mhharsta Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 (edited) Vorig voorjaar heb ik deze 7 dagen set, gemaakt door E.A. Berg uit Eskilstuna - Zweden, op Ebay gevonden. De scales zijn hoogstwaarschijnlijk van ivoor, met een zilver(kleurige) wedge. Wat lijkt op barstjes in de scales zijn in werkelijkheid vuile krasjes. De scales zijn verder onbeschadigd, en ik denk dat ze er prachtig uit gaan zien na een goede poetsbeurt. De messen, met een etsje van een rendier, zijn vuil, en met name bij de pivot-pin zit wat roest. De bladen zelf zijn onbeschadigd en recht, geen pitting of chipping, en zo te zien en voelen met mooi regelmatige bijna scheerklare snedes. De roest bij het pingedeelte zal ik met schuurpapier te lijf gaan, en van het blad zal ik alleen het vuil wegpoetsen met metaalpolish, en proberen de etsjes te behouden. Het doosje is in betrekkelijk goede staat, maar er zit een scheurtje in de stof bij het scharnierpunt. Ik heb de laatste maanden wat ervaring opgedaan met (ont)pinnen en opknappen van messen, maar toch heb ik wel behoorlijk wat bibbers in de vingers uit angst een van de scales de nek om te draaien..... Voorzichtig aan dus Kan iemand me trouwens vertellen of ivoor erg makkelijk scheurt, of kan het wel iets hebben? Eerst de foto's van de set in de huidige staat, en als ik de messen uit de scales heb zal ik weer wat foto's posten. Edited February 24, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 (edited) Of het Ivoor is kan ik niet zien. Maar je kan het testen met een hete naald. Als het niet smelt is het waarschijnlijk ivoor. Sent from my iPhone using Tapatalk Edited February 24, 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Kan trouwens ook been zijn dan Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Bedankt voor de tip, ik zal het testen met een hete naald aan de binnenkant van de scale als ik het eerste mes eruit heb gehaald. Het zou inderdaad ook been kunnen zijn. Volgens mij is het bijna zeker geen kunststof. Deze scales zijn gepint zonder ringetjes, en ik heb van Tony begrepen dat dat vaak gebeurde bij ivoor vroeger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Misschien dat dit je kan helpen Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Dankje Tony, ik bekijk het vanavond eens goed onder de loep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rare kwast Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Dat is een mooi setje! Mijn ervaring met erik anton berg, is dat dat wel goede messen zijn en erg fijn kunnen scheren! Angst met opknappen is niet echt nodig, maar je moet wel voorzichtig zijn dat het ivoor niet breekt. (Dit advies heb je dus ook niks aan....) Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Een andere aanwijzing is dat oud bestek met ivoren handvaten scheuren vertonen bij de aansluiting waar vocht kon binnendringen. Ivoor kan niet tegen water. De scheurtjes bij de pinnen zouden dus op ivoor kunnen wijzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Dat is een mooi setje!Mijn ervaring met erik anton berg, is dat dat wel goede messen zijn en erg fijn kunnen scheren! Angst met opknappen is niet echt nodig, maar je moet wel voorzichtig zijn dat het ivoor niet breekt. (Dit advies heb je dus ook niks aan....) Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk Ik heb het eerste mes uit de scales; ontpinnen gaat toch echt fijner als er gepinned is met ringetjes en je makkelijker tot een recht stukje draad terugvijlt. Ik hoop dat deze messen straks ook fijn scheren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Een andere aanwijzing is dat oud bestek met ivoren handvaten scheuren vertonen bij de aansluiting waar vocht kon binnendringen. Ivoor kan niet tegen water. De scheurtjes bij de pinnen zouden dus op ivoor kunnen wijzen. Er zitten geen scheurtjes bij de pinnetjes, wel wat krassen, maar die gaan niet helemaal door de scales. De naaldtest heb ik gedaan; geen putje in de scales of brandlucht. Ook zitten er niet de vlekjes in die er op kunnen duiden dat ze zijn gemaakt van been. Scales van celluloid stinken toch ook als ze worden verhit met de naald, of heb ik dat mis? Onder een vergrootglas en de loep kan ik eigenlijk niet de lijnen of een patroon ontdekken wat het ivoor zou maken, maar ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben er nog niet over uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Morgen eerst maar eens wat poetsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Hele mooie set, tijd nemen, geen haastklus van maken, heb je straks wat uitzonderlijks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Celluloid smelt met de hete naald: die duw je er dan zo in. Been en ivoor komt de naald niet in, hoorn en schildpad krijg je een lucht gelijkend op brandend haar. Dit is een prachtige set messen Maarten. Zijn ze ook nog voorzien van dagaanduiding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Hele mooie set, tijd nemen, geen haastklus van maken, heb je straks wat uitzonderlijks! Dat is precies de bedoeling Ron! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Nette set Maarten.. Wat Ron terecht zegt niet haasten. Have fun met deze klus. (Neem een oud scheermesje voor rond de pin.. je schiet makkelijk uit met vijltjes. . Zonde van de scales. ) Voor het eerste stukje vijlen neem ik inderdaad een oud scheermesje voor de bescherming van de scales. Voor het laatste stukje een stukje tape met een gaatje erin geprikt, dat is net iets dunner dan het scheermesje, en dan heel voorzichtig...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Celluloid smelt met de hete naald: die duw je er dan zo in. Been en ivoor komt de naald niet in, hoorn en schildpad krijg je een lucht gelijkend op brandend haar.Dit is een prachtige set messen Maarten. Zijn ze ook nog voorzien van dagaanduiding? Duidelijk, dan is het geen: celluloid, plastic, hoorn of schildpad. Blijft over been en ivoor. De kenmerkende vlekjes uit been ontbreken, en gepinned zonder ringetjes. dus hopelijk ivoor. De enige dagaanduiding die ik kan vinden is op een van de scales, een gegraveerde "monday". Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted February 25, 2017 Share Posted February 25, 2017 Fraaie set Maarten. Veel succes met het oppoetsen ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 25, 2017 Share Posted February 25, 2017 Je zou na opkuisen nog altijd de andere gelijkaardig laten graveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 25, 2017 Author Share Posted February 25, 2017 Dat is inderdaad een idee Ron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts