Jump to content

Advies gevraagd

Joris82

Recommended Posts

Ik heb even jullie hulp nodig als beginnende DE-scheerder. Het hoeft bij mij geen BBS etc te zijn, maar toch wel een degelijk, en vooral overal gelijk, resultaat. Dat ontbreekt momenteel nog.

Materiaal:

Pre shave: goede zeep, met glycerine

Gillette Tech, vrij zeker uit jaren ’60

een oude Omega-borstel (even oud vermoed ik)

Hema-mesjes

Nivea scheercrème

Aluin en soms bijkomend hamameliswater of rozenwater als toner

Nivea aftershave balsem en soms een moisturiser ‘Celestial’ van Lush (heel vet en helpt heel goed als de huid wat geïrriteerd is. Héél duur maar héél goed)

Mijn techniek en de evolutie hierin (nog maar anderhalve maand):

Ik scheerde me ’s avonds, nadat ik gedouched had. Dus de baardharen zijn dan wel wat zachter. Als ik het niet deed vlak na de douche, maakte ik vroeger mijn baard wat nat met een warm washandje. Nu gebruik ik dan een gastendoekje dat ik drempel in heet water. Natuurlijk eerst de borstel laten weken.

De scheerborstel knijp ik uit en het restant water schud ik er goed uit. Een hoeveelheid scheercrème ter grootte van een amandel in een kommetje en kloppen maar.

Vervolgens gezicht nogmaals nat maken en het meeste water even afdeppen. Goed insmeren en beginnen maar.

Eerst met de haren mee natuurlijk. De hoek blijft een moeilijkheid. Ik voel niet goed of het ok is. Bovendien durf ik, zoals velen, nog een lichte druk uit te oefenen, zeker in mijn nek. Beginnen aan de bakkebaarden, dan wangen, snor, tussen mond en kin. Dat gaat al behoorlijk goed. Kin: huid wat omhoog trekken voor bovenste deel. Onderaan nek, eerst links en rechts van adamsappel (dus zuid-noord. En dan rest van nek noordwest-zuidoost.

Vervolgens dwars op de groei. In mijn nek slaag ik er niet in om dit exact te doen, maar is het eerder tussen met de groei en dwars op de groei. Ook dan blijft er nog wat over, voornamelijk in de nek. Dus doe ik soms nog een keer dwars. Dan is het beter (maar niet echt goed, toch lichte stobbels), maar de volgende dag, in de late namiddag de volgendedag (ik scheer ’s avonds) heb ik dan wel al behoorlijk wat stobbels staan. Tenzij ik de scheerhoek wat minder scherp maak. Dus meestal staan er na 2 keer nog wel wat stobbels. Ik weet enkel niet of dit komt doordat de Tech een heel exacte hoek vraagt en anders niet goed scheert, dan wel mesjes die niet scherp genoeg zijn voor mijn baard, of mijn techniek.

Tegen de groei durf ik momenteel nog niet. Nog niet genoeg vertrouwen in mijn techniek en ik wil niet bepaald nog ingegroeide haren. Men zegt wel dat de kans hierop kleiner is met een DE dan met een cartridge, maar toch. En het voelt niet goed aan als ik rond m’n adamsappel per ongeluk tegen de groei in ga. Het geeft precies weerstand; niet zo vlot als de andere richtingen.

Problemen:

Mijn geklopte schuim was eerst te droog: Gevonden oplossing: Borstel goed uitkloppen. Schuim niet helemaal droog kloppen; dit lukt meestal. Na 1 minuut enkele druppels water toevoegen. Gezicht droog insmeren ipv. nat!! Het schuim vormt dan een dikkere, stevigere laag.

Ook heb ik ergens nog de tip gevonden om op voorhand je gezicht goed te wassen met een goede zeep. Haartjes zijn dan zachter. Maar dit hielp niet veel. Ik hoopte dat de irritatie minder zou zijn, maar dat lukte niet. Tot ik ergens las dat koud scheren (en een koude wasbeurt van het gezicht) goed is als je een gevoelige huid hebt. En dat heb ik blijkbaar wel.

Deze aanpassingen 1 keer geprobeerd (tesamen en dus geschoren zonder eerst te douchen) en direct een héél goed resultaat qua irritatie. Ook de volgende keren waren een succes . Eerlijk gezegd heb ik nu pas voor het eerst een beetje genoten van het scheren. Top dus!

Mijn huid is enorm gevoelig dus momenteel ga ik niet meer ‘warm’ scheren. Bij een gevoelige huid is koud wassen/scheren dus zeker aan te raden.

Scheerhoek: ronding dekplaat voelen op huid (lukt beter met koud scheren vind ik) en dan klein beetje kantelen!! Korte en trage stroken doen. Oppassen met hoek voor kaak en nek. Dit lukt me redelijk, maar met een Tech is het toch een uitdaging. Ik heb gelezen dat er verschillen zijn tussen de Tech’s en dat de recentere, minder goed zouden zijn (milder dan mild). Geen idee of dit klopt. Bovendien zou je er eerder een Astra/Derby/Feather in moeten gebruiken. Ik weet dus niet of mijn Hema mesjes scherp genoeg zijn voor zo’n scheermes.

Soms doe ik omwille van de stobbels nog een derde keer, maar soms resulteert dit in een lichte irritatie.

Na het scheren: naast de aluin gebruik ik af en toe ook een toner, zoals Hamamelis, die de poriën ook helpt sluiten.

Eerst was ik ervan overtuigd dat ik wel een moderner scheermes zou nodig hebben om ietwat deftig te scheren. Het lukt maar zéér zelden om een echt aanvaardbaar resultaat te hebben. Ik ben er van overtuigd dat mijn techniek nog voor verbetering vatbaar is, maar toch lijkt het me dat er toch nog iets anders speelt.

Desondanks lijkt het wel te kloppen dat de Tech een goede leerschool is.

Ik overweeg om via Try a Blade wat samples van anderee mesjes te bestellen.

Mijn vragen:

-Ik doe slechts 1 keer enkele druppels bij m'n scheercrème, los van het vocht in de borstel. Is dat genoeg of moet je meer water toevoegen om een goed schuim te verkrijgen?

-zijn de Hema-mesjes wel scherp genoeg voor een Gillette Tech?

-Is het echt standaard om met een Tech 1 extra keer te moeten passeren?

-Is het aan te raden na de initiële scheerlessen met een Tech over te stappen naar een ander merk/model en later eventueel terug de Tech te gebruiken?

De tech heb ik me zef nooit mee gschoren, en ik weet dus ook niet helemaal hoe de feedback daar is. Bij de meeste krabbers hoor je als je goed zit: het geluid veranderd als je de hoek veranderd, en je kunt daardoor dus leren welk geluid het juiste is.

Met een huid als de jouwe zou ik gewoon twee gangen doen, mee en op de vleug, tot je dat consisten irritatievrij kunt. Daarna kun je eens voorzichtig een keer tegen proberen. In mijn geval was zeker het halsgebied tegen de vleug een drama, daar heb ik de huid echt moeten trainen.

Niveascheercreme ken ik niet, maar ik zou op zoek gaan naar een goede scheerzeep en die lekker goed in je baard insoppen. Dat hoeft niet duur te zijn: Arko is een prima zeep voor rond de euro, als je tegen de geur kan. Met een gevoelige huid zou je misschien eens naar Speick kunnen kijken, ook een erg goede scheerzeep die je, in stickvorm in ieder geval, bij de ekoplaza en de betere drogist kunt verkrijgen. Ik verwacht dat je met die laatste je huid een plezier gaat doen.

De hoeveelheid water die je nodig hebt verschilt per zeep en per hoeveelheidproduct en per kwast, dus je moet kijken naar de consistentie van je schuim. Eigenlijk is het een beetje eiwit kloppen: als het lobbig wordt en de punten in je schuim die onstaan als je je kwast eruit trekt storten niet direct in is het goed.

De aluin is overigens een hele grote hulp: na het scheren het gezicht nat maken en dan het hele gebied wat je geschoren hebt met aluin bewerken. Daar waar de druk en hoek goed waren voel je helemaal niets. Waar de druk of hoek niet goed waren kan de aluin minder (hopelijk) of meer steken.

Ik zal zeker de Speick eens proberen. Over enkele maanden ben ik in Schotland. Daar dacht ik een scheercrème van TOBS te kopen.

De vergelijking met eiwit kloppen heeft me goed geholpen. Ik probeerde tot nu toe een nog stevigere consistentie te krijgen aangezien sommige het vergelijken met een yoghurt-achtige consistentie. Soms was het schuim dus te droog. Bedankt hiervoor.

In m'n vorige scheerbeurt was de irritatie minder. Enkel mijn 2 standaard probleemplaatsen in de hals bleven over, maar dat ligt grotendeels aan een heel moeilijke groei daar. Ik deed 3 passages: 1 keer met, en 2 keer dwars erop.

De hals blijft een moeilijke plaats om niet toch nog behoorlijk wat stobbels over te houden. Gewoon blijven proberen en de tip van het geluid kan inderdaad wel helpen.

De Tech is wel heel mild en dat is één van de weinige krabbers die mij om deze reden dan ook absoluut niet kan bekoren. In mijn optiek is juist bij deze krabber de moeilijkheid om constant de goede scheerhoek aan te houden wil je een aanvaardbaar resultaat boeken en er ontstaat bij mij de neiging om ter compensatie meer druk op de krabber te gaan zetten oftewel het voorland voor irritatie.

Het HEMA mesje is niets mis mee en voldoet zelfs uitstekend dus je bewering dat je er eerder een Astra/Derby/Feather mesje in moet plaatsen daar ga ik niet in mee. Een Derby groen is nooit aan te bevelen een Astra is zeg maar gelijk aan het HEMA mesje en een Feather is loeischerp en zou ik alleen aanraden als je de techniek compleet onder de knie hebt.

Mijn overtuiging is dat als je een gevoelige huid hebt je dan beter niet met een te milde krabber kan scheren, juist met een milde krabber ga je al snel meerdere keren over de huid heen om respectabel glad te worden wat juist irritatie kan opleveren. Met een iets effectievere krabber gaat de reductie sneller en heb je dus minder halen nodig mits je techniek voldoende is om zonder druk te zetten de scheerbeurt af te ronden.

De consistentie van het schuim is helaas niet altijd hetzelfde maar merkafhankelijk en dat is puur praktijkervaring opdoen.

Bij het éné zeepmerk krijg je zeer fijnblazig schuim of de door Harkos zo mooi omschreven Yochurt of een vol vettig dik schuim enzovoort.

Mijn gezicht droog insmeren doe ik nooit als je schuim goed is ontstaat er al snel een goede laag schuim en een vochtig gezicht verzacht van te voren al iets de baardharen en natuurlijk even de tijd nemen zodat het schuim goed kan inwerken.

En voor het overige is het ervaring met het scheren opdoen, de door jou geschetste ervaringen zijn heel herkenbaar voor mij en denk ik voor velen die het klassieke scheren oppakken dus heel veel succes ermee :P

Bedankt voor het advies. Er is een blade sampler onderweg van Try A Blade. Voor die prijs kon ik het niet laten om te proberen en als de scherpere mesjes nu niet ok zijn, hou ik ze bij voor later, als ik meer ervaring heb, of om anderen te helpen.

Wat zou een goede, minder milde krabber zijn voor een beginner? Ik heb al vele reviews gelezen maar voor een leek is het moeilijk te beoordelen wat klopt of ok is.

Hij gebruikt de glycerine zeep als pre-shave en Nivea creme voor het scheren.

Omdat je Arko als optie aangeeft vermoed ik dat je dit als alternatief voor een glycerine scheerzeep bedoelt en Arko is zeker voor zijn geld een fantastische zeep, maar ik ga niet mee in je bewering dat je moet wegblijven van glycerine zeep omdat het de haren stugger zou maken en dus niet helpt bij het scheren.

Een goede glycerine zeep zoals Mama Bears of Essence of Scotland zijn een weldaad voor de huid en hebben meer dan uitstekende scheereigenschappen die niet onderdoen voor tallow scheerzepen.

De 89 is een prima start maar de iKon x3 en de Merkur 37C zijn dat zeker ook.

@Hanskoning: is een slant dan aan te raden als beginnende DE-scheerder? Mij lijkt dit eerder iets voor gevorderden.

@Mibbiwicket: ik las dat je een G&F zou aanschaffen. Heb je daar al mee kunnen proberen?

Ja, Hema mesjes geven veel irritatie en trekken. Maar ik gebruik op het moment dvh zeep die droogt echt heel hard de huid uit dus eerst even tobs en proraso wit proberen. Mocht dat niet werken haal ik scherpere mesjes.

@Hanskoning: is een slant dan aan te raden als beginnende DE-scheerder? Mij lijkt dit eerder iets voor gevorderden.

@Mibbiwicket: ik las dat je een G&F zou aanschaffen. Heb je daar al mee kunnen proberen?

Ja, Hema mesjes geven veel irritatie en trekken. Maar ik gebruik op het moment dvh zeep die droogt echt heel hard de huid uit dus eerst even tobs en proraso wit proberen. Mocht dat niet werken haal ik scherpere mesjes.

Het blijft dus halsstarrig rondzingen dat HEMA mesjes niet goed zouden zijn, zou het misschien nog een tekort aan techniek kunnen zijn?

Maar laat dan onze Harrie spreken die van mesjes testen zijn beroep heeft gemaakt:

viewtopic.php?p=128717#p128717

Misschien dat een iKon X3 als beginnersslant meer voldoet deze is vrij gemakkelijk in gebruik maar zonder druk te zetten is de 37C een fantastische krabber.

Het blijft dus halsstarrig rondzingen dat HEMA mesjes niet goed zouden zijn, zou het misschien nog een tekort aan techniek kunnen zijn?

Maar laat dan onze Harrie spreken die van mesjes testen zijn beroep heeft gemaakt:

viewtopic.php?p=128717#p128717

Misschien dat een iKon X3 als beginnersslant meer voldoet deze is vrij gemakkelijk in gebruik maar zonder druk te zetten is de 37C een fantastische krabber.

Die conclusie trek jij, dat heb ik niet gezegd.

Ik ga deze in de gaten houden, heb hier precies hetzelfde. Dacht dat het aan de scheerzeep en de mesjes ligt, of in ieder geval bij mij.

Mijn ervaring is dat het vrijwel nooit aan scheerzeep, scheermesjes of wat dan ook ligt. Het is bijna altijd de techniek.

Een X3 of een ATT S1 zou best een goeie kunnen zijn voor een beginnend scheerder met moeilijke huid. Waarbij de X3 een stuk betaalbaarder is. 37c zou ook nog kunnen. Blijf nog effe weg van de Maggard of de Phoenix.

Tof.

Mijn laatste scheerbeurt was ook beter.

Aanpassingen:

-scheerhoek terug iets scherper geprobeerd.

-heel trage en korte stroken

-bij elke keer opnieuw insmeren, de huid opnieuw een beetje vochtig maken

-mijn baard nog wat beter in kaart gebracht en nu irriteert het links en rechts van m'n adamsappel niet. Enkel vlak onder de kaaklijn is nog een probleem qua irritatie. Dat lijkt me vooral een probleem van scheerhoek.

Weeral een stap vooruit.

Glad is het nog niet maar ondanks dat Hema-mesjes goed zijn, denk ik dat een scherper mesje nodig is voor de Tech. Dat kom ik toch vaak online tegen.

Bij deze ook een foto van mijn scheergerief:

24l3qzo.jpg

De Omega-borstel is mijn standaard. Geen idee van wat die gemaakt is. Net getrokken na een scheerbeurt, dus nog wat nat.

De rechtse heeft van vader uit zijn legerdienst. Ik heb hem nog niet gebruikt.

Even een update:

laatste 2 beurten opnieuw wat preshave gdaan met een glycerinezeep en ik merk toch een verschil, vnl. op de kin.

De hoek verder nog wat proberen aanpassen en een gelijkaardig, doch iets beter resultaat, met iets minder irritatie (vlak onder de kaak). Mijn oorspronkelijke probleemgebieden geven geen voelbare irritatie meer. Ik heb daar nog wat kleine rode vlekjes (het lijkt niet op scheerbrand of ingegroeid haar). Hopelijk gaan deze keer nog weg.

Voor het eerst ook met twee keer dwars op de vleug, in de andere richting gedaan. Dit was even wennen qua geluid, maar het lukt aardig en het resultaat is iets beter.

Vlak onder de kaak blijft bij mij moeilijk met de hoek van de Tech.

Als ik dit nog even kan volhouden zo, qua techniek enz. ga ik mijn pas ontvangen blade sample proberen.

Ik dacht eerst nog even te wachten om mijn samples te gebruiken, maar gisteravond toch even een Astra SP geprobeerd in de Tech. En man, wat een verschil. Ik heb wel 1 of 2 sneetjes, maar het is veel gladder dan met de Hema-mesjes. Je hoorde zelfs bijna niets, waardoor ik eerst dacht ik wel iets misdeed, maar toch niet.

Binnenkort de nog scherpere mesjes eens proberen, eens ik zonder sneetjes kan scheren met dit mesje.

• 4 weeks later...

Even een update van de laatste weken:

Na een eerste keer met een Astra SP, heb ik een week met de oude Mach3 geschoren (skivakantie en absoluut geen plek meer om kommetje, scheerborstel… mee te nemen). Ik bleef de DE-stijl gebruiken (geen druk, de contouren meevolgen…), dus niet al te glad (zeker niet tegen de richting gegaan). Maar ondanks al deze voorzichtigheid: toch ingegroeide haren. De keuze voor DE wordt dus bevestigd. Buiten die handel!!

Nadien nog meer met de Astra geschoren. De ene keer al beter dan de andere qua sneetjes.

Daarbij het adagio van slechts 1 variabele per keer te wijzigen, wat in de wind geslagen.

Een tijdje geprobeerd om dagelijks te scheren. Perfect haalbaar en met een Tech misschien zelfs een beter resultaat.

Daarbij mijn twee smeerbare scheergellen (niet in een gillette-achtige bus) eens geprobeerd. De Tuinen aloe vera gel: duidelijk niet geschikt voor DE. Stroeft enorm hard en het resultaat is niet zo goed (wel geen scheerbrand of andere irritatie).

Ambrosia van Lush: gemengde gevoelens: het stroeft, maar het resultaat was super: gladder dan met de rest (zelfs dan geklopte creme) en helemaal geen irritatie. De tweede keer met dit product heb ik zelfs eens tegen de richting geprobeerd: nog een beter resultaat zonder irritatie.

Met de scheercrème Nivea eens geprobeerd tegen de richting in en dat is toch niet zo’n succes.

Volgende pogingen: de Feather eens proberen. En scheercrème met de hand aanbrengen op het gezicht en uitsmeren (dit zou ook wel werken). Ik hoop om met dit laatste een betere beschermingslaag te krijgen.

Als niet zal ik een andere, betere crème proberen, zoals de Speick, baume.be… die al voorgesteld werden.