Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb het forum een beetje doorgeploegd over de eisen die aan een scheerriem / strop worden gesteld, maar veel wijzer als beginnersriem, mooie kwaliteit en goed leer kom ik niet.

Kan iemand me een beetje verhelderen wat noodzakelijke eisen en wensen zijn waar een strop aan moet voldoen? Andere alternatieven sta ik ook voor open, maar ik vind goed belangrijker dan mooi.

Grtz,

/Roel

Posted

Zoals efsk al aangeeft, mooi glad leer.

Mocht je de keuze hebben zou ik voor een wat bredere strop van 7 a 8 cm kijken zodat je niet direct hoeft te beginnen met alleen maar X-strokes. Paddle of een hangende maakt voor mij persoonlijk niet veel verschil in gebruiksgemak, misschien een lichte voorkeur voor een hangende strop omdat die vaak wat langer zijn zodat je wat minder vaak op en neer hoeft.....

Als je wilt kan ik (als die terroristen thuis weer beter zijn) wel een hangende strop voor je maken, ik heb nog wel wat mooi leer liggen.

Posted

Ik kan je die strop aanraden!

Ik heb er ook één. En ik ben er superblij mee.

Ik sluit me bij Kingjack aan.

Breedte is weliswaar geen showstoppende eis, maar een brede strop heeft (ook) mijn persoonlijke voorkeur.

Posted

Ik ben begonnen met een dunne strop van Kox van minder dan een tientje. Te dun om prettig strak te houden. Dus ik zou een dikkere nemen ofwel wat boven wordt geadviseerd

Posted

ik vond dat bij een te smalle strop je als beginner te snel scheef kunt gaan en daardoor je mes bot maakt aan de rand van de strop

Ik zou als ik opnieuw moest beginnen altijd een brede strop nemen , zodat je die fout niet kunt maken , je strop dan gemakkelijker met het mes vlak

voor een gevorderde mag een strop iets smaller zijn omdat je dan met x-strokes ook een minder recht mes nog goed kunt stroppen

Posted

Thx voor de antwoorden. Budget vind ik minder belangrijk, moet natuurlijk wel allemaal een beetje betaalbaar blijven. Vanuit mijn ervaring weet ik dat ik liever een paar € meer uitgeef aan iets wat werkt dan me liggen te ergeren aan een product wat maar half af is voor een paar € minder.

Ik mag dus de conclusie trekken:

1) Breed is beter vanwege minder X-strokes -> klinkt logisch

2) Liever een beetje dikkere (= stabiel)

3) Hangend ivm met lengte -> Klinkt ook logisch

4) mooi glad leer -> ook dat makes sense

@Kingjack: Bedankt voor het aanbod, zal het zeker in overweging nemen.

Posted

Ik zelf heb een westholme strop die goed bevalt. Deze stroppen worden met de hand gemaakt op jou wensen aangepast. Je kan het niet kant en klaar bestellen maar het contact met jou wensen loopt via de maker. Een echte Britse gentleman.Google westholme strop en je vindt de website van westholme strops in Engeland.

PS de stroppen zijn betaalbaar

Posted

De paddlestrop met wisselbare panelen van rasurpur is absoluut ook een aanrader. Bijkomend voordeel dat je je op één ding minder hoeft te concentreren: het paneel staat op de juiste spanning en krult niet m.

Posted

Ik heb ze allebei, een brede strop (van Kingjack) en de rasurpur paddle strop. Beiden zijn fantastisch om te stroppen.

Ik gebruik ze ook allebei :-)

Met de rasurpur strop ik ze doorgaans op mijn gemakje na het scheren voor de TV met een bakje koffie erbij

en dan vlak voor de volgende scheerbeurt strop ik ze nog een paar keer over de brede hanging strop.

Posted
Ja dat is zeker een aanrader! De XL variant wil ik ook nog weleens ontmoeten :) .

Deze heb ik ook, en ben er heel tevreden mee, je kunt ook losse paneeltjes er voor kopen, als beginner is dit wel handig om je geheid wel eens in de strop snijdt. (mede daarom ook niet teveel uitgeven aan je eerste strop)

Posted (edited)

Het handige van de brede paddlestrop is dat je 'm niet strak hoef te houden, en door de breedte geen kruisbeweging nodig is.

Ik mijn eerste smalle strop redelijk verminkt door óf verkeerd te kruisen óf de strop niet op spanning te houden,

Edited by Guest
Posted

Bij niet op spanning houden verneuk je je snede ook. Net als met teveel spanning trouwens.

Posted

Ik heb een aantal hangende strops, de meeste zijn 2,5". Ook een 3", in de praktijk gebruik ik die het minst, eigenlijk alleen voor mijn zwaardere Near wedges. Ik merk dat ik een voorstander ben van niet al te strak spannen, zelfs behoorlijk wat losser dan ik het in het eerste begin deed. Overigens doe ik op alle breedtes een lichte kruisbeweging net zoals op mijn hones. Een lichte kruisbeweging bij het stroppen zorgt ervoor dat als het mes niet geheel vlak op het leer ligt, wat vaker het geval is dan je zou verwachten, de snede toch geheel geraakt wordt.

Op The Shaving Room forum heeft Neil Miller een erg goed verhaal over strops geschreven, een aanrader

Choosing and Using a Straight Razor - pt 2,

http://www.theshavingroom.co.uk/community/index.

Posted
De paddlestrop met wisselbare panelen van rasurpur is absoluut ook een aanrader. Bijkomend voordeel dat je je op één ding minder hoeft te concentreren: het paneel staat op de juiste spanning en krult niet m.

Gebruik de strop (canvas één zijde, leer andere zijde) nu al een jaar maar ik heb de indruk dat ik mijn snedes vernaggel bij het stroppen. Hoe strak of hoe slap moet hij staan? Nooit les gehad van een ervaren iemand bij het stroppen. Stel dat je jezelf leert zwemmen. Na een jaar kun je zwemmen met de hondjesslag maar een soepele borstcrawl zal het niet zijn.

Desalnieteplus, zojuist gekeken bij Rasurpur. Mooie paddles en ik denk dat de spanning van het leer meteen goed is.

Nu heb ik een vraag: op de paddles van Rasurpur zit geen canvas zoals op de strop die ik heb. Heb je dat linnen dan niet nodig?

Posted

Rasurpur zegt zelf het met ruwer leer te doen ipv canvas. Zoals hij het noemt pre stroppen.

Zelf is de paddlestrop van hem naar mij onderweg. Hiervoor gekozen om me niet bezig hoeven te houden met strop op spanning houden.

Wel een extra paneel besteld om CrOx op te smeren. Ga eerst eens kijken welke me het beste bevalt met puur leer.

Posted

Even terug zoeken op het forum, ik heb ergens alle panelen beschreven met welke voor wat meest geschikt is.

Posted

Ik ben sinds april bezig met de straight en heb ontdekt dat ik zeker een aantal keer de snede verziekt heb met stroppen. De laatste tijd gaat het goed en begin ik de feeling te krijgen. Dat is het probleem. In het begin doe je alles net niet goed genoeg met als resultaat minder scherpe messen.