Jump to content

Dag allemaal

bobbyperu

Recommended Posts

Ik ben zon weekje aan het lezen op dit forum dus het is den ik tijd om me even voor te stellen.

Ik ben hier beland nadat ik in eerste instantie de stap had genomen om mijn messen (keuken, zakmessen) eens fatsoenlijk wilde leren slijpen en herstellen. Het merendeel van de messen waar ik mee in aanraking kwam thuis zagen er niet meer uit door de krassen aan de kanten van het slechte slijpen en ze functioneerden maar daar was alles mee gezegd.

In de loop van de tijd had ik een aantal stenen, pasta's, sprays en strops gekocht en me door voornamelijk instructie filmpjes en het lezen van forums dit aardig meester gemaakt. Alle messen in huis zijn inmiddels als een spiegel gepolijst en zijn allemaal 'scherend scherp'

Ik denk dat ik aan een nieuwe uitdaging toe ben en zou graag me willen leren scheren en mijn scheermes correct willen leren onderhouden.

Ik heb sinds eergisteren een nieuw Jaguar scheermes in mijn bezit en ik heb hem inmiddels, hopelijk, scheer klaar gekregen. Ik heb dit nog niet kunnen uitproberen maar heb het idee dat hij wel scherp genoeg is..ben benieuwd !

Verder ben ik nog 49 jaar en woon ik in Amsterdam en ben ik kantoorslaaf overdag.. was het wel zon beetje :) , Gegroet !

@Snuff Ja dat weet ik eigenlijk nog niet. Hij scheert wel van mijn arm en been, maarja ik zal het vanavond pas weten.

@mhharsta Ik heb hem nog niet op een steen geplaatst. Ik dacht een bevel te zien toen ik hem uit de verpakking haalde en nadat ik hem op een strop met 0.5 diamantspray een keer of twintig had gehaald voelt hij met de duim goed scherp. Heb wel de vrees dat hij wel scherp is maar niet genoeg om 'comfortabel' te scheren maar dit moet ik denk ik ondervinden ?

Je kan er vanuit gaan dat het mes, als het nieuw uit de verpakking is gekomen, niet scheerklaar is. Je zal dan inderdaad een bevel zien, die misschien scherp aanvoelt, maar ermee scheren zal niet goed gaan. De stenen die normaal voor messen worden gebruikt gaan meestal niet ver genoeg voor open scheermessen. Daar zal je toch rond de 12000 grit moeten gaan, en pas daarna diamantpasta of spray. Welke stenen heb je in huis?

@Snuff Ja dat weet ik eigenlijk nog niet. Hij scheert wel van mijn arm en been, maarja ik zal het vanavond pas weten.

Dat zegt helemaal niks, ieder mes die van een 1000 grit steen komt na het zetten van de bevel scheert moeiteloos haren van je arm of been.

Het mes was blijkbaar toch scheerklaar want ik heb net mn hele gezicht kunnen scheren. Dit was voor het eerst en heb me niets eens gesneden. Het was wel een kluswant ik denk dat het me wel 30 min gekost heeft maar dat geeft niets natuurlijk.

Ik heb natuurlijk nog geen techniek maar toch... ging beter als dat ik dacht in ieder geval, verheug me al op de volgende keer :)