Jump to content

Derby Premium

Harkos

Recommended Posts

P_M_DerbyPlatinium.jpg.4088202c3c5c75b4d557a9b7f4e2846f.jpg

Een goede week geleden lag er een doosje Derby Premiums op de mat, die Jan Zoethout me sponsorde om te vergelijken. Laat ik meteen met de deur in huis vallen. De ene Derby is de andere niet. Bij een optisch vergelijk viel me al op dat er echt verschil in zit. De Premium is dunner en zeer flexibel. Geprobeerd met een schuifmaat de dikte te meten, maar dat blijft een benadering. De extra schat ik op 0,05 en de Premium 0,045. Echter om het echt te weten zou er een micrometer aan te pas moeten komen.

Welnu met de nodige scepcis begonnen met deze test ronde. Ben al behoorlijk veel mesjes tegen gekomen, van heel goed, tot middelmaat en veel slechter, tot niet bruikbaar. Dit mesje meer dan middelmaat! Ok denk dat het Derby is gelukt een mesje in de markt te zetten, die het op kan nemen met een Personna, Astra, Voskhod en dergelijk.

Mijn oordeel: ruim voldoende. Goed mesje, maar er zijn betere. Koopwaardig. **

1- Krabber: Ikon X3

De last van deze morgen is het scheren met een Derby mesje. In elk geval viel de eerste beurt zeker niet tegen. Ik ben glad geschoren.

In de X3 was het een goede scheerbeurt, maar die krabber is zo doodzeker en zielloos, dat ik voor de komende dagen even iets anders uit zal zoeken, waarbij meer duidelijk wordt hoe het mesje zich gedraagt. Voorlopig ben ik niet ontevreden en ben ik prima glad.

2- Krabber: Ikon Shavecraft 101

De Derby doet het de 2e x eigenlijk onberispelijk.

In de Ikon 101 een prima combi, de okseltjes ook meteen glad getrokken en ging dat prima met de OC kant van de krabber. Als dit mesje het langer dan mijn 5 norm volhoud, is dat best aardig en stijgt Derby in mijn achting.

3- Krabber: Above the Tie S1

Een Derby mesje. Beter dan verwacht. Voor de 3e x een gladde bakkes zonder hoekgevoeligheid of bijterigheid.

In de S1 is het een prima combi. Op een lange Ikon steel geschroefd, is het een mooi gewichtige combi. De Baard vloog er af in 3 rondes. Nog een haaltje over de strot en prima resultaat. Benieuwd hoe dit verder gaat.

4- Krabber: Mühle R41 (2013)

Het mesje blijft me positief verrassen. Weer in 3 rondes gewoon zo glad als kan, ook op de moeilijke plekjes. Dit zonder wat voor schade ook.

In de R41 is het mesje prima opgeborgen en steekt net genoeg uit, om dus een mooi effectieve beurt te geven. Voor de mensen, die maximaal 3x met een mesje doen, is dit een prima alternatief. Er zal wel beter zijn, maar ik ga nog even door tot het gaatje voor een definitief oordeel. Echter tot nu toe gedraagt deze Derby zich 4 beurten niet, zo als we van de groene Derby's zijn gewend.

5- Krabber: Merkur 39C Slant Long Handle Barber Pole

De Derby blijft gaan, met gemak mijn 5 norm gehaald. Waar de Extra dan al tot het randje van een willekeurig blikje is veranderd, gaat deze Premium vrolijk verder. Dus morgen weer.

In de 39c een erg strakke en effective beurt. 3 rondes geen na werk. Gewoon goed. Voor mijn gevoel gaat dit aardig richting gemiddeld goed. Afwachten maar. Morgen in de Fat Boy.

6- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable

Het mesje is verrassend. Ook vanmorgen weer een goede scheerbeurt zonder bijkomstigheden. Morgen nog eens voor de 7e x.

In de Fat Boy 2 rondjes op 6 en de laatste op 8, ik wilde weten of het mesje dan begint te happen, maar geen krimp en glad. Ook de hals en strot leveren weinig weerstand en is mooi strak en glad geschoren. Begin bijna te geloven, dat het Derby is gelukt een goed mesje in de markt te zetten. Nou heb ik niet een zware baard en scheer me elke dag, dus ben ik benieuwd hoe het mesje het doet met zwaardere beharing. Voor mij voldoet het echter.

7- Krabber: Apollo OC

Tja dat mesje. Deze dwingt respect af. Een Derby, die voor de 7e x een goede beurt geeft! Sterker nog, morgen gaat hij voor de 8e x op.

In de Apollo doet het mesje gewoon zijn werk. Erg strak en glad scheerwerk. Wel een heel klein hapje uit mijn kin, maar dat lag aan mij. De huid zacht door een lange hete douche, nog even een keer over een ronding in mijn kin waar al geen schuim meer zat, tja dat moet je met deze combi niet doen. Nu wil ik het ook weten en stop ik morgen de Derby in mijn Fatip. Dat kan niet goed gaan.

8- Krabber: Fatip Grande Rutinia

De Derby Premium is vanmorgen de spaarpot on gegaan. Niet dat het helemaal op was, maar nog een keer gebruiken begint op een uitdaging te lijken. 8x is mooi met dit mesje.

In mijn effectieve Fatip nog netjes glad geschoren, maar het is te merken, dat het mesje echt minder wordt. Tja een Derby en dan 8x goed is niet verkeerd. Ik ben positief verrast met dit mesje. Wat vaker gebruiken en ervaringen van anderen moeten tonen of dit blijvend goed is, maar veelbelovend.

Naar index Harkos