daverenaldo Posted February 28, 2017 Share Posted February 28, 2017 (edited) Goedenavond heren, Zelf slijp ik al een tijdje op verschillende natuurlijke stenen. De bevel zet ik doorgaans op een naniwa specialty stone 1k en vervolgens doe ik dilucot op een coticule of een nagura progressie op een j-nat. Voor het gewenste resultaat finish ik het mes dan op een desgewenste natuurlijke finisher (coticule, thüringer, j-nat of sinds gister dan ook een CF). Het levert me fijne snedes op, maar toch neemt het slijpen op natuurlijke stenen toch wel wat tijd in beslag. Daarbij heb ik sinds kort een stuk minder tijd, maar wil toch graag mijn messen blijven slijpen. Het idee om een volledige set naniwa's aan te schaffen speelt daarom ook al een tijdje in mijn hoofd (3k - 8k - 12k specialty stones). Daarnaast neemt de progressie op een coticule toch wat tijd in beslag (circa 40/45 minuten). Mijn vraag aan jullie is hoe voelt een synthetische finish aan en hoelang duurt een progressie op naniwa's mits de bevel goed gezet is: 3k, 8k en 12k? En is er iemand hier op het forum die een mes van mij wil voorzien van een naniwa sp 12k snede? Ik zal hiervoor natuurlijk een vergoeding geven. Of als iemand het leuk vindt, dan wil ik ook een mes van diegene slijpen op desgewenste finisher. Alvast bedankt! Dave Edited February 28, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted February 28, 2017 Share Posted February 28, 2017 (edited) Mogelijk moet je je vraag "hoe lang duurt een progressie vanaf 1k .....12k" anders stellen. Je huidige vraag omvat de tijd voor het bevelzetten, slijpen en finishen. De grote variabele is hier het bevelzetten wat afhankelijk is van de staat van het mes. Als de bevel eenmaal goed gezet is zou men je vraag mogelijk beter voor een vergelijking kunnen beantwoorden. Ik gebruik zelf geen speciality stenen maar met mijn synthetische opzet van 2k 5k 8k en 20k ben ik in circa 5 min klaar nadat de bevel gezet is. Overigens heb ik met mijn Kiata Jnats niet veel meer tijd nodig. Maar daarbij moet ik wel vermelden dat deze wel heel erg snel zijn. De meeste tijd gaat zitten in het zetten van de snede, met een chipje in hard metaal kan je zomaar een uur bezig zijn. Edited February 28, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 28, 2017 Share Posted February 28, 2017 Als je nu al de finish van een natuursteen gewend bent, zal een synthetische behoorlijk anders zijn. De gokumyo 20.000 is weer een uitzondering daarop trouwens. Bevel zetten op een sytheet is wel iets wat velen doen, snel en altijd constant is heel erg fijn. De rest is wat je zelf het prettigste vind uiteraard, goede natuursteen kan even snel zijn zoals Tony al zegt.. Het kost hoe dan ook altijd weer een pak geld.. Als een finish op een naniwa chosera 10.000 wilt proberen ,is dat geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted February 28, 2017 Author Share Posted February 28, 2017 Dank voor de berichten. @Tony: het bevelzetten is inderdaad een grote variabele, ik zal de vraag aanpassen. @Buffel: ik ben alleen natuurstenen gewend, ik heb nog nooit een finish op synthetisch gehad. Daarnaast vind ik naast tijdsbesparing het eigenlijk zonde om coticules te gebruiken voor het slijpen (wel voor het finishen natuurlijk). Dankjewel voor het aanbod voor de finish op de chosera, maar ik zoek echt specifiek de finish op de 12k specialty stone (ook prijstechnisch). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Zal vast wel iemand zijn hier die zo'n steen heeft en je wil helpen. Heb die van mij toen verkocht (niet om reden dat de set niet goed was trouwens) en doe het nu met de Shapton set die ik nog liggen had. Verschil Naniwa 12K en Coticule dat ga je goed merken Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Ik heb hier een set Naniwa specialty stones incl. de 12K. Zelf gebruik ik na de 12K nog een JNat of de Charnley Forest. De Naniwa's zijn inderdaad fijne stenen, maar zoals al gezegd, ook met deze stenen kan het tijd kosten om een snede waar veel werk aan zit weer goed te zetten. Ik wil met alle plezier wel een mes van je over de 12K halen, zodat je die kan testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 mhharsta ik heb je een een privébericht gestuurd:) Ik ben heel erg benieuwd naar het verschil tussen de coti en de naniwa 12k. Heb ondertussen gisteravond al wel de 3k en 8k besteld puur voor na de bevel. De finish zal ik voorlopig nog doen op een natuurlijke steen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 @Dave, goed dat je een synthetische 8k erbij hebt genomen. Na een 8k verder op een natuurlijke steen werkt voor mij altijd goed. Vaak heb ik dan niet veel meer nodig. Ik vraag me dan ook af of je veel verschil zal merken tussen de inzet van een 8k en een 12k voor een natuurlijke finisher. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 @Tony, denk je dat de 12k niet ve toevoegd wanneer er op de natuurlijke steen wordt gefinished? Ga je ook van de 8k naar de 20k suehiro? Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Ik heb zelf nooit een SS 12k in huis gehad wel de SS 10k. Na de aanschaf van een 8k Naniwa snow white heb ik de 10k weg gedaan. Ik spring inderdaad van 8k naar 20k. Maar nu Maarten een 12k voor je kan slijpen kan je nu mooi vergelijken of je de 12k er nog bij wil hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Ik ben altijd van de 12K naar de finisher gegaan, maar ik zal dit weekend ook eens een mes proberen van de 8K naar de JNat, en dan laat ik even weten hoe dat voor mij uitpakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Ik ben altijd van de 12K naar de finisher gegaan, maar ik zal dit weekend ook eens een mes proberen van de 8K naar de JNat, en dan laat ik even weten hoe dat voor mij uitpakt. Moet zeker lukken , mejiro en tomo moet genoeg zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Dat moet geen probleem zijn Maarten, ik ging zelf van een 5K Naniwa naar een J-nat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 4, 2017 Share Posted March 4, 2017 Vandaag de Ed Wusthof 220, 7/8 geslepen van 1, 2, 5 en 8K Naniwa's Specialty Stones naar de J-nat. Morgen de scheerbeurt en dan zal ik hier mijn bevindingen posten. Edit: Het heeft goed uitgepakt zonder de 12K. Gewoon een goede scherpe snede, en de zachtheid die ik gewend ben van de JNat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 5, 2017 Author Share Posted March 5, 2017 Het eindresultaat was dus hetzelfde Maarten? Vandaag heb ik een mes die gefinished was op een j-nat bot gemaakt door de snede over een glas te halen. Ik ben begonnen met de 3k, waar het mes alweer makkelijk armhaar kon scheren na 25 x-strokes. Vervolgens ben ik naar de 8k gegaan en ging door totdat het mes begon te plakken. Dit was na minder dan 20 x-strokes al (alhoewel ik niet precies heb geteld). Stroppen op linnen en leer gaf een verrassend goed HHT (zegt nog niets natuurlijk). Vervolgens heb ik mijzelf met dit mes geschoren: het is minder scherp dan een j-nat snede, maar gaf mij toch een verrassend comfortabele scheerbeurt. Was na 2 gangen ook goed glad. Het gemak waarop een mes scheerklaar te maken is met synthetische stenen verbaasde me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Goed bezig! comfortabel scheren vanaf 8000 is een heel mooi uitgangspunt. Zo heb een prima referentie voor als je stenen gaat toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Het eindresultaat was dus hetzelfde Maarten? . Daar kan ik je nog geen antwoord op geven, Dit mes heb ik nog niet eerder geslepen en gebruikt.; ik zal het na een paar scheerbeurten eind van de week opfrissen met inzet van de 12K en de JNat. Ik kan me niet voorstellen dat het nog heel veel beter kan, maar misschien merk ik het verschil. Met een 8K en een goede Jnat waar je wat ervaring mee hebt zal het denk ik weinig verschil meer maken met de 12K-JNat. Misschien kan wat CroX je nog net een beetje extra scherpte geven, dan ben je er ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 5, 2017 Author Share Posted March 5, 2017 Het gevoel van syntheten is inderdaad wel heel anders dan van natuurstenen. Het lijkt wat meet te bijten, een beetje zoals met een shavettte. Zat ik ook aan te denken Maarten om een paar slagen op de crox te doen en vervolgens nog feox. Van de week ook nog eens proberen om vanaf de 8k naar de CF te gaan en ook nog een mes van 8k naar jnat. Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Zo veel mogelijk experimenteren , leer je heel veel van! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Morgen zal ik de Wusthof wat CroX geven voor het scheren, en overmorgen nog 8, 12 en JNat. Ik laat hier wel even weten of ik verschil merk Dave. Inderdaad, zoals Buffel al zegt, gewoon veel experimenteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 Het mes voelt nog een tikje scherper na de crox, iets bijteriger. Meestal geef ik de voorkeur aan de de JNat zonder de crox. Had ik niet geweten dat de 12K niet is gebruikt, dan had ik het niet gevoeld; het mes scheert gewoonweg uitstekend zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 Maarten, bedankt voor Posts, je bevestigd mijn eigen bevindingen. Probeer ook eens crox op verschillende ondergronden na de syntheet. Ik heb een meer comfortabel gevoel na crox op een zacht ondergrond dan op een harder ondergrond. Mijn ervaring is dat op hard ondergrond zoals leer de crox de snede scherper maakt en op een zacht ondergrond zoals balsa eerder comfortabeler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Inderdaad bedankt voor je bevindingen Maarten, zeer informatief. Vanochtend weer geschoren met een ander mes gefinished op de 8k. Was een heerlijke scheerbeurt, maar toch twee hele kleine sneetjes. Dit heb ik eigenlijk nooit wanneer ik een mes heb geslepen op natuurlijke stenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 Dave, de speciality Stones staan bekend om een zekere bijterigheid. Een natuurlijke finish van een coticule na de 12k zou dit verhelpen. Mijn eigen coticules gebruik ik ook pas na een synthetische steen van 5 of 8k. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daverenaldo Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Tony, gebruik je dan slechts water op de coti na de 8k? Hoeveel slagen doe je dan? Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts