Jump to content

1e keer slijpen, het wordt niet scherper

onno

Recommended Posts

Op marktplaats heb ik een oude macero 23 met13/16 blad op de kop getikt. Het mes heeft duidelijk slijpsporen op de rug en had een hapje uit snijvlak.

Leuk om eens te spelen met slijpen dus

image.thumb.jpg.548feb799718382dbab73b23acb8ced3.jpg

Ik heb hier eenvoudige slijpstenen van scepter 180 600 1000 en 3000 en hier ligt voor later als ik groot ben een Coticule.

Ik heb eerst zonder tape het hapje weggeslepen. Vervolgens test met viltstift. Het hele vlak aan beide zijde wordt geslepen.

Vervolgens met 1 laagje tape 10 x 30 heen en weer bewegingen op 1000 op beide zijden. Geen verbetering. Nogmaals met dubbel tape terug naar 600, toen 1000 en vervolgens 50 kruisbewegingen op 3000. Haar op onderarm wordt amper verwijderd.

Het resultaat is op foto te zien. Het snijvlak glimpt enorm maar voldoet volgens mij nog niet aan de basis bevel zetten. Wat nu?

Verder met twee lagen tape op 3000 of verder op Coticule? Of terug naar 600/1000 met drie lagen tape?

1000, één laag tape, weinig druk. Als het waterstenen zijn goed nat maken met een licht laagje water op de steen en doorgaan tot het mes het water niet meer wegduwt maar het water tijdens het slijpen het blad opkruipt tot e rug. Als het dat overal gelijkmatig doet zul je zien dat je je armhaar scheert.

Op de 3k doe je hetzelfde, en dan is het wachten op de volgende reeks stenen :-)

Pas op het straight razor forum een uitgebreide draad gelezen waar ze laten zien dat je in principe na de 1K en dan stroppen al kunt scheren , en niet eens zo oncomfortabel.

http://straightrazorplace.com/honing/81337-beginners-1k-shave-14.html

Meeste mensen brengen te weinig tijd door om een goede bevel te maken en dan kun je daarna doen wat je wilt maar het blijft tobben. Ik test heel veel op de nagel bij de 1k , en dat schjint ook tevens nog een verbeterend effect op je bevel te hebben

Zoals efsks al aangeeft probeer het eens met minder druk.

Om de snede te zetten heb je wel druk nodig maar omdat het metaal flexibel is slijp je dan vooral de hoge kant van de snede. Om de rand van de snede te slijpen moet je daarna dus druk verminderen. Bij een overgang naar een volgende steen dus eerst een set met lichte druk uitvoeren.

Succes.

Ik test heel veel op de nagel bij de 1k , en dat schjint ook tevens nog een verbeterend effect op je bevel te hebben

Nu merk ik dat het haar nauwelijks snijdt maar dat het mes onder een scherpe hoek heel goed hapt in de nagel.

Ben hierna doorgegaan op Coticule van melkpannen tot en met puur water in 15-20 stappen van ieder 15 halve slagen en nog 50 x bewegingen.

En canvas en leer tot slot.

Ik heb er geen vertrouwen in het resultaat( of meer in mezelf)

Zal morgen eens een haal over de wangen doen. Ben morgen benieuwd

Wel een heerlijk meditatief klusje!

Iedere Cot is anders natuurlijk maar dat zijn wel heel veel bewegingen, bevel kan dan nooit goed zijn geweest naar mijn bescheiden mening. Ik wil altijd na het zetten van de bevel op de eerste steen dat het mes moeiteloos haar meeneemt aan de basis (tegen de huid aan) en dit over de hele lengte van het blad. Daarna is het een kwestie van een paar minuutjes (enkele moeilijke messen/metalen uitgezonderd).

Ik wil altijd na het zetten van de bevel op de eerste steen dat het mes moeiteloos haar meeneemt aan de basis (tegen de huid aan) en dit over de hele lengte van het blad. Daarna is het een kwestie van een paar minuutjes (enkele moeilijke messen/metalen uitgezonderd).

Voor het slijpen ben ik uitgegaan van de Dilucot methode volgens de site coticule.be. Aangezien ik op een synthetische steen met grid 1000 ben begonnen ben ik direct overgaan naar stap 2 "verdunningsfase". Deze spreekt van 15 halve halen per keer met 1-15 verdunningen. Blijkbaar is dat wat veel van het goede.

Het is erg zoeken naar de middenweg tussen voldoende te slijpen maar niet teveel waarmee mes weer botter wordt gemaakt. De coticule aanhangers lijken aan te geven dat mes niet botter wordt maar tot een soort natuurlijk evenwicht komt.

Overigens droogt mijn "goedkope" synthetische snel uit zodat het een beetje hannesen is om deze voldoende vochtig te houden. De coticule doet dit veel beter. (Overigens: ik heb de Veinette van Dave overgenomen). Ik zal dit weekeinde eens met de "eenvoudiger" Unicot methode aan de slag.

Vooral het bevel zetten is lastig. Mes blijft mooi in nagel hangen maar het wegscheren van haar op onderarm doet ie nu pas na de vele verdunningen.

Overigens droogt mijn "goedkope" synthetische snel uit zodat het een beetje hannesen is om deze voldoende vochtig te houden.

Plantensproeier. Als het droog lijkt te worden effe sproeien.

Sommige waterstenen moet je ook een tijd onder water zetten voor gebruik, die doen het pas als ze verzadigd zijn. Bij Naniwa's is dat gelukkig niet het geval.

Vooral het bevel zetten is lastig. Mes blijft mooi in nagel hangen maar het wegscheren van haar op onderarm doet ie nu pas na de vele verdunningen.

Dan is de bevel nog niet goed geweest. Haar snijden op de onderarm moet je mes al kunnen voor je met je coticule begint.

Ik heb een King 1k. Goedkoop. Moet ik wel een kwartier in het water leggen maar maakt heel gemakkelijk een mooie bevel. Aanrader. Wordt op de diverse fora veel gebruikt en geprezen.

Dilucot is moeilijker dan je denkt

HiFuMi heeft gelijk, waarom wil je meteen Dilucot doen als je nog geen notie hebt van hoe een mes zich op een coticule gedraagt(dat gezegd zijnde getuigd het natuurlijk wel van ondernemingszin :-) ). Unicot is zoiets als coticule slijpen voor dummies, dit moet lukken.

Mits er geen hapjes in de snede zitten, lukte het mij altijd met de la veinette om de bevel te zetten. Daar is deze steen zeker snel genoeg voor. Goed veel slurry aanmaken en consistente dikte aanhouden, dus heel af en toe een drupje water toevoegen. Ik zou dan halve x strokes doen en dan 30 keer per zijde. Ongeveer net zoveel druk zetten wanneer je iets uitgumt. Je moet net zolang doorgaan totdat het mes overal gemakkelijk armhaar kan scheren. Dat kan betekenen dat je wel een paar keer opnieuw slurry moet aanmaken. Voor het finishen zal ik wel meer slagen gebruiken, ik gebruik altijd tussen de 100 en 150 bij het finishen op een coticule. Dilucot is moeilijk en gaat je een tijdje kosten voordat je die echt onder de knie hebt. Je kunt dan beter kiezen voor de unicot zoals snuf al zei. Kijk ook eens op coticule.be of http://coticule.freeforums.net hier staat ook zeer veel informatie op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dit weekeinde twee keer mijn best gedaan. Het valt niet mee moet ik eerlijk zeggen. Anders gezegd: het is een ambacht waar met enig respect mee omgegaan moet worden.......

Allereerst de kunst stenen gevlakt en hoekjes afgerond. Blijkbaar zijn de eisen voor een scheermes hoger dan voor keukenmessen.

Daarna opnieuw geslepen op 1 K met 1 laagje tape op de rug. Het lukt om -zij het met moeite- haren van onderarm af te scheren.

Vervolgens door op 3K.

Eerlijk gezegd haalt de bevel het niveau niet om het water over de rug te laten lopen ipv voort te duwen. Wel lijkt het mes zich vast te zuigen op de ondergrond.

Dulicote methode gelaten voor wat het is ......Een extra laagje tape en de Coticule gepakt: een licht melkpapje gemaakte en X-bewegingen op de hand 30x. Coticule afgespoeld en nog 30x; alles afgespoeld en nog 50 x-bewegingen.

Ron gaf aan dat dit teveel is maar alle "andere" handleidingen schrijven dit wel voor.

Nu merk ik dat het mes enkele mm boven de huid haren wil pakken. Zo nog even over de paddlestrop en morgen uitproberen. Spannend.