2017 Hier vraag je het onmogelijke. Je begint op één punt en dan kom je een splitsing tegen die steeds weer op andere splitsingen uitloopt, dan moeten we alles gaan behandelen en dat is geen doen natuurlijk. Wat is je vooropgestelde budget? Dat kan al een aantal dingen elimineren. Beginner --- synthetische stenen --- makkelijk te reproduceren resultaat is de meest gegeven raad denk ik.
Star65 Posted March 5, 2017 Posted March 5, 2017 Ik doe hier even mee, kan ook goed wat advies gebruiken op dat gebied. Ik zou zeggen budget van €40,-, maar mag best wat afwijking in zitten. Een Coticule is dat wat om mee te beginnen?
Snuff Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Ik vrees dat je met zo'n budget behalve een tweedehands coticule zult vast komen te zitten De vraag is natuurlijk is de coticule die je op de kop tikt er eentje die geschikt is voor open messen of is het eentje voor werktuigen (vind je vaak op rommelmarkten).
Buffel Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Wil je puur jouw eigen messen bijhouden die al geslepen zijn, dan is een finisher voldoende. Een naniwa 12000 bv, een beetje crox kan nog wat toevoegen eventueel. Wil je echt messen gaan opknappen, dan zul je meer nodig hebben. Begin bij een bevel zetter , neem een synthetische steen van 1000 / 2000. Daar tussen heb je nog wat nodig om te scherpen, dit kan 4000 en 8000 zijn. Coticule kan ook, is wat moeilijker als je net begint met leren. Een Jnat met nagura's kan ook icm een 1000 steen. Qua kosten zit je ongeveer rond de : €45 voor de 1000 €200 voor jnat met nagura €..? zoveel je wilt uitgeven uiteraard. Zo zijn er veel mogelijkheden.
Buffel Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Wil je puur jouw eigen messen bijhouden die al geslepen zijn, dan is een finisher voldoende. Een naniwa 12000 bv, een beetje crox kan nog wat toevoegen eventueel. Wil je echt messen gaan opknappen, dan zul je meer nodig hebben. Begin bij een bevel zetter , neem een synthetische steen van 1000 / 2000. Daar tussen heb je nog wat nodig om te scherpen, dit kan 4000 en 8000 zijn. Coticule kan ook, is wat moeilijker als je net begint met leren. Een Jnat met nagura's kan ook icm een 1000 steen. Qua kosten zit je ongeveer rond de : €45 voor de 1000 €200 voor jnat met nagura €..? zoveel je wilt uitgeven uiteraard. Zo zijn er veel mogelijkheden.
HiFuMi Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 ik vind een Coticule beslist geen gemakkelijke steen zeker niet voor beginners mijn ervaring : ik koop een dure Coticule en denk voor alles klaar te zijn . omdat ik hier niet goed mee overweg kon de messen nog botter ipv beter gemaakt en dan moet je van bevel zetten af aan beginnen ( wel leuk ) die Nanniwa 12k vind ik inderdaad voor een beginner een super steen , kun je niet mee fout gaan en de messen blijven scherp en breed genoeg om je mes er mooi vlak op te houden ik ging in het begin een beetje schuin en weg snede
Tony Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Als beginner zou ik voor synthetisch stenen gaan. Blijf dan wel binnen een type van het zelfde merk zoals de Naniwa speciality Stones.
ChrisVanMeer Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 Dan moet ik eens op zoek gaan naar een Naniwa 12K en nog wat crox En dan zal ik youtube eens induiken om daar de betekenis van de verschillende termen te achterhalen. Dingen zoals de bevel zetten, iets met tape (hoe en waar).
Snuff Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 of je kan hier in het forum archief kijken natuurlijk
Snowmiss Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Dan moet ik eens op zoek gaan naar een Naniwa 12K en nog wat crox CrOx heb ik al maar ook ik ga maar sparen voor een Naniwa 12K.
ChrisVanMeer Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 Lijkt me wel een mooie. Naniwa 12K met houder.
Wolf Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Lijkt me wel een mooie.Naniwa 12K met houder. Erg aanbevolen door deze onervaren slijper. Zoals ik het zie, ze zijn niet goedkoop maar tenzij je hem laat vallen hoef je nooit geen nieuwe meer te kopen
ChrisVanMeer Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 Is de houder nog erg belangrijk? Ik zie er namelijk 2, lijken erg op elkaar, schelen alleen in het gewicht..en in prijs 15 euro. De ene is 318 en de andere is 629 gram. Iemand?
Tony Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 (edited) De voorganger van de speciality Stones waren de superstones. Deze waren 10 of 20 mm dik en soms voorzien van een kunststof houder. De huidige speciality Stones zijn meestal te vinden in een dikte van 10 mm zonder houder. Mijn persoonlijke voorkeur is met houder. Ik denk overigens dat je niet snel een betere prijs zal vinden dan het aanbod van K&T Nederland. 70€ voor een 12k incl verzending. Edited March 6, 2017 by Guest
ChrisVanMeer Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 De voorganger van de speciality Stones waren de superstones. Deze waren 20 mm dik en soms voorzien van een kunststof houder. De huidige speciality Stones zijn meestal te vinden in een dikte van 10 mm zonder houder. Mijn persoonlijke voorkeur is met houder. En maakt dan het gewicht van de houder nog uit? How zwaarder hoe degelijker/beter?
ChrisVanMeer Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 Oh wacht, ik zie dat de ene voor een Skerper is...en de andere voor een Naniwa.
Tony Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 (edited) De voorganger van de speciality Stones waren de superstones. Deze waren 20 mm dik en soms voorzien van een kunststof houder. De huidige speciality Stones zijn meestal te vinden in een dikte van 10 mm zonder houder. Mijn persoonlijke voorkeur is met houder. En maakt dan het gewicht van de houder nog uit? How zwaarder hoe degelijker/beter? De houder gebruik ik om de steen verder van de tafel af te krijgen om voldoende bewegingsruimte voor de hand met het mes te krijgen. Als je altijd je stenen in je hand houdt bij het slijpen heb je geen houder nodig. Een losse houder bij K&T kost ca €12 gewoon mee bestellen dan heb je geen extra verzendkosten later. Edited March 6, 2017 by Guest
Snuff Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Oh wacht, ik zie dat de ene voor een Skerper is...en de andere voor een Naniwa. Meerdere keuzes: https://www.fine-tools.com/schaerfsteinhalter.html
ChrisVanMeer Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 Het setje Naniwa 12k + Naniwa houder is bij elkaar 100 euro. Wie wil er hier aan mee doen? Dan kan ik eventueel een balletje opgooien bij de leverancier.
Star65 Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Yep, ik wil wel meedoen. (Dat balletje van mij betreffende Coticule was dus gewoon een balletje vanuit totale onwetendheid. )
ChrisVanMeer Posted March 20, 2017 Author Posted March 20, 2017 Is het ook aan te raden om met de Naniwa een "dressing=stone" erbij te kopen? En bij een Coticule zie ik ook vaak dat men gebruik maakt van een slurry steen. Is dat bij Naniwa net zo?
Snuff Posted March 20, 2017 Posted March 20, 2017 Bij de Naniwa stenen zat altijd een slurry/vlak steentje. Of dat bij de nieuwe Naniwa Specialty Stones nog zo is weet ik niet.
Recommended Posts