Jump to content

Wie wil een Gold Dollar shave ready maken?

Recommended Posts

Posted

Ik las dat van een cheap ass gold dollar straight op zich een prima scheermes te slijpen is. Nu wil ik wel eens voelen hoe het scheren met een goed geslepen straight gaat. Heb tot nu toe wat straights betreft alleen ervaring met een CV Heljestrand die goed geslepen zou zijn, maar waar ik mijn twijfels bij had. En een CJB kamisori met disposable feather blades. Eerste leverde een bloedbad op. De CJB kon ik mij mee scheren, maar die was zo scherp, en niet smooth, dat ik het teveel gedoe vond voor het resultaat.

Toch blijft een open scheermes mij aanspreken, dus ik wil het nog een keer proberen met een goed geslepen mes. Alleen wil ik er niet teveel aan kwijt zijn, want de kans dat het alsnog niet bevalt en ik weer terugval op DE schat ik redelijk hoog in. Daarom dat ik niet voor de sight unseen deal van whipped dog ga, want dan zit je met verzendkosten ook al snel op 60 euro.

Ik wil dus een goedkope gold dollar straight kopen, deze http://www.ebay.nl/itm/111084552544

Wie kan en wil, tegen een vergoeding uiteraard, zich hier op uitleven en er een scheerklaar mes van maken? Ik las dat de hiel daarvoor het beste weggeslepen kan worden. Ik vind alles best. Doe wat je moet doen om er een scherp mes van te maken. En mocht je die verpesten, ook geen probleem, zal ik je niet aanrekenen, en gewoon weer een nieuwe bestellen;)

Wie denkt dit te kunnen?

Posted

Gold Dollars zijn een PITA, IMHO.

Hiel wegslijpen is makkelijker gezegd dan gedaan, daar moet je eigenlijk wel even wat goed gereedschap tegenaan gooien. Heb zelf lopen klooien met een Gold Dollar op een DMT 325...nooit meer..ben van ellende maar gestopt en hij ligt nu nog ergens stof te happen :)

Mss zien er wel mensen die over het goede (machinale) gereedschap beschikken die je willen helpen! Wil hem met plezier scheerklaar voor je maken, maar voor het wegslijpen van de hiel heb ik helaas geen goed gereedschap.

Wel goede keus om voor die specifieke Gold Dollar te gaan. Is degene die bekend staat als de makkelijkst te tweaken Gold Dollar.

Edit: Die CV Heljestrand, heb je die nog? Je had je twijfels in hoeverre die scheerklaar is? Als je die nog hebt wil ik 'm wel testen en als het nodig is scheerklaar maken.

Posted

Die CV Heljestrand heb ik niet meer. Destijds alle straights die ik verzameld had in 1 koop verkocht.

Op zich maakt het mes mij niet uit, moet gewoon scheerklaar en goedkoop zijn. Heb een dikke, zware baard, dus groot en zwaar lijkt me wel goed scheren dan, bv 7/8. Dus voor tips om evt een oud opgeknapt mes over te nemen, hou ik me ook aanbevolen;)

Posted

Een dikke baard scheer je er prima met een 5/8 af.

Als je een mes zoekt wat scheerklaar is en er niet netjes uit ziet zoekt, heb ik misschien iets voor je!

Kom ik morgen wel op terug, mocht je interesse hebben.

Posted

Eens met Buffel. Een scherpe 5/8 vliegt er net zo moeiteloos door als een scherpe 7/8.

Zo zie je maar hoe snel het kan gaan op dit forum :)

Posted
Een dikke baard scheer je er prima met een 5/8 af.

Als je een mes zoekt wat scheerklaar is en er niet netjes uit ziet zoekt, heb ik misschien iets voor je!

Kom ik morgen wel op terug, mocht je interesse hebben.

Heb zeker interesse! Uiterlijk maakt me nu niets uit. Als het bevalt kan ik altijd nog voor een goodlooking straight gaan...

Posted

Met een Dremel met zo een schuur rolletje slijp je die hiel er zo af of in ieder geval dun genoeg om hem niet in de weg te laten zitten met het slijpen van het mes. Als dat gedaan is dan kan het mes geslepen worden maar omdat de rug soms niet helemaal recht is en ook wat aan de dikke kant kan het even duren om de snede goed te zetten.

Na het zetten van de snede en het verfijnen daarvan scheert het mes net zo goed als veel duurdere messen.

Door de wat grove afwerking van de GD#66 leent dit model zich tevens goed om als half product te beschouwen en en er flink wat af te slijpen totdat men iets moois overhoudt en dat te voorzien van een mooi handvat van hout bijvoorbeeld.

De wat duurdere modellen (rond de 10 euro) zijn wat beter afgewerkt maar ook deze hebben vaak een aanpassing van de hiel nodig.

Momenteel is een GD #300 met de hiel verwijdert en een zelfgemaakt houten handvat mijn meestgebruikte open mes en die ligt altijd in de badkamer, na het scheren één druppeltje olie tegen roest zorgt dat hij in goede staat blijft. Grappig genoeg is dat ding kaarsrecht terwijl mijn enige Dovo net een wokkel is...

IMG_20130210_170821_zpsd3ae4728.jpg

Handvat is van een hardhouten sierlatje van de bouwmarkt en pinnetjes en ringetjes komen van de modelbouwwinkel voor een habbekrats.

Mocht je er één bestellen dan wil ik hem best scheerklaar voor je maken, maar houd er rekening mee dat de levertijd vanuit China ongeveer 3 a 4 weken kan zijn.

Posted

Puerco zijn aanbieding is super! Dat zou ik zowizo doen.

Ik heb hier nog een mes liggen die je zolang kunt gebruiken , ik wil hem uiteindelijk wel weer terug :)

Hij gaat nog over de stenen heen, dan is hij scheerklaar.

Laat maar horen of je dat iets vind.neny2u7y.jpg

Met dank aan Marcel voor het mes.

Posted

Puerco en Buffel, bedankt!

Buffel, van je mes wil ik graag gebruik maken. Zal je die weer terug sturen als de andere binnen is.

Posted

Misschien een mooie "how to" maken, als het mes verslepen wordt

Zodat andere het ook zelf kunnen proberen (zoals ik)

Posted

Er staan heel veel filmpjes op YouTube met tips.

Door het zelf te doen leer je het snelste, het is een gevoel wat je ontwikkeld.

Misschien is het leuk als er dag georganiseerd wordt , waar we een keer samen komen en ervaringen uitwisselen?

Dan kunnen mensen het slijpen ook zelf ervaren! Dat is toch de beste leermethode.

Posted

Ok , het mes is geslepen en klaar om te versturen.

Stuur mij even jouw adres gegevens, dan gaat hij morgen op de post.

• 4 weeks later...
Posted

Krijg als het goed is vandaag de door Puerco geslepen Gold Dollar 66 binnen. Hij heeft zelfs de originele scales vervangen door houten scales. Echt top!

Heb zelf inmiddels een strop aangeschaft, om het mes een beetje scherp te kunnen houden. En had nog wat stenen liggen, zie foto, die ik destijds een keer bij Paul Kox besteld had. Iemand een idee wat voor stenen dat zijn? De kleine die in het houten doosje zat, is een soort oliesteen, want daar zit nog een flesje olie bij. Die andere was volgens mij een watersteen. Maar wat voor één en welke grit, zou het niet weten...

Zal hier posten hoe het scheren met de goed geslepen GD66 me is vergaan;)stenen.JPG.1912b52e54c892832b83da2cbd884513.JPG

Posted

Ik denk een arkansas oil stone en een Thuringian. Beide prima stenen om scheermessen op te slijpen, maar hebben een hele fijne korrel (tussen de 8 - 10k volgens mij). Ze zouden dus prima geschikt zijn voor touch-ups, maar niet om botte scheermessen scheerklaar te slijpen.

Posted

en die zijn niet eens echt scheerklaar

als ze dat nu wel waren, was de prijs misschien nog redelijk